Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vesikiertoisen lattialämmityksen säätöohjeita?  (Luettu 14714 kertaa)

Poissa Reetu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • 205m²/581m³/Carrier 30NQE9+165m kallio (aktiivi)
Onkos olemassa jotain teoriaa siitä miten vesikiertoisen lattialämmön käytännössä kannattaa säätää?

Omassa talossa on Warmian lattialämmitys jossa esisäädöt tehty suunnitelmien mukaan ja eipä sen lisäksi juuri mitään.

Nyt on alakerrassa (kivilattia) selkeästi havaittavissa lämpimimpiä kohtia pitkien lattiapiirien alkupäässä. Onko tämmöinen joku vaiettu lattialämmön ominaisuus vai saako sen jotenkin säädöillä pois?

Oman pähkäilyn tulos on että reippaampi kierto tasaisi lämpöä, mutta miten toimii käytännössä? Jos nostan kiertoa yhdessä piirissä, pitäisikö sama "aukaisu" tehdä kaikkien jakotukkien piireille, vai miten..?

Vai pitäisikö vain laittaa kiertopumput täysille tjsp?

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Vesikiertoisen lattialämmityksen säätöohjeita?
« Vastaus #1 : 24.10.10 - klo:22:05 »
itsellä on wirsbo ja siinä piirikohtainen säätö tehtään paluupuolen jakotukissa, en tiedä miten warmiassa asia hoidettu mutta pirikohtainen säätö sieläkin varmasti löytyy.
Mutta piirikohtaisellä säädöllä voit vin hienosäätää eri piirien välillä virtausnopeuksia/lämmön määrää, eli jos sinulla olisi kaksi piiriä siinä samassa tilassa niin niiden lämpöeroa voisit tasata mutta koska kyse nyt tuon yhden piirin erosta niin eipä taida paljon olla tehtävissä, saattaa olla että putket on lähempänä lattian pintaa paikoitellen jolloin pintalämpötila on hivenen korkeampi niissä kohdin lattiaa.

Poissa Reetu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • 205m²/581m³/Carrier 30NQE9+165m kallio (aktiivi)
Re: Vesikiertoisen lattialämmityksen säätöohjeita?
« Vastaus #2 : 24.10.10 - klo:23:25 »
Säädöt menee kyllä warmialla ihan samalla lailla.

Eipä pitäisi olla siitä pinnassa olemisesta koska siinä(kin) oltiin aika huolellisia. Se betoniporukka joka sen valeli oli tuttu entuudestaan, joten tiesin katsoa perään ja kävin uudelleenkiinnittämässä ne harvat putkenkiinnikkeet jotka irtosi.

Nuo lämpimät alueet seuraavat tosiaankin piirien menosuuntaa. Ja ainakin kolme piiriä tuota tekee, sattumoisin ne joilla suunnitelmien mukaan on suurimmat virtaukset.

Elättelen vielä toivoa siitä että jokin kikka kuutonen löytyy millä saisi ainakin oireet lievennettyä. Epäilen myös että ilmiö tasaantuu sitten kun ulkona on riittävän kylmää yhtäjaksoisesti eikä lämpötila sahaa eestaas jyrkemmin kuin lämpökäyrä kuten nyt.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: Vesikiertoisen lattialämmityksen säätöohjeita?
« Vastaus #3 : 25.10.10 - klo:08:44 »
Olen huomannut vain yhden erityisen lämpömän kohdan, joka on jakotukin edessä. Siinähän on aika monta putkea vierekkäin.

Itse yritän säätää termostaatitonta järjestelmään sillä tavalla, että ensin kaikki piirit auki. Tämän jälkeen säädetään pumpusta käyrää ja korjausta siten, että kaikissa huoneissa on vähintään riittävän lämmin. Tämän jälkeen voisi sitten kuristaa kuumimpien huoneiden virtausta. Itse asiassa tällä hetkellä on vielä kaikki piirit auki ja yllättävän tasainen lämpötila.

Itse asiassa olen huomannut, että ilmastointi kannattaa säätää ennen lämpötilaa. Pieni makuuhuone saattaa jäähtyä aika paljon, jos tuloventtiili liian isolla.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Vesikiertoisen lattialämmityksen säätöohjeita?
« Vastaus #4 : 25.10.10 - klo:10:30 »
se on tuo jalkapohja yllättävän herkkä aistimaan lämpötilaerot etenkin laattalattiassa; voi olla että ei niin herkästi erota jos lattia sopivan kuuma tai viileä kauttaaltaan, eli siinä mielessä kierron ja siten lattian pintalämpötilan kasvattaminen voi auttaa, mutta lämpötila eroa lattian eri kohdissa et sillä voi poistaa.