Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpökaivon veden puhtaus  (Luettu 2836 kertaa)

Poissa Gneissi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
Lämpökaivon veden puhtaus
« : 20.03.06 - klo:21:16 »
Minulla olisi muutama kysymys lämpökaivostamme, jotka ovat alkaneet askarruttamaan, kun olen lukenut foorumia ja muita alan kirjoituksia.

Aluksi hieman taustatietoa.
Meille porattiin lämpökaivo halkaisialtaan 115 mm, jonka syvyydeksi tuli vajaat 210 m. Porauksen aikana reikään ei lisätty vettä, ainoastaan loppuvaiheessa huuhtelua varten arviolta n. 200 l / huuhtelukerta + kaivon oma tuotto, jota en tiedä. Kaivo huuhdeltiin paineilmalla ja kaivossa olleella vedellä 3 kertaa, joka porausyrittäjän mukaan meidän tapauksessa olisi aivan riittävä määrä. Kallio oli erittäin kovaa ja tiivistä. Reiästä tuli porauksen yhteydessä lähinnä hienojakoista pölyä. Kollektori laskettiin reikään porauksen jälkeisenä aamuna, jolloin kaivossa veden pinta oli noussut yön aikana pariin metriin maan pinnasta katsottuna eli kaivo oli täyttynyt 9 tunnin sisällä. Kollektorin lasku reikään sujui vaivattomasti, ilman minkäänlaisia ongelmia. Kollektorin laskun yhteydessä kaivosta tulviva vesi oli ruskean sameaa.


Kysymykseni kuuluvat seuraavasti:

1. Kuinka puhdasta veden tulisi olla lämpökaivossa huuhteluiden jälkeen?

2. Millaisella vesimäärällä huuhtelut yleensä suoritetaan, ja onko meidän tapauksessamme huuhtelu suoritettu ammattitaidottomasti?

3. Vaihtuuko vesi yleensä lämpökaivoissa, jotka täyttyvät vedellä? Joten onko mahdollista, että vesi meidän kaivossamme kirkastuu ajan saatossa?

4. Onko vaarana että kaivoon olisi jäänyt "porausjätettä" (koska kaivon vesi oli sameaa), joka ajan saatossa "muuraisi" putket kiinni kaivoon, siten ettei niitä voisi tarvittaessa vaihtaa? (Olen jossain lukenut tällaisestakin mahdollisuudesta.)
  
5. Mistä johtuu nykyinen suositus, että kaivon syvyyden ei tulisi ylittää 200 metriä?

6. Kaivoa ei ole tehty ns. normikaivon mukasesti (vaan 115 mm reiällä, ilman vesieristystä, ilman paineaukaisua ym. hienouksia), joten oliko meillä toiminut porausyrittäjä mielestänne ajasta jäljessä?

Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista.