Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Porakaivoon vai peltoon?  (Luettu 8255 kertaa)

Poissa Kivitaloon

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
Porakaivoon vai peltoon?
« : 30.10.07 - klo:16:19 »
Keväällä olisi tarkoitus aloittaa kivitalon rakennus ja lämmitysmuodoksi tulee maalämpö mutta kumpi lämmönkeruu järjestelmä, porakaivoon vai peltoon? Porakaivo on meidän tapauksessa aika helppo kun kallio on ihan pinnassa eli näkösällä mutta myös vaaka-asennus on aikas helppo kun pelto on parinkymmenen metrin päässä talon nurkalta. Kumpi olisi parempi/halvempi ratkaisu? Neliöitä on tulossa pari sataa kahteen kerrokseen ja ehkä lämmitettävä autotalli.

Raid

  • Vieras
Re: Porakaivoon vai peltoon?
« Vastaus #1 : 30.10.07 - klo:16:56 »
peltoon asennus on n. 1/10  jos vertaa porakaivoon. ainakin minulle maksoi 1150€ (v2004)kaivuri .

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Re: Porakaivoon vai peltoon?
« Vastaus #2 : 30.10.07 - klo:17:56 »
Kallioon poraaminen maksaa n. 30e/metri. Siihen hintaan kuuluu kaivoon menevä keruuputki maanesteellä täytettynä.
Maaporaus olisi 2,5 kertaa kalliimpaa, mutta sitähän Sinulla ei tarvita, kun kallio on pinnassa.
Kaivo on aina kalliimpi, mutta jotenkin ehkä varmempi energian lähde.
Ei ole riskiä, että joku kaivaisi niin syvältä ja rikkoisi putket.!
Ei myöskään jäähdytä sitä peltoa.
Silti, molemmat toimii ja ovat ihan ok.!

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: Porakaivoon vai peltoon?
« Vastaus #3 : 30.10.07 - klo:22:41 »
Jos pelto on kosteanpuoleista maa-ainesta (savinen pelto) niin ehdottomasti peltoon, on paljon halvempi ja toimii aivan yhtä hyvin kuin kaivokin ! Peltoon voit vielä laittaa helposti hieman extraa keruuputkeen jos epäilet mitoitusta ! Minulla savimaassa keruupiiri ja edes kovimmillakaan pakkasilla ei keruupiiristä tuleva neste mene pakkasen puolelle jota tapahtuu joissain alamittaisissa kaivoissa !

Poissa Kivitaloon

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
Re: Porakaivoon vai peltoon?
« Vastaus #4 : 31.10.07 - klo:07:40 »
Siihen tulokseen olen tässä nyt tullut ihan hinnankin puolesta että peltoon. Vielä kun saisi tuon pumpun valinnankin tehtyä niin vois ruveta mitottamaan putkistoa. Onko olemassa mitään muuta sääntöä putken mitalle kuin se että saman verran putkea kun talossa on kuutiota? Tällä tavalla ainakin sitä tulee riittävästi mutta tuntuu että varsinais-suomessa on niin leudot talvet että ei täällä 500 metriä tartte? Velipojalle laitettiin 500 metriä putkea erittäin kosteaan maahan ja tuli ekowellin pumppu ja lämpöä on hyvin riittäny, ja tämä siis pohjois suomessa.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: Porakaivoon vai peltoon?
« Vastaus #5 : 31.10.07 - klo:08:50 »
Kyllä tuo keruupiirin mitoitus pitää antaa pumpun toimittajan tehtäväksi ja sitten voit itse laittaa hieman ylimääräistä varmuuden vuoksi sinne peltoon !