Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autotallin vesikierto?  (Luettu 4034 kertaa)

Poissa Hannes

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Onkos tää isokin ongelma?
Autotallin vesikierto?
« : 26.03.09 - klo:10:15 »
Päivää.

Voi olla että hätäilen turhaan mutta kysytään nyt kun asioista paremmin tietäviä on.

Säädin autotallin vesikierron melko pienelle (noin puolikierrosta auki) ennen näitä pakkasia. Nyt kun mittasin autotallin lämmön niin ilma oli jotan 2 astetta ja lattia saman verran. Autotallin oven vieressä oltiin jo alle nollan.

Kuinka helposti vesikierto jäätyy? Eikö putkissa oleva vesi kierrä jos käsitermostaattia on ruuvattu edes vähän auki?

No säädin kasitermosttaattia pari kierrosta auki, mutta lämpöhän nousee aika hitaasti.

Kuinka muut ovat hoitaneet autotallin lämmön? Voiko käsitermostaattia pitää huoletta samassa asennossa kesät talvet ja olettaa että pumpun ulkolämpötila-anturi hoitaa säätelyn? Vai pitääkö käsitermaria säätää silloin tällöin sään niin vaatiessa?

... vai kaivetaanko hilti esiin  :-/


Poissa Pete H

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 46
  • Nibe 1210, 8.5 kW, kaivo 175 m
Re: Autotallin vesikierto?
« Vastaus #1 : 26.03.09 - klo:20:33 »
Itsellä kävi toissa talvena samalla lailla, kun pakkaset lähentelivät 30 astetta ja tallissa oli vain pari astetta aamulla, ei kuitenkaan käynyt mitään vakavampaa. Syynä oli huono kierto johtuen likaisesta suodattimesta. Itsellä tallissa oven edus kierto vapaalla ja pari piiriä termostaatin takana + sähköpatteri vielä varalla. Tänä talvena minimissään +9 astetta ollut pakkasilla.

Puhallinpatteri sitten back-up ajatuksena, jos jäätyy vielä pahemmin:-).

Poissa Hannes

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Onkos tää isokin ongelma?
Re: Autotallin vesikierto?
« Vastaus #2 : 27.03.09 - klo:09:00 »
Lainaus
Itsellä kävi toissa talvena samalla lailla, kun pakkaset lähentelivät 30 astetta ja tallissa oli vain pari astetta aamulla, ei kuitenkaan käynyt mitään vakavampaa. Syynä oli huono kierto johtuen likaisesta suodattimesta. Itsellä tallissa oven edus kierto vapaalla ja pari piiriä termostaatin takana + sähköpatteri vielä varalla. Tänä talvena minimissään +9 astetta ollut pakkasilla.

Puhallinpatteri sitten back-up ajatuksena, jos jäätyy vielä pahemmin:-).

Juttelin erään kaverini kanssa joka on ollut hommisssa vastaavanlaisia ratkaisuja myyvässä firmassa. Sanoi että kyllä jotain "erikoista" pitää sattua että putket paukkuu. Kestävät melko hyvin painetta + sitten ympärille valetun betonin tuki.

No nostin minäkin tallin lämmön 8 asteeseen ja lattia on nyt noin 9 astetta. Ei vara venettä kaada.

Poissa kalsket

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Carrier 30NQE11 + 300l + 2 x 115m porakaivoa
Re: Autotallin vesikierto?
« Vastaus #3 : 30.03.09 - klo:09:50 »
Jos autoa säilytetään päivittäin noin kylmässä tallissa niin sillä kyllä varmistaa ruostumisen hyvin tehokkaasti. Tuo lämpö kun pitää paikat sulana mutta ei kuivata mitään.

Poissa asseri

  • Geofoorumi
  • Täysjäsen
  • *
  • Viestejä: 38
Re: Autotallin vesikierto?
« Vastaus #4 : 30.03.09 - klo:15:01 »
Ei jäädy koko putkisto yhdessä yössä. Omassa tallissani oli kierto vielä kytkemättä mutta putkisto jo vedellä täytetty kun sähkökatkos pimensi lämpöpatterin. Marraskuisena aamuna ulkona oli pakkasta -10 ja talli juuri ja juuri plussan puolella. Oven edessä oleva betoni oli varmasti pakkasen puolella (ei lämpökatkoa). Arvaa vaan pelottiko, kun pumppua käynnistelin.

Nyt kierto on (ja pysyy juhannukseen asti) täysin auki ja tallissa on mukavat 17 astetta (ja autonihan talvehtivat ulkosalla  8-). Paras keino hidastaa automobiilien väistämätöntä ruostumista on tallin riittävä ilmanvaihto.
1140-10 + VPA 300/200,  200 m porareikä