Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lattialämmityksen säädöt  (Luettu 17689 kertaa)

Poissa Maalampo

• Konkari
Lattialämmityksen säädöt
« : 21.01.06 - klo:15:24 »
Talossani on lattialämmitys kaikkialla ja sillon uutuuttaan säädettiin kaikki piirit suunnittelian laskemiin ohjearvoihin, mutta niillä arvoilla pumppu yritti puskea jatkuvasti yli 45 asteista vettä kiertoon ja käytti lisävastusta apunaan ! Totesimme putkimehen kanssa että arvot ovat liian pieniä ja koska pumppu ei tunnu tavottavan koskaan paluulämpöa se yrittää puskea liian kuumaa vettä kiertoon, joten nyt minulla on lattialämmityksessä reilut kierrot ja kaikki toimii muuten hyvin mutta tarvitsen ne huonetermostaatit rajoittamaan lämpöä . Kysymys kuuluu joutuuko maalämpöpumppu kovemmille kun kierrot ovat isommat, eli kuluttako se veden lämmitys enemmän energiaa nyt  vai ei.

Poissa Jarno

• Täysjäsen
  • Geopro SH7 + 330l varaaja + kaivo 195m
Re: Lattialämmityksen säädöt
« Vastaus #1 : 21.01.06 - klo:15:57 »
Eikö pumpusta saa lämpöjä säädettyä alemmas?

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #2 : 21.01.06 - klo:16:32 »
Kyllä saa mutta olen jo tuolla muilla palstoilla kertonut että olen vain liian arka laskemaan niitä arvoja alemmaksi , lähinnä arveluttaa IV-koneen jälkilämmityspatterin takia ! Koska en ole varma kuinka alas sinne menevän veden lämpötilan voi laskea jotta siinä riitää vielä teho lämmittämään tuloilman. Kun en tajunnut laittaa sillon rakennusaikaan pyöriväkennollista IV-konetta.

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #3 : 25.01.06 - klo:00:30 »
 ??? Onko kellään talossa Meptekin 400 Econoa ilmanvaihtokoneena tai 440 Econoa ja kuinka alas oleet uskaltaneet laskea ilmanvaihtokoneen patterille menevän veden lämpötilan ja jälkilämmitys on silti riittänyt ?  :P

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #4 : 25.01.06 - klo:16:14 »
Lainaus
??? Onko kellään talossa Meptekin 400 Econoa ilmanvaihtokoneena tai 440 Econoa ja kuinka alas oleet uskaltaneet laskea ilmanvaihtokoneen patterille menevän veden lämpötilan ja jälkilämmitys on silti riittänyt ?  :P

Luin sun puolesta koneesi käyttöohjeen ;D

Sulla on koneessasi samanlainen suoja kuin muissakin vesipatterikoneissa. Koko roska pysähtyy jos vesipatterin jälkeen ilman lämpö laskee alle 10 asteen.

Itse olen menetellyt siten että laitoin ulkolämpötilamittarin anturin tuloventtilin rakoon ja säädin vesipatterin termostaatin siten että tuleva ilma on +16 asteista. Patterissani kiertää sama vesi kuin kosteissa tiloissa. Meillä taitaa -20 lämpökäyrän asetus olla +34-35 astetta kosteille tiloille/patterille.

Kaiken kaikkiaan avaa nyt hyvä mies kaikki piirit ja termostaatit täysin auki. Säädät lattiaveden lämpötilan sopivaksi lämpökäyrällä ja tämän jälkeen pudotat termostaateilla niistä tiloista lämpötilaa joissa on liian lämmin (makuuhuoneet?). Ja lopuksi väännät TARVITTAESSA niistä yksittäisistä piireistä vähän kiertoa kiinni, jos tilaa ei tarvitse lämmittää niin lämpimäksi esim. varasto.

Näillä 5 minuuttia vaativilla pikku tempuilla maalämpöpumppusi hyötysuhde nousee radikaalisti.

Jani

käyttöohje http://www.meptek.fi/dokumentit/Ilto300400_kayttoohje.pdf
« Viimeksi muokattu: 25.01.06 - klo:16:14 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #5 : 25.01.06 - klo:17:12 »
 ::) Joo olen minäkin sen ohjeen lukenut, mutta ajattelin kysellä muilta kokemuksia asiaan liittyen !
Ja ei meillä ole -20 asteessa lämpökäyrä kuin 29,6 ! Mutta kuten varmaan tiedät IVT mittaa paluuveden lämpötilaa ja jos pumppu käy niin meno on n, 7 astetta paluuta enemmän. Joten esim , ilmastoinnin lämmityspatterille menevän veden lämpötila voi vaihdella tuon 7 astetta. Tästä johtuen haluan löytää sen alhaisimman kiertoveden lämpötilan joka riittää patterille ja voin sitten asettaa sen lämpötilan pumpun käynnistyslämpötilaksi ! Koska olen työni takia paljon poissa kotoa niin aina käy niin että olen jossain muualla kun on ne kovimmat pakkaset !

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #6 : 25.01.06 - klo:22:06 »
Ajattelet asiaa väärältä kantilta. IV-kone kyllä pärjää vähän viileämmälläkin vedellä. Optimoi järjestelmä ennemmin tuottamaan mahdollisimman "kylmää" lattialämmitysvettä.

Vaikka 16 astetta pidetäään jonkinlaisena raja-arvona tuloilman lämpötilaksi, niin ei se pahalta tunnu vaikka olohuoneeseen tulee vähän viileämpääkin (tuntuu raikkaammalta) ilmaa varsinkin silloin kun takka säteilee paljon lämpöä.

Jos olet paljon pois niin pudota IV-koneen kierrokset pienelle, silloin vesipatterikin joutuu pienemmälle "rasitukselle" kun sen läpivirtaama ilmamäärä on pienempi.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa enins

• Täysjäsen
  • Geopro SH 9 + SHB 500 L/ lämpökaivo 187 m
« Vastaus #7 : 25.01.06 - klo:22:20 »
Kyllä sitä lämmitysveden lämpötilaa kannattaa pitää mahdollisimman alhaalla "hyötysuhteen" vuoksi.
Kuinka kauan annoitte pumpun lykätä sitä kuumaa vettä kiertoon? Jos säätimen parametrit liian nopeat, alkaa säädin nostamaan menoveden lämpöä nopeammin, kuin paluuvesi ehtii reagoimaan. Oikea tapa on nostaa lämpöjä pikkuhiljaa tavoitteeseen (jos dt automaatille kytkettäessä suuri, voi säädin alkaa "sekoilla", vaikka parametrit olosikin kunnossa.

Minusta virtaus on nyt kokonaisuudessaan liian pieni (termarit kuristavat) ja täten tarvitaan korkeahko menoveden t.

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #8 : 26.01.06 - klo:01:38 »
IVT on tehty toimimaan silleen että lämpökäyrä on paluuveden lämpötilassa ja sitten pumppu tekee noin 7 astetta lämpimämpää vettä kiertoon kun palaava vesi, eli minun nykyisilläkin säädöillä pumpun ei tarvinnut kovimmillakaan pakkasilla tehdä kuin 38 asteista vettä ! Ainut mistä en tykkää tuossa IVT C7 pumpussa on tuo systeemi , minusta olisi parempi kun saisi säädettyä jokaiselle lämpötilalle menoveden lämpötilan ! Eikä ilmastointia voi pienentää silloin kun olen reissussa kun vaimo ja muksut ovat kuitenkin siellä , ja minusta väärä paikka on säästää niin ettei huoneiston ilma vaihdu tarpeeksi. Ja kyllä IVT antaa nostaa kiertovedn lämpötilaa aika rauhallisesti eli tuo meno pysyy siinä 7 astetta enemmän kun paluu. Kyllä IVT:n saisi tietenkin toimimaan ehkä vähän tasaisemmin kun laittaa kytkentäerotuksen pieneksi mutta sillon pimppu käy meklkeen koko ajan, ohje antaa kytkentäerotukseksi 5 astetta ja nyt minulla on 4.

Poissa mnk

• Konkari
  • IVT 11E HT+/203m/2006
« Vastaus #9 : 26.01.06 - klo:06:43 »
Käyrän taittaminen (IVT ja Carrier) on juuri sitä, että saa lämpöjohtoon menevän (/palaavan ) lämmitysjohdon lämpötilaksi juuri sen lämpötilan mitä haluaa.  Säätöporrastus on 5 asteen välein läpi koko käyrärekisterin.  

Se on yhtäkuin oma talokohtainen erikoissäätökäyrä, jonka pohjalla valittu peruskäyrä.

MUTU: Koneen tehdasarvot ovat täysin alustavat ja systeemi pitää hienosäätää omaan kohteeseen hyväksi.

Se että pumppu käy pitkiä jaksoja (ja lepää pitkään)  on hyväksi järjestelmän pienemmän kulumisen kannalta.  Itse olen antanut ymmärtää, että startit kuluttavat kompuraa eniten  (vrt. auton moottorin kylmäkäynnistys/voitelun toimiminen/optimaaliset käyntivälykset)  ja silloin se syö myös eniten sähköä kun käynnistetään  ja  ennenkuin saadaan toimintaprosessi toimimaan.

Omasta lyhyestä kokemuksesta (3 viikkoa pumppu tulilla) voisin sanoa, että lämmityskäyrien (patteripiiri ja 3 lattiapiiriä) säätäminen, vesivirtausten balansointi  ja huonelämpötilojen mittaaminen  on merkistä riippumatta aikaa vievää (vie kalenteriaikaa, muttei minuutteja), mutta ei se nyt kauhean hikistä, raskasta ja inhottavaa sisätyötäkään ole   8)  Voittaa lumityöt, nurmikon leikkuun, halonhakkuun, jne.....

Pyrkisin pitämään merkistä riippumatta virtaukset  ylhäällä ja käyrät mahdollisimman ok suhteessa ulkolämpötilaan, niin reagoiminen ulkolämpötilan muutoksille tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Ja makkarit, varastot hieman viileämmäksi virtausta penentämällä tai termarilla.  Täätähän muutkin ovat kirjoitelleet.

Säätöteknisesti nopeimmin ulkolämpötilaan reagoiva systeemi lienee puhallinpatterisysteemi patterikohtaisilla flektejä ohjaavilla termostaateilla.
« Viimeksi muokattu: 26.01.06 - klo:06:51 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #10 : 26.01.06 - klo:12:57 »
Olen aivan samaa mieltä kanssasi että pumppu on säädettävä jokaiseen taloon eri lailla, minulla meni ensimmäinen vuosi että sain edes lähelle arvot. Pitkät käyntiajat ovat hyvästä myös , mutta esim. meillä (lattialämmitys ja matalaenergiatalo) jos kytkentäerotuksen säädät liian pieneksi niin pumpun lepoajat menee todella lyhyiksi ja jos pidät 5 asteessa tuntuvat kivilattiat välillä kylmiltä. Minusta se on lattialämmityksessä ongelma kun pumpun käydessä sinne työnnetään 7 astetta paluuta kuumempaa vettä, jos pumppu joutuukin käymään pitkään niin kostet tilat joissa ei ole termostaatteja lämpiävät liiaksi. Minun käyräsäädöt ovat kyllä omasta mielestä aika alhaiset. Noita edellämainittuja ongelmia ei ole kovilla pakkasilla mutta nuo 0 kelit ovat pahimpia kun talo tarvitsee vain vähän lämmitystä !

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #11 : 26.01.06 - klo:13:25 »
@maalampo

en jaksa kelata joko joku ehdotti, mutta ruotsalaistyylisen pumpun kanssa ehkä kannattaa heittää termarit mäkeen ja säätää lämmönjako virtauksia kuristamalla kohdilleen

Jos välissä on puskurivaraaja (tai esim LÄ T malli tai GeoPro SH) niin silloin termarit toimii paremmin häiriköimättä pumpun toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.06 - klo:13:26 kirjoittanut KimmoK »
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #12 : 14.02.06 - klo:13:14 »
 :P Kuulin tuossa tuttavaltani joka on LVI- insinööri että esim Uponor ei säädä kiertoja enää mitenkään lattialämmityksessä, ainut millä rajoitetaan lämpöjä/kiertoja on huonetermostaatti. Eikös tuollasessa järjestelmässä pidä lämpökäyrät sattua aika hyvin kohdalleen , meinaan ettei kosteissa tiloissa tule kuuma ? Onko kenellä kokemusta moisesta ? Ja onko asia tosiaan noin ?

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #13 : 15.02.06 - klo:16:37 »
Wirsbolla on vakiona semmoinen muovihattu jolla voi säätää karkeahkosti sitä veden kierron määrää. Kyseinen muovihattu korvataan toimilaitteella jos huonetermostaatti on käytössä.

(nuin ainakin vuoden 2004 Wirsbo mallistossa)

Eli kylppäriä yms termostaatittomia voi kuristaa tarpeen mukaan.

(mietin tuossa että oiskohan todellinen ongelma se jos kaikki termarit haluaa lämmitystä samaan aikaan ja kaikki piirit on apposen auki... käykö niin että pisimmät piirit on pahisn pitkään kylmiä?  sittenpä näen)
« Viimeksi muokattu: 15.02.06 - klo:16:39 kirjoittanut KimmoK »
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #14 : 15.02.06 - klo:18:56 »
Eikös sinun pidä asettaa kuitenkin kiertovesipumppu niin suurelle nopeudelle että kaikissa piireissä riittää reilu kierto vaikka kaikki piirit olisi auki ja jos olen oikein ymmärtänyt sinulla on LÄ pumppuna jonka menovesi pitäisi pysyä vakiona vaikka lämmöntarve olisi hieman suurempi, pumppu ehkä joutuu lämmittämään hieman enemmän silloin. Meillä osatehoisessa järjestelmässä tuon huomasi kun kaikki termostaati oli yhtä aikaa auki, nyt kun lämpökäyrä on "lähes" oikea ja termostaatit pysyy auki asennossa niin lämpö on tasaisempaa, myönnettävä on !

Poissa Porari

• Täysjäsen
« Vastaus #15 : 15.02.06 - klo:20:49 »
Wirsbon järjestelmässä kuristettiin jakotukin paluupuolta piirien pituuden suhteen, jolloin saatiin sama virtausnopeus kaikkiin eripituisiin piireihin, vaikka kaikki termostaatit olisivat täysin auki. Tieto muutaman vuoden takaa enkä ole varma onko järjestelmä muuttunut.

Poissa Maalampo

• Konkari
« Vastaus #16 : 16.02.06 - klo:22:41 »
 8) En muista meidän lattialämmityksen merkkiä mutta siinä piti olla "paras" jakotukki ja säädettävyys ! Mutta mitä hyötyä niistä on jos pitää laittaa kuitenkin kierrot reiluksi että laitteet toimii oikein ? Jakotukki oli muistaakseni Calefix (tai joku sen tapainen) siinä on jakotukille tuloputkessa linjasäätöventtiili ja sitten jokaisen piirin lähtölinjassa säätö 1-10 jolla piirit tasapainotetaan sekä jokaisen piirin paluupuolella on lämpömittari mistä näkee paluupuolen lämpötilan !