Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Yksi/kaksi lämmityspiiriä  (Luettu 5588 kertaa)

Poissa olavi62

• Täysjäsen
Yksi/kaksi lämmityspiiriä
« : 13.03.12 - klo:14:42 »
Kertokaas ihan selkokielellä mitä etuja on lattialämmityksessä kahdesta lämmityspiiristä verrattuna yhteen piiriin? Yleensähän kosteissa tiloissa pidetään korkeampaa lämpötilaa ja siihen tuo toinen piiri.
Mutta ajaako huonetermostaatit saman asian? Onko piirien määrällä mitään rahallista merkitystä energiankulutuksen muodossa. Nykyisin toinen piiri on usein lisävaruste pumpuissa ja siten lisää hankintakuluja (ei toki kaikilla merkeillä).

Poissa pta

• Täysjäsen
  • SH13+SHAK700, 235/233m, Tampesteri
Re: Yksi/kaksi lämmityspiiriä
« Vastaus #1 : 13.03.12 - klo:17:33 »
Minulla ainakin ajetaan kellarin lattiaan paljon viilempää vettä kuin asuinkerrokseen vaikka huonelämpötila onkin molemmissa sama.

Toinen syy kahteen piiriin on vikasietoisuus: kun kuitenkin toinen kiertovesipumppu joskus korkkaa, niin ei mene koko talo kylmäksi. (On minulla tästä huolimatta yksi varapumppukin hyllyssä...)

Kolmas syy voisi olla vaikkapa parempi varaajan kerrostuminen: yksittäisen liitoksen virtaama varaajassa ei kasva kovin suureksi.

Poissa hoohöö

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #2 : 14.03.12 - klo:11:54 »
jos talossa kauttaaltaan sama lämmönjako ainakin jos lattialämmitys eikä esim. IV- kone vaadi korkeampaa menoveden lämpötilaa kuin lämmityspiiri niin uskaltaisin väittää että kahden lämmityspiirin systeemi on rahanhaaskausta (ellei se sitten ole vakiona mukana laitteessa kuten ilmeisesti asian laita joissain MLP vehkeissä on).

Eli jos vain yksi piiri kuten minulla niin käyrä säädetään kylmimmän huoneen mukaan sopivaksi ja sitten tarpeen tullen kuristetaan termareilla kiertoa makkareissa ym. kun esim. kevätaurinko alkaa pirttiä lämmittämään, laattalattioissa annetaan veden kiertää aina kun vaan MLP sitä haluaa kierrättää, kesällähän ainakin nibe sammuttaa lämmityksen ja kierron kokonaan kun ulkolämpötila pysyy yli 20 asteessa mutta ei ne laattalattiatkaan silti kylmältä tunnu kesäkeleillä.
Itse en ole kaivannut toista piiriä laisinkaan, mutta tilanne eri jos on esim. osassa tiloja patterit ym. Termareilla kuristettaessa voi puskurivaraaja olla tarpeellinen samoin kuin kaksipiirisessä systeemissä jos "kuristamaton" vesitilavuus menee liian pieneksi pumpun tehoon nähden (itsellä ei ole puskuria ja joskus syyskeleillä menolämpötila nousee nopeasti jonnekkin 38 asteeseen jolloin käyntijakson pituus jää jonnekkin 10 minuuttiin)

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #3 : 14.03.12 - klo:14:22 »
Nyttemmin olen päätynyt seuraavaan:

1 piiri ja kosteat tilat omalle jakotukille ja lattiaputkisto tiheämmälle kosteissa tiloissa, kuin muissa tiloissa.

Ei-kosteiden tilojen jakotukin viereen sähkönsyöttö, johon voi sitten lisätä langattoman termarin toimilaiteen joskus jos sitä tuntee tarvitsevansa.

Ei siis mitään kiinteitä termostaatteja mihinkään ja yksi piiri.

(Nyt 2-piiriä, 2kpl KV-pumppuja, kiinteitä termostaatteja 6 kpl (kaikki säädetty +30 asteeseen))  :-[
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg