Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Höyrystimen jäätyminen??  (Luettu 16387 kertaa)

Poissa Peetee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Nibe 7kw, 400m savessa 170m2, 503m3
Höyrystimen jäätyminen??
« : 14.02.07 - klo:21:11 »
Osaisikohan kukaan auttaa, tai tietääkö joku. mikä voi olla vikana. kun ei pysy pumppu päällä millään, ongelma näyttää siltä että höyrystimen läpi ei kulje keruunestettä.

Tilanne lyhyesti sellainen että, tänään pumppu ja keruupiiri ilmattiin/täytettiin ulkoisella vesiautomaattipumpulla joka pystyy 3 barin paine-eroon. Keruupiiriä oli täyttämässä ammattimiehet, jotka ajoivat nesteet erillisestä täyttöastiasta suodattimien läpi. Kun litkua oli mennyt aikalailla laskennallinen määrä eikä kuplia tullut vesiastiaan, pumppu käynnistettiin. Pumppu kävi 5 min, jonka jälkeen LP-larm ilmoitus tuli näyttöön ja kompura sammui.

Tämä johdosta keruupiirin ilmattomuutta alettiin epäillä ja täyttöryhmään kytkettiin uudestaan ilmauspumppu ja yritettiin jatkaa ilmausta. MUTTA liuos ei ruvennut kiertämään pumpun läpi ollenkaan. Tätä sitten tutkittiin ja kerettiin epäillä keruupiirin mahdollisia mörköjä, Mutta nesteet kiersi keruupiirin lenkin moitteetta ja pumpullekin höyrystimen ilmausruuville asti mutta ei sen pidemmälle.
Höyrystimen eristeitä ravotettaessa ilmeni että höyrystin oli aivan kuurassa.

No, höyrystimelle annetiin lämpöhoitoa 2 tuntia jonka jälkeen keruupiiriä ilmattiin toiseen suuntaan, yllätys yllätys löytyhän sieltä ilmatasku vielä. Sitten ilmattiin vielä pitkä tovi toiseen suuntaan niin että silmät meinasi tulla kipeiksi ja tenttu nousta päähän (ilmakuplia taskulampulla etsiessä).

Ja eiku taas koittamaan pumppua käyntiin. Ja pärähtihän se käyntiin ja kaikki näytti hyvältä vajaan tunnin verran kun alettiin laittamaan pillejä pussiin ja suojalevyjä paikalleen.

Käyttövesi kerkesi melkein 30 asteeseen ja lämmitysvesi 28 asteeseen, kun se v***n LP-larm hälytys tuli uudestaan. Höyrystin taas aivan kuurassa.

LK lämpötilat oli kokoajan +3 ja -2 eli kohtuulliset vaikka ei aivan säädöt vielä kohdillaan.

Nyt se on sitten sähkökattila niin kauan kuin ongelma ratkeaa. ???


Poissa enins

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Geopro SH 9 + SHB 500 L/ lämpökaivo 187 m
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #1 : 15.02.07 - klo:01:17 »
Moi,

Paha, kun kerroit homman vain referaattina.
Mutta perusasioista: Ilmaukseen/täyttöön käytettävän pumpun dp ei kerro oikeastaan mitään. Tilanne muuttuu, kun kerrotaan dp:tä vastaava massavirta.

Ilmauspumpun olisi kyettävä saamaan noin 2 m/s virtausnopeus ilman poistamiseksi. Lisäksi on estettävä ilman pääsy uudestaan järjestelmään (riittävän suuri imuallas ja imusuotimen käyttö).

Jos ilma on oikeasti poistunut järjestelmästä, niin jäljelle jää vain mekaaniset tukokset (mutasihti, ei avoinna oleva venttiili, tms.), tai viallinen liuospumppu.




Poissa Peetee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Nibe 7kw, 400m savessa 170m2, 503m3
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #2 : 15.02.07 - klo:08:25 »
Jouduin vähän referoimaan, koska tietoni ovat puutteelliset. Pystyin vain kertomaan sen mitä näin ja koin sivusta seuratessa ja mukana sählätessä.

Itseasiassa mekaanista tukosta mekin epäiltiin, koska liuos lähti kulkemaan väärään suuntaan pumpatessa. Ja lisäksi eihän se tukos tule liuosastian sihtiin koska siinä on täyttöryhmän mudanerotin. Voi surkea, se on jääny mudanerottimen sihdin ulkopinnalle kun me pumpattiin väärinpäin ja sitten kun pumpattiin oikeinpäin se on lähtenyt liikenteeseen. Tai en tiedä, jos se tukos on ollut tässä mudaneroittimen ja hoyrystimen välillä(alle metrin pätkä putkea), niin eihän se tuntia kävisi moitteetta.

Voiko höyrystimessä olla jotain vikaa, jos se kävi kuitenkin noin kauan.

Mutasihdistä ei ole löytynyt hitustakaan kun ollaan molemmilla kerroilla käytetty auki. Keruupiiri on yhdessä lenkissä, täydestä 500m kiepistä laitettu eli muovitulpat oli molemmissa päissä. Kun putki katkaistiin, niin se katkaistiin niin että muruja ei pitäis päästä putkeen ja tulppa takaisin paikalleen.

En tiä. Ei kai tässä voi keskittyä muuhun rakentamiseen ennenkuin pumppu pyörii - -25 astetta pakkasta.

Poissa Lauri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Lämpöässä V10
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #3 : 15.02.07 - klo:09:00 »
Voisiko olla ennekin nähty ongelma: Keruupiirin mehu lantrattu liian laihaksi, eli se jäätyy höyrystimeen. Keruupiirin nesteen pakkasenkeston pitäisi olla muistaakseni ainakin -20C.

Poissa volkkari

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 335
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #4 : 15.02.07 - klo:09:42 »
Lainaus
Osaisikohan kukaan auttaa, tai tietääkö joku. mikä voi olla vikana. kun ei pysy pumppu päällä millään, ongelma näyttää siltä että höyrystimen läpi ei kulje keruunestettä.

Tilanne lyhyesti sellainen että, tänään pumppu ja keruupiiri ilmattiin/täytettiin ulkoisella vesiautomaattipumpulla joka pystyy 3 barin paine-eroon. Keruupiiriä oli täyttämässä ammattimiehet, jotka ajoivat nesteet erillisestä täyttöastiasta suodattimien läpi. Kun litkua oli mennyt aikalailla laskennallinen määrä eikä kuplia tullut vesiastiaan, pumppu käynnistettiin. Pumppu kävi 5 min, jonka jälkeen LP-larm ilmoitus tuli näyttöön ja kompura sammui.

Tämä johdosta keruupiirin ilmattomuutta alettiin epäillä ja täyttöryhmään kytkettiin uudestaan ilmauspumppu ja yritettiin jatkaa ilmausta. MUTTA liuos ei ruvennut kiertämään pumpun läpi ollenkaan. Tätä sitten tutkittiin ja kerettiin epäillä keruupiirin mahdollisia mörköjä, Mutta nesteet kiersi keruupiirin lenkin moitteetta ja pumpullekin höyrystimen ilmausruuville asti mutta ei sen pidemmälle.
Höyrystimen eristeitä ravotettaessa ilmeni että höyrystin oli aivan kuurassa.

No, höyrystimelle annetiin lämpöhoitoa 2 tuntia jonka jälkeen keruupiiriä ilmattiin toiseen suuntaan, yllätys yllätys löytyhän sieltä ilmatasku vielä. Sitten ilmattiin vielä pitkä tovi toiseen suuntaan niin että silmät meinasi tulla kipeiksi ja tenttu nousta päähän (ilmakuplia taskulampulla etsiessä).

Ja eiku taas koittamaan pumppua käyntiin. Ja pärähtihän se käyntiin ja kaikki näytti hyvältä vajaan tunnin verran kun alettiin laittamaan pillejä pussiin ja suojalevyjä paikalleen.

Käyttövesi kerkesi melkein 30 asteeseen ja lämmitysvesi 28 asteeseen, kun se v***n LP-larm hälytys tuli uudestaan. Höyrystin taas aivan kuurassa.

LK lämpötilat oli kokoajan +3 ja -2 eli kohtuulliset vaikka ei aivan säädöt vielä kohdillaan.

Nyt se on sitten sähkökattila niin kauan kuin ongelma ratkeaa. ???

Seuraileppa laskeeko liuoslämpötila voimakkaasti juuri ennen stoppia.
Yksi mahdollinen vika voi olla liuospumpun juoksupyörä jonka kiinnitys on korkkaamassa eli
pyörii jonkinaikaa kunnes tarttuu kiinni.
Pyörähän on yleesä muovia jossa on jonkinlainen
kiila-ura ja ruuvilukitus.
Presun asetus olisi myös syytä tarkistaa

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #5 : 15.02.07 - klo:14:38 »
Aina kun ongelmallisen pumpun merkki jätetaan mainitsematta niin minulle tulee mieleen että se on GeoPro...  Sen siitä sensuuripolitiikasta saa.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Raid

  • Vieras
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #6 : 15.02.07 - klo:15:00 »
Lainaus
Aina kun ongelmallisen pumpun merkki jätetaan mainitsematta niin minulle tulee mieleen että se on GeoPro...  Sen siitä sensuuripolitiikasta saa.
Olipas tarkkaan mietitty kommentti   8)

Poissa SH9

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 117
  • Geopro SH9+SHB 500, 2x300m järvessä
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #7 : 15.02.07 - klo:15:21 »
Keruupiirin pumppu on ilmattu ja sitä on pidetty päällä erikseen ilman muita hilavitkuttimia ?

Kuinka tehokas keruupiirin pumppu on, kun piirillä on kuitenkin jo jonkin verran pituutta?

Ilmauspumpun tuotto saisi olla vähintään 4 m3/h.

Itse ilmasin vesiautomaatin pumppua vastaavalla pumpulla jonka tuotto oli 3,6 m3/h (paineen nostokyky oli myös 3 baria, mutta se ei mielestäni ole tässä ratkaisevaa). Se oli kyllä rajamailla että onnistui. Kierrätin liuosta kahteen otteeseen 2-3 tuntia kerralla.


Poissa Peetee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Nibe 7kw, 400m savessa 170m2, 503m3
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #8 : 15.02.07 - klo:19:45 »
@Lauri

Keruupiirin neste on Altian Naturet ja sitä laitettiin puolet ja puolet vettä. Pakkasenkestävyys pitäisi olla -17 astetta. Joka mielestäni on ollut suositus.

@Volkkari
Keruupiirin nesteiden lämpötilat olivat pitkään stabiilit(vielä muutama minuutti ennen stoppia) ja juuri ennen ei ole tietoa, koska olin ruuvaamassa kansipeltiä kiinni.

@KimmoK
Pumppu ei ole Geopro. Jätin merkin mainitsematta juuri siitä syystä että pysyttäisiin itse ongelmassa, eikä ruvettaisi vertailemaan pumppumerkkien hyvyyksiä ja huonouksia.

@SH9
En ymmärtänyt ensimmäistä lausettasi, mutta pumpun tuotto oli merkitty 3/4m3/h eli tarkoittanee 3-4 m3 riippuen vastapaineesta.

Lisähavaintoja tältä päivältä sen verran, että jälkimmäisen stopin jälkeen mutasihtiä ei käytettykään auki vaan käytin sen itse tänään ja olihan siellä tavaraa. Jotakin ihme valkoista nukkaa. En ruvennut itsekseni käynnistelemään tänään vaan yritetään huomenna porukalla uudestaan.

Poissa Peetee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Nibe 7kw, 400m savessa 170m2, 503m3
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #9 : 15.02.07 - klo:21:07 »
Sellainen kysymys vielä nousi mieleen höyrystimen rakenteesta että minkähän kokoisessa putkessa maapiirin litku kulkee höyrystimessä?

Sen olen kait ymmärtänyt oikein että kylmäainetta kuristetaan höyrystimessä (kompuralta kovapaineisena nesteenä, maapiirin litkulta lämpöä kylmäaineeseen - kuristus - höyrystyminen, josta seuraa kylmäaineen voimakas lämpeneminen.)

Lähinnä mietityttää mekaanisen ahtauman mahdollisuus höyrystimessä.

Sekin jäi mietityttämään että keruupiiriä ilmattaessa höyrystimen ilmausruuvia avaamalla sieltä purkautui aika suuri määrä ilmaa ennenkuin tuli nestettä, miksi se tuli sieltä kautta eikä keruupiirin ilmausastian kautta??

Poissa otto2

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #10 : 15.02.07 - klo:22:56 »
Lainaus
Aina kun ongelmallisen pumpun merkki jätetaan mainitsematta niin minulle tulee mieleen että se on GeoPro...  Sen siitä sensuuripolitiikasta saa.

Hyvä KimmoK. Ainakin tuli selväksi et olet valinnut omasta mielestä oikean merkin  ja muut eivät osaan mitään.  

Poissa 9-3tid

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #11 : 16.02.07 - klo:00:12 »
Vikailmoitushan kertoo jo mistä merkistä kyse.  ;D
Oletko pyöräyttänyt liuospumpun ruuvarilla käyntiin pumpun akselista? Mulla oli pumppu "varastorasvassa" eikä käynyt ominvoimin kunnolla --> höyrystin samalla tavalla ahtojäähän ja vika*****ukset näyttötauluun. Pari räväkkää pyöräytystä isolla ruuvarilla niin rupes vehkeet pelittämään. Vika ei ehkä sulla kuitenkaan siinä, jos pumppu kuitenkin pyörinyt tunninkin? Tsekkaa nyt kuitenkin ja tsekkaa samalla pyörintänopeus.
NiBe 1210-5 / 138m2 lattialämmityksellä, 300m maapiiri ( SiMr )

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #12 : 16.02.07 - klo:09:14 »
Lainaus
Aina kun ongelmallisen pumpun merkki jätetaan mainitsematta niin minulle tulee mieleen että se on GeoPro...  Sen siitä sensuuripolitiikasta saa.

Nyt olen ihan ulkona. Mikä ihmeen sensuuri politiikka?

Poissa SH9

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 117
  • Geopro SH9+SHB 500, 2x300m järvessä
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #13 : 16.02.07 - klo:09:22 »
Ensimmäisellä lauseella:

Keruupiirin pumppu on ilmattu ja sitä on pidetty päällä erikseen ilman muita hilavitkuttimia ?

tarkoitin sitä, että ajetaan manuaalisesti pelkästään keruupiirin kiertopumppua eikä muu järjestelmä (kompura yms.) ole päällä. Se on helpompi tutkailla keruupiirin nestekiertoa ilman muuta taustahälyä. Kannattaa myös ilmata kiertopumppu.

Poissa enins

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Geopro SH 9 + SHB 500 L/ lämpökaivo 187 m
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #14 : 16.02.07 - klo:09:44 »
Pitäisi saada aika kovat virtaukset, jotta höyrystimestäkin lähtisi ilmat alaspäin liikkeelle. Ei käytännössä onnistu ja siksi ilmaus pitää ajaa molempiin suuntiin (vastavirtaankin).

Onko ilmavuotoja (nestepinta noussut käynnin aikana)?

Koita saada mahdollisimman paljon tietoa tänne (mittauksineen), jotta saisit täsmällisempää ohjetta.

Poissa djoh

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #15 : 16.02.07 - klo:13:49 »
Lainaus
Onko ilmavuotoja (nestepinta noussut käynnin aikana)?

Aiheen sivusta kysyisin että mitä nestepinnan nouseminen painesäiliössä viestittää ? Mainitset ilmavuodot...kertoisitko lisää ?

Poissa enins

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Geopro SH 9 + SHB 500 L/ lämpökaivo 187 m
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #16 : 16.02.07 - klo:15:30 »
Jos liuospumpun imupuoli sattuu olemaan alipaineinen, niin vuodon sattuessa se ei vuoda nestettä ulos, vaan imee ilmaa sisään. Koska nestettä ei järjestelmästä poistu, niin tämä näkyy paisuntasäiliön pinnan kohoamisena.

Lämmönvaihtimissa virtausnopeudet ovat huomattavasti putkistoa pienemmät, joten sinne sitä ilmaa helposti kertyy. Ilma taas pienentää lämmönsiirtimien efektiivistä pinta-alaa jne.

Poissa Peetee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Nibe 7kw, 400m savessa 170m2, 503m3
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #17 : 16.02.07 - klo:19:53 »
Kiitokset kaikille apua antaneille. Tuska oli kova mutta nyt on HJUUVA FIIILIS! Kaikki pelittää niinku pitää ja lämpö meinasi jo nousta vähän liiaksikin, alko yläkerrassa touhutessa tulla kuuma.

Ehkä tällä kertaa pienet tekijät summautuivat ikävällä tavalla ja aiheuttivat hälytyksen ja pumppu pysähtyi. Ilmaa keruupiirissa saattoi olla vielä hiukan( ei juurikaan- pikku kuplaa), mutta nyt pyöritykset molempiin suuntiin saivat veden kirkastumaan erilailla kuin edellisellä kerralla.
Toisena osatekijänä oli varmasti mutasihdin lievä tukkeutuminen.

Muut hommat oli hoidettu ammattimiesten tavoin. Keruu- ja kiertopumppu ja höyrystin ilmattu asianmukaisesti.

Tänään ajettiin ehjästä ilmausastiasta ja kahden mutasihdin läpi molempiin suuntiin. Mutasihtejä välillä puhdistaen, tulihan sieltä törkyä :o.

Kaikenkaikkiaan ratkaiseva tekijä keruupiirin täytön/ilmauksen epäonnistumiseen oli vuotava liuosastia. Liuosta jouduttiin pumppaamaan välillä isosta muurauspaljusta takaisin ilmausastiaan ja mikrosuodatinta vaihteleen paikasta toiseen, ja mielestäni suodatin kävi lenkin likaisella lattialla ainakin yhteen otteeseen- ja eiku takaisin paljuun. ::)

Opetuksena episodissa oli varmaan se että liuos on hyvä saada puhtaana maapiiriin, eikä ilmausta ole syytä kiirehtiä.

Vielä kerran kiitos ja kumarrus.

Poissa volkkari

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 335
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Höyrystimen jäätyminen??
« Vastaus #18 : 17.02.07 - klo:19:59 »
olipa kerran kaksi putkimiestä mutatasku ja takaisku
jne.
Jos lämmönkeruuputkiston asennus tehdään ammattimaisesti niin mitään lianerotinta ei siellä tarvita
Päinvastoin se maksaa laitteiston elikaarenaikana jopa
tuhat euroa lisääntyneenä painehäviönä.
Lähtökohtaisesti muoviputket ovat tehtaan jäljiltä
puhtaita ja tulpattuja.
Asennuksessa on huomioitava puhtaus eli ei sahaa
vaan leikkuri ja hammpujen ja teippien sijasta
messinkiosissa liima(logtite 577) tai puristusliitokset