Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kalvopaisuntasäiliön mitoituksesta keruupiirissä  (Luettu 7236 kertaa)

Poissa S3

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Hei!

Pyytäisin varmistusta asiaan: putkimies tilasi 25ltr kalvopaisunnan kahden kaivon järjestelmälle. Putkiston tilavuus noin 580ltr. Mitä mieltä säiliön koosta???

Kiitos!

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
Re: Kalvopaisuntasäiliön mitoituksesta keruupiirissä
« Vastaus #1 : 25.11.11 - klo:20:13 »
Minulla on liuosta (maaviinaa) keruupiirissä (yksi kaivo) 435 l.
Paisunta-astiana on normaali muovinen pönttö.
Korkeimman ja matalimman pinnan tilavuusero vuoden aikana on n. 0,6 litraa.
Sinulla on hieman enemmän keruuliuosta putkistossa, joten sinulla paisuntasäiliön pitänee kyetä kompensoimaan n. 0,8 l tilavuuden muutokset.

Näin pienet tilavuuden muutokset johtuvat siitä, että putkimuovin ja maaviinan lämpölaajenemiskertoimet ovat lähes yhtä suuria.

25 litran paisunta-astia tuntuu turhan suurelta.
Miksi kalvopaisunta-astia?

ATS
« Viimeksi muokattu: 25.11.11 - klo:20:21 kirjoittanut seppaant »
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Raid

• Vieras
« Vastaus #2 : 25.11.11 - klo:21:02 »
sitä minäkin ihmettelin, mihin sitä tarvitaan?

Ainakaan meillä ei ole painetta maapiirissä ja hyvin toiminu 7,5v.
« Viimeksi muokattu: 25.11.11 - klo:21:03 kirjoittanut Raid »

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
« Vastaus #3 : 25.11.11 - klo:21:10 »
Lainaus

Esim. mulla kalvopaisunta on siksi, että IV-koneen esilämmitys/viilennyspatteri sijaitsee teknisen tilan katonrajassa (samoin jäteilmapatteri), jolloin avoin paisunta-astia ei sovellu (pitäisi olla korkeimmassa paikassa). Mulla 100m kaivo ja 12l paisunta. Painetta tällä hetkellä 0,3bar.

Raid

• Vieras
« Vastaus #4 : 25.11.11 - klo:21:29 »
Lainaus
Lainaus

Esim. mulla kalvopaisunta on siksi, että IV-koneen esilämmitys/viilennyspatteri sijaitsee teknisen tilan katonrajassa (samoin jäteilmapatteri), jolloin avoin paisunta-astia ei sovellu (pitäisi olla korkeimmassa paikassa). Mulla 100m kaivo ja 12l paisunta. Painetta tällä hetkellä 0,3bar.
niin onhan niitä poikkeustapauksia mutta tuossa aikaisemma ei siitä kerrottu mitään.

peki

• Vieras
« Vastaus #5 : 25.11.11 - klo:22:49 »
No otetaampa uudestaan. http://aijaa.com/v.php?i=007208950246.jpg
Tuossa kuvassa näkyy taaempi pönttö kaivolle ja punainen 18 litrainen lämmityspiiriin.
Ei tuolla pitäisi olla mitään tekemistä kaivon kanssa.
Joku voisi varmaan kertoa onko tuo punainen juuri kalvopaisuntasäiliö?
« Viimeksi muokattu: 25.11.11 - klo:23:12 kirjoittanut peki »

Poissa S3

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #6 : 25.11.11 - klo:23:26 »
Kiitos vastauksista!

Syy, miksi laitan kalvopaisunnan on se, että taloon tulee jäähdytys. Pumppu sijaitsee kellarissa ja talo 2-kerroksinen.

Yritin itse järkeillä tätä asiaa niin, että jos perus paisuntasäiliö on muutaman litran tilavuudeltaan, niin miksi tarvitsen nyt 25-litraisen...

Mielelläni laittaisin pienenmmän säiliön - kaikki ylimääräinen tila on tarpeen.

Lisäkommentit tervetulleita!

Poissa JPN

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #7 : 26.11.11 - klo:22:20 »
Lainaus
Kiitos vastauksista!

Syy, miksi laitan kalvopaisunnan on se, että taloon tulee jäähdytys. Pumppu sijaitsee kellarissa ja talo 2-kerroksinen.

Yritin itse järkeillä tätä asiaa niin, että jos perus paisuntasäiliö on muutaman litran tilavuudeltaan, niin miksi tarvitsen nyt 25-litraisen...

Mielelläni laittaisin pienenmmän säiliön - kaikki ylimääräinen tila on tarpeen.

Lisäkommentit tervetulleita!
Minulla on 180m 2-putkinen reikä ja maaviileäkenno kaksi kerrosta ylempänä. Paisunta-astiana on vain koneen oma kellarissa oleva n. 6l purkki, paineettomana.

Viileäkierron täyttäminen vaati vähän kikkailuja, mutta loppupeleissähän samalle tasolle päätyvät täynnä olevan putken päät eivät 'näe' missä putki on käynyt välillä maassa vai taivaalla, paine-erohan on nolla.
LÄ V10.5/203, Enervent LTR-6 eco, maaviileällä

peki

• Vieras
« Vastaus #8 : 27.11.11 - klo:22:31 »
Voisiko joku joka tietää kertoa mitä ihmettä tuolla kalvopömpelillä oikeesti tekee kummassakaan piirissä? Veden tilavuuden vaihtelu ei voi olla syy

Poissa Xargo

• Konkari
« Vastaus #9 : 27.11.11 - klo:22:57 »
Lainaus
Voisiko joku joka tietää kertoa mitä ihmettä tuolla kalvopömpelillä oikeesti tekee kummassakaan piirissä? Veden tilavuuden vaihtelu ei voi olla syy

Mitä tekee vaikka autossa jousituksella? Kalvopaisunta ottaa nesteiskut vastaan esim. kun kiertovesipumppu vetäistään liikkeelle. Mulla on kummassakin piirissä kalvopaisunta painemittarein varustettuna ja kyllä mittarin viisari heilahtaa kun viinapumppu lähtee päälle.

... ja sitten se tilavuuden vaihtelu... Jos ei lämpölaajenemisen kautta niin vaikka sitten se jään aiheuttama putkien linttaan puristuminen.

En aivan ymmärrä miksi kalvopaisunnat koetaan niin ongelmallisina kun eivät ne ole edes kalliita. Itse ostin pahisuttaan Saksanmaalta 2kpl 24l kalvopaisuntasäliöitä 19,90€/kpl samalla kun tilasin levylämmönvaihtimen ja muuta sälää. Toinen tulee painevesiautomaatin kaveriksi (siinä on jo kalvopaisunta, mutta laitan lisää reserviä) ja toinen varalle kun ei ollut hintaa tuon enempää.

Toki avoin paisunta-astia on vaikka nesteen lisäyksen kannalta helpompi jos vaan asennustila sen mahdollistaa. Itselläni ei onnistunut niin nyt on sitten nuo punaiset pöntöt.

peki

• Vieras
« Vastaus #10 : 27.11.11 - klo:23:21 »
Mulla nesteen lisäys tapahtuu juuri tuosta säilön kaulasta. Siinä on kaksi sulkua varmaan varmuuden vuoksi. Kiitos kun jaksoit vastata.

Poissa Xargo

• Konkari
« Vastaus #11 : 27.11.11 - klo:23:37 »
Lainaus
Mulla nesteen lisäys tapahtuu juuri tuosta säilön kaulasta. Siinä on kaksi sulkua varmaan varmuuden vuoksi. Kiitos kun jaksoit vastata.

Jeps... Mulla taas nesteen lisäykseen tarvitaan pumppu, jolla neste lyödään paineellisena täyttöryhmästä sisään. Eli toki mieluummin aivoin paisunta jos vaan saadaan putkiston korkeimpaan paikkaan fiksusti asennettua. Toisaalta kevyesti paineellisesta kalvopaisunnalla varustetusta piiristä näkee mahdollisen vuodon suoraan painemittarista (jos nyt sellaisesta on sen pari kymppiä viitsinyt maksaa). Tästä on ihan käytännössä kokemusta kun yläkerran ll jakotukki tihkutti syöttöputken liitoksesta. Paljoa sieltä ei vettä tullut, mutta ero painemittarissa oli selvä.

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #12 : 28.11.11 - klo:09:42 »
Peki ihmetteli
Lainaus
Veden lämpötilan muutoksista johtuva tilavuuden vaihtelu on juuri se syy miksi tarvitaan paisunta-astia.

Teräksisessä jäykässä  vedellä täytetyssä rakenteessa (esim. putki tai lieriömäinen säiliö) nousee paine n. 7 bar kun lämpötila nousee 1C !!!!!!

Tosin käytännön sovellutuksissa on esim. muoviputkia tai lämpöpattereita, joiden muoto muuttuu paineen muuttuessa (eivät ole jäykkiä), on paineen muutos pienempi mutta kuitenkin huomattavan suuri.

Tässä syy miksi suljetuissa systeemeissä pitää aina olla paisunta-astia ja varoventtiili.

ATS
« Viimeksi muokattu: 28.11.11 - klo:09:44 kirjoittanut seppaant »
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh