Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käyttövesikorotus  (Luettu 2879 kertaa)

Poissa KJS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Nibe Fighter 1240 + 500m putkea savessa
Käyttövesikorotus
« : 27.05.08 - klo:21:00 »
Meillä on Nibessä aseteltu käyttövesikorotus tehtäväksi kahden viikon välein. Onko turhaa nostaa käyttövesi 60 asteeseen niin usein? Riittäisikö kerran kuussa? Normaali käyttöveden pysäytyslämpö on muistaakseni 52 astetta.

Poissa nvg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 182
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Käyttövesikorotus
« Vastaus #1 : 28.05.08 - klo:08:59 »
Kyseessähän on legionellabakteerin tappo-ohjelma. Bakteeria ei juuri Suomen vesissä esiinny, mutta esim. viikonloppuna oli Ruotsin teksti-tv:ssä uutinen, että jollain Volvon tehtaalla oli ihmisiä sairastunut.

Ei se taida sairausriskiin paljon vaikuttaa, onko tuo kuumennus kahden vai neljän viikon välein, mutta ei se taida kyllä paljoa vaikuttaa energian kulutukseenkaan, paitsi että huippukuumennus tapahtuu sähköllä pumppauksen sijaan. Silti se sähkön osuus on olematon, jos tuo kuumennus 8K on vaikka tunnin kuukaudessa. Kaikki "ylimääräinen" lämpöhän menee kuitenkin talteen lämpimässä käyttövedessä, eli senkään puoleen asia ei liene kovin vakava.

Itse olen antanut olla kahdessa viikossa, mutta en olisi kovin huolissaan, vaikka ajan tuplaisi. Itse olen usein kuutioinut, että taitaa useimmilla olla merkittävin riski tässä suhteessa ulkolaiset hotellit - on käynyt usein suihkutellessa mielessä, mutta onneksi ei ole mitään sattunut :)

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.