Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpökaivon halkaisija  (Luettu 8156 kertaa)

Poissa Oliver02

• Nuorempi jäsen
  • **
Lämpökaivon halkaisija
« : 19.11.11 - klo:07:59 »
Tervehdys.

Heitän kysymyksen ilmoille lämpökaivon halkaisijasta. Olen saanut tarjouksia 115 mm ja 150 mm kaivoista. 150 mm kaivon saan 3€/m halvemmalla, mutta jossakin oli väite että tuon isomman kaivon lämmöntuotto heikompi ja kaivon tarvitsee olla 5 % syvempi.

Onkohan tämä totta. Lämpöpumppujen mitoituksissa ei ainakaan minun nähdäkseni kysytä kaivon halkaisijaa :-?
Keski-Pohjanmaa 164 m2. 519 m3 1 krs. okt 2013. Nibe f1245, 8 kW + 165 m kaivo, Onninen Onnline energy eco xl. 4 hlö.

Poissa sam68

• Konkari
Re: Lämpökaivon halkaisija
« Vastaus #1 : 19.11.11 - klo:08:48 »
Hinnat on yleensä toisinpäin. Ota isompi tai kysy järkevämpi hinta tuolle pienelle jostain muualta. Voi olla että pienellä on niin paljon töitä jonossa että laittanut siksi ylihintaa reiälle.
Koon merkitys on tässä tapauksessa aika mitätön.. ;)
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #2 : 19.11.11 - klo:09:40 »
Lainaus
Tervehdys.

Heitän kysymyksen ilmoille lämpökaivon halkaisijasta. Olen saanut tarjouksia 115 mm ja 150 mm kaivoista. 150 mm kaivon saan 3€/m halvemmalla, mutta jossakin oli väite että tuon isomman kaivon lämmöntuotto heikompi ja kaivon tarvitsee olla 5 % syvempi.

Onkohan tämä totta. Lämpöpumppujen mitoituksissa ei ainakaan minun nähdäkseni kysytä kaivon halkaisijaa :-?
Mitä ne hinnat on?
Siitä pystyy paremmin vertaamaan nykypäivään joilla on kanssa tarjouksia...
Kyllähän pieni reikä pitäis maalaisjärjellä olla paljon halvempi, siinä on reiän tekijällä parempi kate... oliskohan ne myyty loppuun ne pienet reiät tälle vuodelle ;)

Pienempi parempi, tässä kohtaa, omasta mielestä...vaikkei siinä varmaan ihan järjetöntä eroa ole.
Et varmaankaan ota kasteluvettä sieltä, silloin olis isompi parempi!

Poissa Oliver02

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #3 : 19.11.11 - klo:10:09 »
Mitä ne hinnat on?
Siitä pystyy paremmin vertaamaan nykypäivään joilla on kanssa tarjouksia...
Kyllähän pieni reikä pitäis maalaisjärjellä olla paljon halvempi, siinä on reiän tekijällä parempi kate... oliskohan ne myyty loppuun ne pienet reiät tälle vuodelle ;)

Pienempi parempi, tässä kohtaa, omasta mielestä...vaikkei siinä varmaan ihan järjetöntä eroa ole.
Et varmaankaan ota kasteluvettä sieltä, silloin olis isompi parempi![/quote]

Hinnat;
- 115 mm; 30€
- 150 mm; 27 €
Keski-Pohjanmaa 164 m2. 519 m3 1 krs. okt 2013. Nibe f1245, 8 kW + 165 m kaivo, Onninen Onnline energy eco xl. 4 hlö.

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #4 : 19.11.11 - klo:11:36 »
Lainaus
Hinnat;
- 115 mm; 30€
- 150 mm; 27 €
Oma käsitys on että 30€ on halpa ja tuo 27@ oikein halpa... jossei johonkin muihin maksuihin ole upotettu ylimääräisiä...
En kylläkään ole 4v tarjouksia pyydellyt, mutu pohjalta.
Tarvis semmosten kommentoida joilla homma kanssa tossa vaiheessa...
« Viimeksi muokattu: 19.11.11 - klo:11:53 kirjoittanut Roori »

Poissa Sakur

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 07.12.11 - klo:20:25 »
Lainaus

- 115 mm; 30€
- 150 mm; 27 €

Itse maksoin suuremmasta mallista Jkl seudulla juuri 35e, toinen tarjous 36e. Sis. putket + keruunesteen ja putkien ja nesteen asennuksen reikään. Olisin kelpuuttanut pienemmänkin reiän.

Voisiko olla niin että pienempi reikä on uudempi kone ja sen hintaan omistaja laskee enemmän investointikustannuksia?
Nibe F1245-8kW, 186m, alkaen 1.8.12

Poissa Oliver02

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 08.12.11 - klo:10:05 »
Näin olen itsekin ymmärtänyt, eli nämä isomman reiän koneet taitaa olla vesikaivosysteemiin alunperin suunniteltuja. Tietenkin kuljetuskustannukset näyttelee osansa. :)

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #7 : 08.12.11 - klo:17:30 »
Ota se suurempi reikä, niin saat ujutettua sinne reikään vesipumpun imuputken. Muutoin sillä reiän halkaisijalla ei liene niin suurta väliä. Teoriassa pienemmästä reiästä saa paremmin lämpöä irti, mutta ero on pienempi kuin "ilmaisesta" vedestä saatu hyöty. (riippuu tietty tarpeesta)
Lämpöässä V15 Opation modaus:
www.sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg