Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.  (Luettu 844 kertaa)

Poissa Tietämätön123

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Porari porasi 170m syvän kaivon poraus kesti aamu kello 8 - 20 ja hän käytti kaikki poran jatkopalat. Minun mielestä asentaja laittoivat vain noin 120 metriä keruuputkia 2-putkinen kaivoon. Laskin putken kierrokset kiepillä ja halkaisijan, josta sain arvion pituudesta kun näytti että on vähän putkia. Onko keruuputkia liian vähän eikö se porakaivo täytetä koko matkalta. Tiedosta kiitollinen.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 777
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #1 : 31.12.23 - klo:15:41 »
Kääntöpää/paino tulee lämpökaivossa pohjaan asti ja ei tule mitään ripustusvaijereita. Sakkakuppia kyllä jätetään juomavesikaivoon. Ehkä olet laskenut väärin noita kieppejä ja halkaisijaa. Mulla jättivät ensin nysät pystyyn kaivoihin ja tulivat myöhemmin hitsaamaan putkien kulmat, kun tuli 4 ylimääräistä hitsikulmaa taloon sisälle vietäessä. Juokseva numerosarjakin saattaisi putkesta löytyä. Mutta jos on 120 m työnnetty ja kaivo 170 m, niin sen selittäminen ei käy laatuun lämpökaivossa. Reikä ei ole keräin, vaan putket. Jos siis yrittävät kääntää tuota muuksi, niin ei pidä hyväksyä. Kirjallinen selvitys nyt ainakin. Poraamalla pitäisi olla tilauslista itsellään, josta näkyy tilatun kiepin pituus. Mulla kävi myös niin, että vahvistin ensin tilauksen 2 x 150 m kaivoista ja kun porari oli tunnin porskuttaa, niin kysyin, että kävisikö porata 2 x 165 m ja maksan erotuksen niille. No se kävi ja kun autossa oli valmiina 2 x 150 kiepit, niin sanoi, että ne pitää vaihtaa. Toinen reikä seuraavana päivänä ja vaihdetut kiepit kyydissä. Erinomaista palvelua sanon mä.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa Tietämätön123

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #2 : 03.01.24 - klo:17:57 »
Tällähetkellä kopressorille paluu liuoksen lämpötila on +1c ja kompressorilta meno -2c. Onko ihan ok lukemat, maalämpö on ollut käytössä lokakuun alusta lähtien eli 3kk.

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 313
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #3 : 04.01.24 - klo:15:26 »
Tällähetkellä kopressorille paluu liuoksen lämpötila on +1c ja kompressorilta meno -2c. Onko ihan ok lukemat, maalämpö on ollut käytössä lokakuun alusta lähtien eli 3kk.

Näille pakkasille hyvät lukemat. Toki kaivohan "viilenee" ensimmäisten vuosien aikana.

Minulla nyt 3,5v vanha järjestelmä. Aamulla - 37 ulkona. Keruun tulo ei painunut alle 0.6. Tätä luokkaa se on ollut aina näillä kovilla pakkasjaksoilla.
Jos alkaa olla -2 tulo ja - 5 meno niin ollaan riskirajoilla jäätymisen suhteen...
Seurantaa ja lukemia ylös. Husdata on oiva väline logitukseen.
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 777
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #4 : 08.01.24 - klo:20:26 »
Tällähetkellä kopressorille paluu liuoksen lämpötila on +1c ja kompressorilta meno -2c. Onko ihan ok lukemat, maalämpö on ollut käytössä lokakuun alusta lähtien eli 3kk.
Minkä tehoinen on MLP ja kuinka paljon tulee putkille matkaa kaivoon. Tuosta voi joku tehdä arviolaskelman putkien pituudesta, jos Dt on tuo tasan 3 astetta.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa Tietämätön123

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #5 : 08.01.24 - klo:20:43 »
MLP:n teho 8kw, kaivolle matkaa 7m ja sisällä saunan lauteiden alla 2m.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 777
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #6 : 09.01.24 - klo:00:09 »
Eli 340 m letkua pitäisi olla, joka on arvatenkin 40 mm x 2,4 mm turbo collector. Uusi talo ja varmaankin lattialämmitys. COP varmaan pyörii lähempänä 5, kuin 4. Joku vääntää sulle letkun pituuden, kun nyt on Dt 3 saatu arvoksi keruussa. Koneen teho 8 kW. Voit sitten nukkua yösi paremmin.
Edit 360 m tuosta tulee lenkkiä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.24 - klo:21:34 kirjoittanut euroshopperi »
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #7 : 09.01.24 - klo:00:40 »
Vastaavassa tilanteessa, jos asia mietityttäisi, varmaan kävisin katsomassa metri-merkinnät putken kyljestä kaivon luota molemmista putkista, ja muovihitsauskulman jälkeen "vaakaputkista". Jos tuntuu putkia ei saa tai uskalla kaivosta nostaa merkintöjen tarkistamiseksi,  pitäisi riittää, jos myös jos vain vaakaputkista saisi vilkaistua metri-merkinnät, koska voinee olettaa vaakaputket olisivat pätkäisty kaivoon laskettujen putkien päistä ( ainakin täällä tekivät niin ), ja putket olisivat peräisin yhdeltä kiepiltä.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 340
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #8 : 09.01.24 - klo:06:33 »
Vastaavassa tilanteessa, jos asia mietityttäisi, varmaan kävisin katsomassa metri-merkinnät putken kyljestä kaivon luota molemmista putkista, ja muovihitsauskulman jälkeen "vaakaputkista". Jos tuntuu putkia ei saa tai uskalla kaivosta nostaa merkintöjen tarkistamiseksi,  pitäisi riittää, jos myös jos vain vaakaputkista saisi vilkaistua metri-merkinnät, koska voinee olettaa vaakaputket olisivat pätkäisty kaivoon laskettujen putkien päistä ( ainakin täällä tekivät niin ), ja putket olisivat peräisin yhdeltä kiepiltä.

Vaakaputket ovat yleensä eristettyjä ja eri putkesta kuin itse kollektori.

Katsoin joskus itse kollektorin kyljestä m lukemia mutta en kyllä viisastunut niistä yhtään.
« Viimeksi muokattu: 09.01.24 - klo:15:57 kirjoittanut fraatti »
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #9 : 09.01.24 - klo:09:11 »
Joo hyvä pointti vaakaputkista. Kaivossa olevista putkista... jos ne olisi samalta kiepiltä... ajattelin ne 2 putkea voisi laittaa kaivoon yhteensä 4:lla eri tavalla. Jos putket olisi sattuneet niin päin, että yläpäässä putkissa olisi kaksi vierekkäistä lukua  ...    esimerkiksi  302 ja 303, silloin kaivossa olevaa pituutta ei voisi laskea, Muissa 3:ssa vaihtoehdossa pituuden saisi lukemista laskettua,  olettaisin lukemien erotus olisi 170, 171, tai 340  (jos on 170m putki),   tai esimerkiksi 120,121,240 jos olisi 120 -metrinen putki.   Menikö oikein?  ;D

*** Putkea ei sitten kannata nostaa, jos tuntuu yhtään vastusta, kun voi olla niitä ei saa sinne takaisin, jos siellä olisi vaikka hiekkaa pohjassa josta putket tulisi nostettua.  Itsellä kellui ne putket ihan kevyesti vaikka putket olivat olleet kaivossa pitkään, pystyi nostamaan ja laskemaan, mutta jälkeenpäin tuli ajateltua, että välttämättä se ei ole hyvä idea lähteä nostelemaan putkia.
Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa KiSaVa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #10 : 09.01.24 - klo:21:03 »
Eli 340 m letkua pitäisi olla, joka on arvatenkin 40 mm x 2,4 mm turbo collector. Uusi talo ja varmaankin lattialämmitys. COP varmaan pyörii lähempänä 5, kuin 4. Joku vääntää sulle letkun pituuden, kun nyt on Dt 3 saatu arvoksi keruussa. Koneen teho 8 kW. Voit sitten nukkua yösi paremmin.
Ei noista kaivon pituuteen pääse käsiksi. Virtauksia, kaivon lämpöjä ja lämmönsiirtokertoimia pitäisi arvailla myös. Sitten alkaakin olla niin monta arvausta, että tarkkuus menee siihen. Jotenkin tilavuuden kautta lähestyisin mieluummin.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 777
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Onko minun maalämpökaivon keruuputki oikean pituinen.
« Vastaus #11 : 09.01.24 - klo:22:42 »
Saako noilla COP 5 ja 4 arvoilla laskettua edes sen, että puuttuuko lenkistä 100 m, vai ei? 360 m putki 8 kW kone, joko 4 tai 5  COP. Tulolitku +1, eli lähellä valmistajan 0/35 tilannetta. Putki on 40/2,4 mm turbo.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.