Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpökanaalin teko itte  (Luettu 7373 kertaa)

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Lämpökanaalin teko itte
« : 27.02.09 - klo:10:37 »
Miten olette tehneet itse lämpökanaaleja? Aattelin laittaa talliin vesikertoisen lattialämmityksen ja pumppu tulee olemaan talon yhteydessä teknisessä tilassa. Väliin tarvittaisiin n. 30 metriä lämpökanaalia. Valmiit putket näyttävät maksavan alkaen 40€/m, meleko kallista.

Onko ideaa tehdä kanaali itse lattialämmitysputkesta ja 100mm halkaisijaltaan olevasta suojaputkesta? Jos jotenkin virittelis lattialämmitysputket keskelle suojaputkea ja riittävän tiheään tehdyistä reijistä täyttääs suojaputken uretaanilla. Siihen vielä styroksista kotelo alle/päälle/sivuille, jos sattuu jäämään hottipaikkoja uretaanivaahtoon. Luulisin saavani tuollaisen aikaiseksi alle 10€/m...
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa mikaora

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Lämpökanaalin teko itte
« Vastaus #1 : 27.02.09 - klo:11:21 »
Lainaus
Miten olette tehneet itse lämpökanaaleja? Aattelin laittaa talliin vesikertoisen lattialämmityksen ja pumppu tulee olemaan talon yhteydessä teknisessä tilassa. Väliin tarvittaisiin n. 30 metriä lämpökanaalia. Valmiit putket näyttävät maksavan alkaen 40€/m, meleko kallista.

Onko ideaa tehdä kanaali itse lattialämmitysputkesta ja 100mm halkaisijaltaan olevasta suojaputkesta? Jos jotenkin virittelis lattialämmitysputket keskelle suojaputkea ja riittävän tiheään tehdyistä reijistä täyttääs suojaputken uretaanilla. Siihen vielä styroksista kotelo alle/päälle/sivuille, jos sattuu jäämään hottipaikkoja uretaanivaahtoon. Luulisin saavani tuollaisen aikaiseksi alle 10€/m...

2-putkinen Ecoflex thermo twin (25mm) lähtee n. 30€/m. Kannattaa harkita vielä.

Jos teet itse niin kannattaa laittaa vähintään 25mm putkella tai isommalla noin pitkä väli, ei ois paha vaikka laittaa 40mm vesijohtoputkella. Ja eristykseen löytyy valmista styrox-kourua joka ei kovin paljoo maksa (5€/m?). Ja sitten voi vielä lämpökanaalia maahan laittoessa eristää ylimääräisellä styrox kerroksella ympäriinsä tai pelkästään päältä...

Poissa mikaora

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Nibe 1140/8kW + 180m reikä, 03/09->
Re: Lämpökanaalin teko itte
« Vastaus #2 : 27.02.09 - klo:11:24 »
Sori, hätäilin vastauksen kanssa. Putkeksi kannattaa laittaa ilman muuta happidiffuusiosuojattu putki joka tapauksessa, mutta riittävän paksu (riippuen paljonko on lämmitysputkea tallissa) painehäviöiden takia. LVI-suunnittelija varmaan tuon kätevästi mitoittaa.

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: Lämpökanaalin teko itte
« Vastaus #3 : 27.02.09 - klo:12:44 »
Siinä on kyllä omat riskinsä, jos yrittää säästää väärässä paikassa. Jokatapauksessa putki pitää olla vähintään tuon 25mm virtaushäviöiden takia ja eristystä pitäää olla riittävästi, ettei lämmitä pihamaata turhan takia.

Omatekoisen riskit:
-eriste ei leviä tasaisesti ja tulee isot lämpöhäviöt
-suojaputken reijästä kivi tjms routimalla sisälle ja sisäputkeen reikä
-jos ei tuu sisäputkee reikää, niin ainakin eristysominaisuudeet katoaa em syystä
-uretaanin ei pitäisi vettyä mutta kumminkin...
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa asseri

  • Geofoorumi
  • Täysjäsen
  • *
  • Viestejä: 38
Re: Lämpökanaalin teko itte
« Vastaus #4 : 30.03.09 - klo:15:19 »
"Tein itse- säästin"- miehen on mukava paukutella henkseleitä Esson baarissa, eikös juu ;D. Mutta parempiakin säästökohteita kyllä löytyy.
1140-10 + VPA 300/200,  200 m porareikä