Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autotallin+hevostallin lämmönjako  (Luettu 5746 kertaa)

Poissa jlevander

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Autotallin+hevostallin lämmönjako
« : 07.04.08 - klo:20:40 »
Meille tulossa 80 neliön autotalli/heinävarasto jonka alle rinne/kellari toteutuksella 50 neliön hevostalli(pihatto) ja varustehuone. Autotalli puurungolla joka koostuu 60 neliön autotallista ja 20 neliön heivävarastosta. Autollin alle kellaritoteutuksella 35 neliön hevostalli(pihatto) ja 15 neliön varustehuone. Kellarin seinät lämpöharkoista.Auotallin/heinävaraston korkeus 2,6 ja hevostallin/varustehuoneen korkeus 3,2mTalliin matkaa talolta n 25m.Lämmön lähde on maalämpö ja lämmönjako vesikiertoinen lattilämmitys.  EI heinävarastossa ja hevostalli osiossa. Koneellinen ilmanvaihto tulossa autolliin ja varastohuoneeseen. Heinävarastoon huippuimuri. Kysymys kuuluu: miten toteutan järkevästi hevostaalin lämmityksen???

Ajatuksenani on ollut hevostallin huippuimuri ilmanvaihtoon ja vesikiertoinen puhallinpatteri. Tämä siksi koska hevostallin lattialla on kuiviketta n 20-30cm joka vaihdetaan muutaman viikon välein ja näin ollen lattilämmitys ei toimi kunnolla siinä tilassa. Talli aloitetaan lämmittämään kun ulkolämpötila laskee +10 tienoille. Tallin hyvä sisäilman lämpötila n. 12-15 astetta.

Vesikiertoisen puhallin patterin sijoittaisin oven läheisyyteen mahdollisimma lähelle lattiaa ja toiseen päähän talliin poistoilma kanavan. Ilmanvaihto tallissa toimisi huipparilla ja korvausilma pariovien yläpuolelta. Kun tallia ei lämmitetä niin tallin ovet ovat kokoajan auki ja hevoset saavat kulkea talliin ja ulos oman maun mukaan;) Lämmityskaudella hevoset laitetaan yöksi sisälle.

Oisko jotain muuta tapaa toteuttaa lämmitys/ilmanvaihto? Autotallissa ja varustehuoneessa tullaan pitämään n. 20 astetta ja koneellinen ilmanvaihto LTO:lla siksi, jotta autot ja varusteet kuivuvat.

Kiitos kommenteista jos jokin nyt sai selvää:)

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 070
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Autotallin+hevostallin lämmönjako
« Vastaus #1 : 07.04.08 - klo:21:06 »

Vaihtoehtona autotalli/varastoon LTO:n tilalle lienee painovoimainen ilmanvaihto ja kosteusohjattu kondensoiva kuivain.

Jos LTO-vaihtoehtoon päädyt, niin tulee kyllä mieleen miksei LTO:n jäteilmaa voisi ohjata tuloilmaksi talliin? Tuskin pakokaasut ainakaan tätä estäisi?

Tuossa tallissa puhallinpatterin laittaisin vastakkaiselle seinälle kuin tallin ovet ovat (mahd. jäätymisvaara), puhallinpatterin täytynee olla tosi teollisuusmalli, jotta se toimisi tallin pölyssä. Itse päätyisin ehkä suurehkoon vesipatteriin ja siihen joku navettakäyttöön tarkoitettu puhallin (esim. www.finnparttia.fi) luovuttamaan lisälämpöä ja laskemaan menoveden lämpötilaa. Tämän puhaltimen taakse tuloilmakanava säädettävällä sulkuläpällä.

Ei tästä varmaan apua ollut, mutta olenkin allerginen hevosille  ;D

Jani



Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa jlevander

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Autotallin+hevostallin lämmönjako
« Vastaus #2 : 07.04.08 - klo:21:22 »
niin... Ihan ensimmäiseksi mietin tota LTO jäteilman johtamista talliin mutta ilmanvaihtosuunnittejia tyrmäsi tämän jyrkästi. Toisena ajatuksena on ollut myös johtaa ilma varustehuoneesta tallinpuolelle, koska ne ovat molemmat kellarikerroksessa ja vierekkäin. Suunittelija oli tästäkin sitä mieltä, että ei taida riittää?? Varuste huoneessa on vesikiertoinen lattialämmitys joka tapauksessa.

Tota LTO tarpeellisuutta olen tässä puntaroinut,,, Riittääkö VARMASTI painovoimeinen ilmavaihto ja kuivain pitämään tallin tarpeeksi kuivana, kaksi autoa,mönkijä tai tulevaisuudessa kaksikin mönkijää. Ne kun talliin laittaa ja ne kaikki sulaa lumesta, niin ilman kosteus nousee aika roimasti varmaankin?
Lisäys: Suunnittelija ehdotti sähköpatteria talliin. En oikein lämpene ajatukselle koska samassa rakenuksessa lämmitetään maalämöllä. Ovia lämmityskaudella availlaan varmaankin tiuhaa ja vaikka tilan on suht pieni niin ei tota kummiskaan lämmitetä ihan ilmaseksi sähköllä.

Tota pölyä muuten en ollut ottanut edes huomioon puhallinpatterissa.. hmm... Mitäköhän täs tekis..
« Viimeksi muokattu: 07.04.08 - klo:21:33 kirjoittanut jlevander »