Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autotallin lämmityspiiri  (Luettu 22097 kertaa)

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Autotallin lämmityspiiri
« : 15.09.08 - klo:11:56 »
Miten kannattaa hoitaa autotallin lä'mmittäminen. Tuntuu olevan nuotaerilaisia ratkaisuja 10-kertaa enemmän kuin talon lämmönjakoon.
Yksi suositteli alijäähdytintä. No se ei riitä koska pumppu on talossa teknisessä tilassa josta 34m kanaalia autotalliin.
No toinen suositteli yksi piiri joka talossakin laitetaan samaan autotallin kanssa. siis yhdellä piirillä talon ja autotallin kaikki lattialämmitys. kuulemma putkitus ja virtaukset suunnitellaan vain sen lämpötilan mukaan.
kolmas suositteli laitettavan glykoli kierron autotalliin ja lämmönvaihtimen talon lattialämmön paluuseen, josta siis otetaan se teho tuonne autotallin kiertoon.

Kuinka teillä on autotalli kytketty järjestelmään? Ja miten se olisi viisain rakentaa?
Olen ajatellut tilata pumpun kahdella lämmitys piirillä. Mutta olen myös ajatellut että glykoli kierto olisi hyvä juttu autotalliin niin myös voisin tarvittaessa tiputtaa autotallin lämpötilaa.

Kaverille tuli kaikki samaan piiriin, josta autotallin lämpöä tiputetaan manuaali shuntilla.

Pumpuksi tulee suomalainen tulistin pumppu. joko lämpöässä V7 tai ekowell ECT500, jos tällä jotain merkitystä.

lämmintä tilaa tulee taloon 158m2 ja autotalliin 59m2 puolilämmintä. Käyttöveden kiertoa ei tule koska pumppu on talossa.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 606
  • Vanha pieru!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #1 : 15.09.08 - klo:12:47 »
Eikö olisi helpointa laittaa tavallinen ilmalämpöpumppu, jossa mahdollisuus normaalia alempaan, esimerkiksi +12 C huonelämpötilaan.
Saat samalla auton kuivatuksen, kun on ilmanvirtausta.

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #2 : 15.09.08 - klo:13:39 »
kanaali on jo ostettu ja kaivettu maahan. melkein tonnin investointi oli se kanaali. sillä olis saanu jo hyvän ILP:in  ???

Poissa cnc

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 25
  • kaikki mikä tulee helpolla on laiskuutta
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #3 : 15.09.08 - klo:20:18 »
iltaa, itellä näin, en kyl tiedä onko apuja... pumppu mulla tallissa. yhellä pumpulla molemmat, talli käsi säädöillä sekä tuvassa kuisti ja kosteat tilat, muut lattia sekä huone termarein... kanaalia saman verran neljällä putkella..... kysymys miksi sana puoli lämmin talli ???  maalämmöllä.   itellä tallin sisä lämmöt +18 koko talven, tosin en värkkäile ainakaan vielä mitään isompaa missä kovin kuuma tulisi...

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #4 : 18.09.08 - klo:21:59 »
eikö muilla ole maalämpö pumpulla hoidettua lämmitystä autotallissa?? ???

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #5 : 18.09.08 - klo:22:14 »
Lainaus
eikö muilla ole maalämpö pumpulla hoidettua lämmitystä autotallissa?? ???

Varaajan kyljessä ovat valmiit hanikat autotallin ja varaston puhallinpattereille vedettävää putkitusta varten. Lompakossa ei ole vain rahaa. Että ainakin itseäni asia kiinnostaisi.

Poissa kiileppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #6 : 18.09.08 - klo:22:16 »
No muutaman olen asentanut sellaiseen systeemiin, jossa lämmitys tallissa myös. Itse tekisin oman glykolipiirin talliin jälkishuntattuna lämmityksen paluusta pumpulle (paras hyötysuhde). Tarvitaan edullinen pieni levysiirrin, kiertovesipumppu, yks shuntti ja pari t-haaraa ja muutaman kulman. Ei nyt niin ilmanen, mutta voit pitää tallia vaikka miten kylmänä ja vaikka pois muusta kierrosta ilman ongelmia. Jos muuten haluaisit pitää tallia viileänä, on ilman glykolia paha jäätymisriski. Koko mökkiäkään ei kannata glykoli-vesiseoksella täyttää.

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #7 : 18.09.08 - klo:22:48 »
Lainaus
eikö muilla ole maalämpö pumpulla hoidettua lämmitystä autotallissa?? ???

Ainakin yksi ilmoittautuu.
Pumppu on tuvassa ja tallin lattia on lämmin.
Välissä about 17m kanaalia.
Tai no sanotaanko että ei se mikään autotalli ole... Autotallin ovella varustettu 75neliöinen harrastetyötila  ;D

Lämpöä tuottaa V15 ja sen kakkospiiri on valjastettu tuon tallin lämmitykseen.
Lattiassa käsisäätöiset piirit 3kpl.

Tallin lämpötila 17astetta. Sillä kosteus pysyy kurissa ja harrasteprojektin liimat kovettuu.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo:22:54 kirjoittanut colibri »

Poissa kiileppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #8 : 18.09.08 - klo:23:24 »
Se piti vielä sanomani, että jos oikein edullisesti haluaa päästä, niin tuosta siirrinratkaisusta 3-tieventtiilin voi jättää pois, jolloin tallin tukkia ohjataan termareilla tai hatuilla. Sitten vaan meno- ja paluutukkien väliin pikku ohitus, ettei kiertovesipumppu hakkaa päätä seinään piirien ollessa suljettuina. Ei tarvitse automatiikkaankaan kajota. Tuo ilppi olisi kyllä ratkaisuna aika kätevä myös. Jos sulla on jo kanaali tehty, on tilanne toki toinen. En kerinnyt mainita, että 4-putkikanaali on paljon kalliimpi, kuin eristetyt, erilliset putket.

Poissa Larux

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #9 : 19.09.08 - klo:09:44 »
Tulipas mieleen kysymys:
-- kumpi halvempi autotalliin: ILP vai vesikiertoinen puhallinpatteri? ILPillä ei nyt ilmeisesti ole lainkaan jäätymisriskiä? Käviskös halvin mahdollinen on/off ILP?



Poissa Pete H

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 46
  • Nibe 1210, 8.5 kW, kaivo 175 m
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #10 : 19.09.08 - klo:12:11 »
Itsellä menee 2*LRPexit talliin, 16 m taisi olla matkaa suuntaansa. Varastot ja AT termarin takana, oven edessä pikkupiiri vapaakierrolla. Lisäksi Green ilmankuivain hankittuna kosteita kelejä ajatellen (ei vielä kokemusta, tyhmempi kuin aiempi Argo Ecodry eli ei kosteusmittausta yms) ja kovimpia pakkasia varten sähköpatteri vielä lisänä. Lämpötila on ollut talvella +12.

ILP-foorumilla on noita AT ja ON/OFF keskusteluja par'aikaakin meneillään.

Poissa kiileppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #11 : 19.09.08 - klo:20:01 »
No kyllähän se ilppi voisi halvempi olla, jossain oli parilla sadalla joku einhelli kaupan:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4479.0

Ehkä just se vehje, jonka laittais autotalliin...naapurille :D

Poissa nh1131

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 74
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #12 : 07.10.08 - klo:08:49 »
Meillä autotallin lämmityksen hoitaa ekowellin alijäähdytin. Tila on 29 neliötä, seinät Maxitin Lega desingiä (400 mm) ja villaa noin 500 mm katolla.
Grawfordin nosto-ovi sekä käyntiovi ja pari ikkunaa on tallissa. Kanali on talolta noin 13 metriä. Tallissa on vesikietoinen lattialämmitys. Oven edessä on 100mm lämpökatko styroksilla tehty ja rosteri pellillä peitetty kynnykselle. Nosto-oven eteen valuuseen 400 mm tyhjää tilaa johon ei laitettu lämmitysputkia jäätymisvaaran takia? Ei olla vielä asuttu ku muutama viikko joten tulevana talvena selviää jäätyykö mäyräkoira nurkkaan  ::)
HUOM. lämmityskierto on vain päällä kun kompura käy.
Ekowell EVTA 752 kalliolämpö 175m 195m2+29m2 puolilämmintä, Keskipohjanmaalla

Poissa tuna

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • TWS10,kaivo 212m,Pelican+maakylmä,192m2+at 60m2
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #13 : 13.10.08 - klo:18:13 »
Meillä autotallille lämmitysvesi viedään Ecoflex Quattrolla (33m). Tallissa on 4 eri piiriä, jotka ovat kaikki käsisäätöisiä.

Mietiskelin itsekin erillistä suljettua lämmönsiirrinperiaatteella toimivaa glykolipiiriä, mutta eräs asiakkaaseen päin kallellaan oleva putkari palautti maan pinnalle: jos et saa hommattua jostain halpaa käytettyä tms levylämmönsiirrintä ja pellepelottoman luonnetta,niin hylkää glykolipiiriajatus. Tavis maksaa itsensä kipeäksi tälläisistä virityksistä, jos teettää putkareilla näitä juttuja. Eri asia on jos itse pystyy kokastelemaan. Tavallinen jakotukkisysteemi vain ja hiukka ajatusta piirien vienteihin ja virtaussäätöön, niin hyvin menee.

Ja toiseksi: jos minulla on maalämpö, niin miksi pitää tallia "puolilämpöisenä" (n.15 astetta)? Kun ajat kaksi loskaista autoa talvella sisään 15 asteiseen talliin, niin lattialämpö ei riitä haihduttamaan kosteutta tarpeeksi nopeasti pois ja auto ruostuu yhtä nopeasti kuin foordin ovet tätänykyä. Fysiikan lait ovat voimassa täälläkin.

Tallissa on 2 Crawfordilaista 2500mm leveää ovea ja ovien puolella yksi piireistä, joka on mitaltaan fyysisesti lyhin (takaa riittävän kierron jos vaikka ei ole osattu säätää virtauksia ihan prikulleen). Lisäturvana on 12m termostaatillinen sähkökaapeli nippusiteillä kiinni ovia lähinnä olevassa lenkissä (jäätymissuoja). Voi olla hifistelyä, talvella en huomannut, että olisi mennyt ollenkaan päälle...

Asennuksen aikaan ajattelin, että laitan myöhemmin termostaatin (-tit) ohjaamaan lämmitystä, mutta olen huomannut, että sain wirsbon ohjeilla itse säädettyä virtaukset sellaisiksi (en ole putkimies vaan tavis), että lämpötila on pysynyt talvellakin 18-20 asteessa tallin sisällä. Ei tartte siis termareita ainakaan minun systeemi.

Pitkä ecoflex näemmä hukkaa hiukka lämpöä 33m matkalla, sillä tallin sisälämpö oli pari astetta viileämpi kuin talossa, kun kokeilin viime talvena kuukauden ajan ajaa piirejä täydellä virtauksella ilman kuristamisia. Tallissa on samanpaksuiset eristeet joka puolella kuin talossakin (kastellirunko,150mm+50mmvillat,alapohja150mm styrox,yläpohja300mm puhallusvilla).

Suosittelen lämpimästi autotallia rakentamaan alkaville laittamaan katolle esim Vilpeläisen huippuimurin (pienin malli), ja IV-putkittamaan kattoon yksi poistoilmaräppänä per auto. Tuloilmaräppänän voi laittaa jos haluaa, mutta katselin firman lämpökameralla, että kyllä niistä lamellioven tiivisteiden raoista varmasti riittävä korvausilmamäärä saadaan :) Poistoilmahuipparia ohjataan tyristorisäätimellä (minulla meptekkiläinen), jossa on liitäntä erilliselle kosteusanturille (meptek). On muuten vallan mainio vehje jos sinulla on lattialämmitys: Märkä auto sisään->Lattialämmitys alkaa haihduttaa autosta valuvaa vettä pois->jos huipparin kaiken aikaa päällä oleva pikku "normaalihönkä" ei riitä niin tyristorisäädin laittaa tehostuksen päälle-> kosteustason palattua säädetylle normaalitasolle tehostus loppuu ja "normaalihönkä" jää taas päälle. Tallin lattia kuivuu noin tunnissa kokonaan ja tallin ilma on aina raikasta. Hinnat noin: tyristorisäädin250€,kosteusanturi80€,huippari150€,IV-putket ja räppänät 50€, eli ilman sähkökytkentöjä 500-600€. Toimii kuin junan vessa. Huipparin "perushönkä" on muistaakseni luokkaa n.10l/s.

Kosteudenpoistokoneiden kanssa sählääminen ei mielestäni ole relevanttia. Koneellinen kosteusohjattu poisto on ollut minulla oikea ratkaisu ja maalämpö pitää "harakoille" imetyt lämmöt täysin kohtuullisina. IV-kone tai ILP olisivat olleet joka tapauksessa hankintana kalliimpia.

Talli ollut nyt lämpimänä hiukka yli vuoden päivät ja maalämpöpumpun kWh-nousu autotallin päälle kytkemisen jälkeen on ollut luokkaa 1500-2000kWh vuositasolla (pa n.60m2, erillinen kWh-mittari MLP:lle), niin mielestäni kyllä maalämmittäjän kannattaa pitää talli parinkympin asteen huitteilla. Vai mitä mieltä muut?
« Viimeksi muokattu: 13.10.08 - klo:18:17 kirjoittanut tuna »

Poissa kiileppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #14 : 13.10.08 - klo:20:23 »
Ihan järkipuhetta ja hyviä vinkkejä... Sitä itse helposti asentajana sortuu näihin omiin teknisiin ratkaisuihin ja käy niin, että unohtuu perusjampalle kilahtava lasku kaikista laitteista ja saati sitten työstä.  :-/


Mutta saahan noita siirtimiä toki edukkaasti, jos joku sattuu olemaan innostunut

http://shop.ebay.de/items/_W0QQ_nkwZplattenwQc3Qa4rmetauscherQQ_armrsZ1QQ_fromZR8QQ_mdoZ

Poissa rojekti0607

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 46
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #15 : 13.10.08 - klo:22:12 »
Paljonko maksoi rakennusvaiheeessa Ecoflex quattroll 33m ?

Lainaus
Meillä autotallille lämmitysvesi viedään Ecoflex Quattrolla (33m).

Poissa jzl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #16 : 14.10.08 - klo:20:54 »
mulle tuli 34m ecoflex twin, joka maksoi n. 900e. quattro on vajaa puolet kalliimpaa. omaan talliini tulee siis joku 20l lämminvesivaraaja sattunnaista lämpimän veden tarvetta varten.

Poissa tuna

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • TWS10,kaivo 212m,Pelican+maakylmä,192m2+at 60m2
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #17 : 16.10.08 - klo:00:04 »
Jotenkin hämärästi muistelen, että putkari laskutti 55 ekua metri. Kyseessä siis Ecoflex Quattro, jossa lämmityksen meno ja paluu, sekä kylmän ja kuuman käyttöveden putket. eli runsas 1800€... Kallista lystiä, mutta hyvä on ollut, en kadu. Vuosi oli 2006.

Poissa maalämpökalle

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #18 : 29.04.09 - klo:21:47 »
Saitko projektin valmiiksi?

Minkälaiseen systeemin päädyit,itselläni tulossa samanlainen projekti ensi kesänä.

Äkikseltään pienitehoiset pumput neliöihin nähden, missäpäin Suomea on työmaakohteesi, jos lämmitit viimetalven MLP:lla, tarvitko lsähkövastuksia lämmitykseen

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: Autotallin lämmityspiiri
« Vastaus #19 : 01.05.09 - klo:10:59 »
Meillä on autotalli kellarissa ja siinä lattialämpö.

Jos autotalli on erikseen, eikä MLP ole siellä niin ILP kuullostais kyllä parhaalta ratkaisulta & reilusti eristettä lattian alle, silloin myös lattia on lämmin.

Meillä tulee puolilämmin/lämmin varasto 5m päähän talosta. Perfektionistina vedän sinne maalämpöpumpulta lämmityksen. Laitan ihan tavallista happidiffuusio suojattua putkea styroxin sisään, satasella pärjännee. Ja lattialämpöputkea jäi talosta hieman yli. Perfektionisti toki värkkäs muös lämmönvaihtimen kellarin jakotukin kylkeen ja ottaisi siitä glykoli/viina veteen lämmön jonka kierrättäis erillisellä kiertovesipumpulla sinne varastoon. Varaston termostaatin luultavasti laittaisin ohjaamaan sitä kiertovesipumppua suoraan, lisäksi sen vois tuunata siten että se kiertovesipumppu pyörisi vain yösähkön aikana, päivä mentäisiin passiivisella aurinkolämmöllä + varaston lattiavaluun varautuneella lämmöllä.  ::)
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl