Eipähän ole mulla uima-allasta, mutta naapurilla näkyy olevan (ja käsittääkseni myös maalämpö). Aurinkopaneeleilla näkyy lämmittelevän allasta. Itsekin varmaan investoisin aurinkolämpöön jos olisi allas. Ylimääräisen lämmön voi sitten painaa keruupiiriin.
Musta tuota kuviota kannattaa ajatella niin, että kokonaisuus ratkaisee. Esim. jos viilentää taloa porakaivolla niin silloinhan viina saisi olla mahdollisimman viileää, jotta viilennys toimisi hyvin. Tässä mielessä uima-altaan lämmitys parantaisi viilennystehoa. Etenkin jos viilennyspatteri on MLP:n jälkeen. Itselläni viilennysteho paranee selvästi kun masiina tekee käyttövettä. Eli kuumana kesäpäivänä kun käy suihkussa niin saa sitten paremman viilennystehon kaupan päälle.
Sitten taas jos koko kesän pitää keruuta tavalla tai toisella viileänä niin kyllä se varmasti sitten näkyy talvellakin alhaisempina keruun lämpötiloina. Eli jos lämmität kesällä sitä allasta niin talvella lämpökerroin ei ole niin hyvä. Jos keruu on reilusti mitoitettu niin ero on varmaankin aika olematon. Pitkällä aikavälillä voi kyllä olla ihan merkittävä. Itse pyrin siihen, että vuositasolla puskisin kaivoon saman verran energiaa takaisin kun mitä olen sieltä ottanut (tai enemmän) niin pysyisi lämpötilat korkealla pitkällä aikavälillä. Aika lähellä tuota se taitaa pyöriäkin.