Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pollucomin koko  (Luettu 2987 kertaa)

Poissa Nibisti

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Pollucomin koko
« : 14.03.12 - klo:00:00 »
Vuoden 2010 eristeillä tehty 130m2 lattialämmitystalo, joka kytketty kanaalilla 60m2 autotalliin, jossa myös lattialämmitys. Noin 400m maapiiri. Ajattelin laittaa molempien rakennusten kiertoihin Pollucomit. Pumpuksi tulossa Nibe 1245-8. Riittääkö mittareiksi 0,6 vai pitäisikö olla 1,5 Pollu? Ps. Jos löytyy sopivia Polluja joutilaana, ostaisin pois, niin ei tarvitse saksasta tilata.

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Pollucomin koko
« Vastaus #1 : 30.03.12 - klo:08:27 »
Lainaus
Riittääkö mittareiksi 0,6 vai pitäisikö olla 1,5 Pollu?

Mulla asennettiin juuri alakerran lattiakierron paluuseen Pollu ja yläkertaan on tulossa myös kunhan liittimet löytää tiensä tontille. Alunperin oli tarkoitus laittaa 1,5 Pollu lauhdutinputkeen mittaamaan kaikkea lämmitystä yhteensä, mutta päätettiin kuitenkin laittaa 2x 0,6 Pollut lattiakiertoihin. Eli kummankin kerroksen jakotukin yhteyteen omansa. Yläkerran Pollu ei tosiaan ole vielä paikoillaan, mutta alakerran kierroksi näyttää 0,445m3/h, joten ainakin mulla 0,6 Pollu näkyy olevan sopiva. Yläkerrassa on hieman suurempi kierto (ainakin suunnitelmien mukaan), mutta menee sekin varmaan tuon 0,6 alle. Kannattaa lattialämmityskuvista katsoa millaista haipakkaa vesi on suunniteltu kiertäväksi.

Sitten kun Polluja ostat niin hommaa samalla yli tarpeen ja testaa ne vaikka puutarhaletkulla ennen asennusta. Noissa on ollut ilmeisesti heittoja ja mäkin nyt vähän epäilen tuota omaani, joka on alakerran kierrossa kiinni. Yleensä noi on vissiin näyttänyt liian vähän jos on ollut ongelmia, mutta mulla näyttää kyllä liikaa tai sitten asiat on järjettömän hyvällä mallilla MLP:n COP:n kannalta. Laitan tästä oletetusta mittavirheestä oman ketjunsa.