Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuumaa_kallioon?  (Luettu 3245 kertaa)

Poissa Lentävä kirvesmies

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Kuumaa_kallioon?
« : 13.09.12 - klo:00:03 »
Tuli tässä sellanen (vielä mistään mitään ymmärtämättömälle) mieleen, että kun tuohon tontille kerran porataan 150 metrinen reikä, josta mlp imee energiaa, onko täysin typerä ajatus rakentaa kaivon viereen puoli-ilmanen aurinkokeräin, josta kiertoletku lämpökaivoon esim 50 metrin syvyyteen saakka? Litku pidetään liikkeessä jollain pienellä pumpulla, joka sijoitetaan esim lämpöiseen varastoon.

Tässä ei tarvita varaajia (kaivo on varaaja), eikä muita kalliita komponentteja.
MLP:n hyötysuhteen kuitenkin luulisi nousevan ja kaivon "käyvän lämpöisempänä" melko pienin panostuksin?
Kyllähän se vesi lämpökaivossa väistämättä vähän lämpenee jos sinne ajetaan esim 70-80 asteista litkua letkulla.

Mielipiteitä ja ajatuksia härvelin kokoonpanosta tai toiminnan edellytyksistä ylipäätään?

Itselle ensimmäisenä mieleen tulevia kysymysmerkkejä:
- Voiko tuonne MLP-kaivoon ylipäätään tunkea tällaista kiertoletkua?
- Jos voi, kuinka avara reikä pitää porata?
- Mitä letkua tuon pitäisi olla?
- Mikä pumppu on tarkoitukseen sopiva?
- Kuinka syvään tuo letku pitäisi saada, jotta keräimen tarjoilema lämpö siirtyy kaivoon kiertolitkusta kokonaisuudessaan?
- Miten on helpointa toteuttaa aurinkokeräin itse, vai onko ollenkaan?

Rahaa tällaiseen kokeiluun olen valmis sijoittamaan esim 500-1000 euroa.

Ampukaa minut alas jos leijun liian korkealla!  ;D

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Kuumaa_kallioon?
« Vastaus #1 : 13.09.12 - klo:13:24 »
Lainaus
- Voiko tuonne MLP-kaivoon ylipäätään tunkea tällaista kiertoletkua?
Voi, riippuen toki kaivon ja letkun halkaisijasta.

Lainaus
- Jos voi, kuinka avara reikä pitää porata?
Mulla on 139mm reikä ja olen ujuttanut sinne keruuputkien (40mm) lisäksi vielä 25mm (muistaakseni) siniraitaputken vesiautomaattia varten.

Lainaus
- Mitä letkua tuon pitäisi olla?
Esim. tuo sama putki mitä mulla on vesiautomaatilla (25mm siniraita) voisi olla sopivaa. Putki tosin saisi olla paremmin lämpöä johtavaa jos mahdollista ja lisäksi esim. 139mm kaivoon kahden 25mm putken ujuttaminen 2x40mm keruuputkien lisäksi on vähän hankalaa, mutta mahdollista kyllä.

Lainaus
- Mikä pumppu on tarkoitukseen sopiva?
Pumppu kannattaisi mitoittaa käytetyn letkun/putken mukaan niin, että kaivossa olevalle putkiosuudelle muodostuu turbulentti virtaus. Tällöin lämpö siirtyy parhaiten litkusta putken seinämän läpi kaivoon. Eli mitä pienempi putken halkaisija, sitä pienemmällä pumpulla saat sinne aikaan turbulentin virtauksen. Jos halvalla pitää päästä ja putken halkaisijan mitoittaa suht pieneksi niin akvaario/tietokonekäyttöön (vesijäähdytys) tarkoitettuja pumppuja saa suht edullisesti.

Lainaus
- Kuinka syvään tuo letku pitäisi saada, jotta keräimen tarjoilema lämpö siirtyy kaivoon kiertolitkusta kokonaisuudessaan?
Äärettömän syvälle. Näin siis teoriassa. Et varmaan kuitenkaan oikeasti tarkoittanut 'kokonaisuudessaan' vaan enemminkin 'riittävän hyvin'. Tästä voin heittää käytännön esimerkin.

Mulla on keruupiirissä jatkuva kierto ja näillä keleillä kaivoon menee n. 12C litku (varastan lämpöä jäteilmakanavasta). Takaisin kaivolta tulee n. 9C viina. Kaivovesi taas on kaivon pinta-osuuksilta nostettuna jotain 8C, eli vielä riittäisi siirrettävää, mutta lämpö ei "ennätä" siirtyä vaikka viina kulkee 2x100m matkan kaivossa. Virtaus on tässä tapauksessa laminaarinen, joka voi osiltaan selittää miksi palaava litku jää noin lämpimäksi. On siinä muitakin vaikuttajia.

Lainaus
- Miten on helpointa toteuttaa aurinkokeräin itse, vai onko ollenkaan?
Aiheesta löytyy keskustelua muilta foorumeilta. Kiinalaiset keräimet ovat kyllä sen verta edullisia, että en näe muuta syytä tehdä itse kuin mielenkiinto tekniikkaa kohtaan (joka on kyllä mainio syy).

Lainaus
Rahaa tällaiseen kokeiluun olen valmis sijoittamaan esim 500-1000 euroa.

Ampukaa minut alas jos leijun liian korkealla!  ;D

Ongelmaksi tolla budjetilla taitaa nousta tarvikkeiden hinta. Esim. rst-haitariputki maksaa metriltä sen verran paljon, että keräimen vieminen katolle itsessään maksaisi esim. omassa torpassani liki 500€ (siis pelkkä eristetty rst-haitari). Neliputkisen tyhjiöputkikeräimen taas saa Saksanmaalta satasella... Ostaisin itselleni jos jostain saisi liitostarvikkeet halvalla...

Sinäänsä lämmönsiirto maahan on mielestäni hyvä idea (joskin olen kai sitten jäävi kun olen itsellenikin moisen viritellyt).

Mutta jos tuo tarvikkeiden hinta ei kusisi hommaa niin en kyllä siirtäisi lämpöä kaivoon omalla putkellaan vaan laittaisin keruupiiriin lämmönvaihtimen (saa muutamalla kympillä Saksasta) ja aurinkopaneelin kierto sitten kiertämään vaihtimen kautta. Sailor on jotain tälläistä ymmärtääkseni puuhaillutkin. Itselläni taas on keruupiirissä vaihtimet valmiina, mutta ajattelin ainakin ensiksi liittää niihin "ilmasta veteen" virityksiä.

Tolla sun budjetilla kyllä toteuttaa samanlaisen LTO:n kun mulla. Eli esim. Veabin 250mm CWK-patteri jäteilmakanavaan kiinni ja viina kiertämään sitä kautta. Jos tuollaisen laitat niin kannattaa laittaa sille myös ohitusmahdollisuus, koska patterin painehäviö MLP:n käydessä on ainakin 200mm versiossa sen verran suuri, että pienentää maaviinan virtaamaa. Tästä aiheesta löytyy aiempaa keskustelua (tai ehkä enemminkin monologia)... Tuollaisen viritelmän hyödyt korostuu "huonolla" LTO-koneella kun jäteilmassa riittää talteenotettavaa ja tietysti koko kesän ajan saa lämpöä talteen kun normaalisti ne puhallettaisiin pihalle.