Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: lämmin käyttövesi ei riitä  (Luettu 5494 kertaa)

Poissa untuvikko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 62
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
lämmin käyttövesi ei riitä
« : 08.01.07 - klo:10:24 »
Heipä hei kaikille. Onneksi löysin foorumin, josta voisi olla apua uutukaiselle maalämpöpumpun omistajalle. Taloa ollaan asuttu vasta kuukauden verran, joten kaikki säädöt ovat vielä hakusessa.

Tuota käyttöveden haaleutta olen isännälle ihmetellyt, mutta eipä se ole oikein ehtinyt asiaan perehtyä. Kuulemma on säätänyt sen 45 asteeseen, mutta minusta se ei nyt sitten oikein taida riittää.

Meillä on Carrierin maalämpöpumppu ja siinä erillinen 350L:n lämminvesivaraaja. Perheessä on 6 henkeä ja kun nuo teinit ovat suihkussa käyneet, eipä sieltä äipälle enää lämmintä vettä riitä.

Mitenkä korkealla se lämpötilan siis pitäisi tuossa käyttövedessä olla säädettynä?
Pumppuna Carrier 30NQE7XP

Poissa SamiR

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 158
Re: lämmin käyttövesi ei riitä
« Vastaus #1 : 08.01.07 - klo:13:10 »
Kyllähän tuo 45 astetta tuntuu hieman alhaiselta, vaikkakin teillä on melko iso varaaja. Kannattaisi kokeilla nostaa lämpötila-asetusta vaikka 50 asteeseen ja siitä sitten lähteä pudottamaan tai nostamaan sen mukaan miten lämmin vesi riittää.
Geopro SH7 + SHB 500, 400m maapiiri 165m2 1 1/2 kerr. talossa.
Ultimate Thin Basic 13 talon jäähdytykseen kesällä.
Panasonic PE9DKE 58m2 autotallissa.

Poissa ladygin

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 40
  • Thermia TSW D 16 + 320 m porakaivo, 326m2/900m3
Re: lämmin käyttövesi ei riitä
« Vastaus #2 : 08.01.07 - klo:22:48 »
Ja koska Legionella lisääntyy 20-45 asteessa, niin senkin vuoksi käyttövesi olisi hyvä pitää vähintään 50 asteessa!

Poissa untuvikko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 62
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: lämmin käyttövesi ei riitä
« Vastaus #3 : 10.01.07 - klo:07:47 »
Kiitos neuvoista. Yksinkertainen juttuhan tuo näytti olevan muuttaa sitä asetusta. Tein ihan itse. Laitoin 50 asteeseen ja heti näyttäisi lämmin vesi riittävän pitemmälle. Jopa minä sain muksujen jälkeen lämpimän suihkun.  ;D
Pumppuna Carrier 30NQE7XP