Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys  (Luettu 12543 kertaa)

Poissa vilukissa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Milläs etäisyydellä teillä lämpökaivot on talon perustuksista?

Itse kun aioin tuosta noin vain laittaa kaivon noin 2 metrin päähän perustuksista, kun ei tullut mieleenkään että siitä voisi jotain haittaa olla.

Onko lämpökaivon ympäristössä routaongelmia?

Itse kun aivoittelin tuon asian niin että se maa kylmenee vasta sieltä missä alkaa vesi taikka sitten kallio. Muutenhan tuo lämmönkeruuputki ei ole juurikaan kosketuksissa maahan, ja ilmahan on hyvä eriste? Lisäksi lämpöputken lämpötilat ovat melko lämpimiä verrattuna normaalin pakkastalven ulkolämpötilaan, siis siihen jossa maakin oikeasti jäätyy.

Suositus näyttää olevan että kaivon tulee olla 10 - 15 metrin päässä talosta, mutta ilmeisesti asiakas saa kuitenkin itse päättää.

Kertokaa nyt minulle teidän kokemuksia kaivon ympäristön jäätymisestä.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #1 : 19.02.08 - klo:15:37 »
Meillä lähempi lämpökaivo alla kahden metrin päässä talon seinästä. Kaivon ympärillä on 1,2-metrinen betonirengas, kuten alla olevasta kuvasta näkyy.

Ei ole mitään merkkejä, että kaivo olisi aiheuttanut ylimääräistä routimista betonirenkaan ympärillä. Liuosputket menevät solukumieristeessä pannuhuoneen seinän entisestä noin metrin korkeudessa olevasta tuuletusräppänästä sisään.




Poissa juma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • jo vähän vanhempi äijä
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #2 : 19.02.08 - klo:17:10 »
Meillä kaivo on 5-6 metriä seinästä myös 150 cm huoltokaivossa. Putket menee myös meillä solukumissa sisään noin puolen metrin korkeudelta.

Ei meilläkään mitään routimista ole näkynyt.
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 229
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #3 : 19.02.08 - klo:18:15 »
Minulla kaivo on autotallin laatoitetun ajotien alla puolitoista metriä räystäslinjasta.
Minusta kaivo kannattaa sijoittaa huoltoystävälliseen paikkaan, mistä on helppo vetää putket lämpöpumpulle. Ja lisäksi porarit eivät tykkää porata aivan seinän viereen. Minulle sanoivat, että pari metriä räystäslinjasta on riittävä matka.
ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Retro

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #4 : 03.03.08 - klo:11:51 »
Voisko se olla uudisrakennuksessa teknisessä tilassa. Vai onko siitä jotain haittaa?

Poissa juma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • jo vähän vanhempi äijä
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #5 : 03.03.08 - klo:12:37 »
Katsopa tästä asiasta käytyä keskustelua:  http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2566.0
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:13:03 kirjoittanut tomppeli »
Maasta se pumppukin ponnistaa. Kirjavia kokemuksia jo vuodesta 2006.

Poissa Poraaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 25
  • Kalliolämpöä hakemassa
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #6 : 09.03.08 - klo:12:43 »
Ei ole väliä kuinka lähellä seinää kaivo on, mitään routimisongelmia ei ole koskaan ollut ja tuskin tulee olemaan, en ole ainakaan koskaan kuullut. Itse poraan reiät yleensä noin 2-3 metrin päähän seinästä. Joskus joutuu tekeen kauemmas, joskus lähemmäs riippuen tilanteesta. Loppujenlopuksi sillä ei ole suurta merkitystä. Yleensä alle metriin seinästä ei voi porata koska koneet vievät sen verran tilaa, tietysti sillon onnistuu jos taloa ei ole vielä rakennettu :)
Talon sisälle poraamista en suosittele, nimittäin tulvimis vaara voi olla. Onneksi se on täällä suomessa hyvin harvinaista, esim. Norjassa se on suuri ongelma. Eli käytännössä tarkoitan sitä että vettä tulee tulvimalla kaivosta monta päivää, mutta lopulta se kuitenki yleensä tasoittuu. Lisäksi hikoilua tapahtuu myös ja kosteutta kerääntyy kaivon läheisyyteen joten porauttakaa kaivot mielellään seinien ulkopuolelle. :)

Poissa maalämpökalle

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #7 : 26.05.09 - klo:20:38 »
Jatkampa tätä aihetta ja kysyisin kuinka lähellä perinteistä likakaivoa ja likakaivolle menevää likaviemäriä kestää lämpökaivon porata.

Kuinka kauas poranreiästä se jäähdyttää maata, koska kahta lämpökaivoa ei suositella 20 metriä lähemmäksi

Mahdollisesti ensiviikolla tulevat porskauttamaan 200 m:n reiän kohti Kiinaa, jos porari vain kerkiää

Poissa voiettä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 63
Re: Lämpökaivon ja rakennuksen välinen etäisyys
« Vastaus #8 : 26.05.09 - klo:23:17 »
Lainaus
Jatkampa tätä aihetta ja kysyisin kuinka lähellä perinteistä likakaivoa ja likakaivolle menevää likaviemäriä kestää lämpökaivon porata.

Kuinka kauas poranreiästä se jäähdyttää maata, koska kahta lämpökaivoa ei suositella 20 metriä lähemmäksi

Mahdollisesti ensiviikolla tulevat porskauttamaan 200 m:n reiän kohti Kiinaa, jos porari vain kerkiää
Jos kakkaviemäri on kyseessä niin..? porauttaisin lähelle sitä! kaikki mitä saat imettyä sieltä talosta pois menevästä energiasta on kotio päin ::) Oikeesti!
nibe 1140/8 kaivo 165 neliöt 227 m3 660 kulutus 4970kwh rak vuosi 1956/2011