Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Venttiilin säätömoottorin ajoaika  (Luettu 4705 kertaa)

Poissa p-10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • Ei ainaskaan pätkäkäyntiä
Venttiilin säätömoottorin ajoaika
« : 11.12.10 - klo:11:31 »
Ouman 201GT säädin,  800L varaaja ja  P10 pumppu. Toimii ok, mutta ohjain säätää menovettä puolen asteen sisällä kohtuullisen usein, kun varaajalta tulevan vedenlämpö vähän vaihtelee. Trendin mukaan tuolle ei ehkä olisi tarvetta. PID säätimeen en ensimmäiseksi koske. Belimon moottorista on mielestäni toimitettu pumpun mukana 70 s versio, mutta pumpun aseuksissa moottorin ajoaika on 140 s. Jos muutan tuon, niin rauhoittaakohan säädintä. Ennen kuin kokeilen, pitää kysyä, että onko venttiili ajettava ensin moottorilla kiinni ja vasta sitten vaihdettava ajoaika. Ja motivaationa on siis vähentää moottorin tarpeetonta, vaikkakin lyhyttä ajelua. Sitäkään en ymmärrä, että miksi se kohtuu usein 2 sekunnin ajon jälkeen vetää 5 sekunnin jälkeen vähän takasin (ehkä muutaman sekunnin kymmenyksen), ei tuossa ajassa vielä mittausarvo muutu minnekään. Venttiili on  ESBEN 3mg tms.  ja 0.4 taitaa olla sen arvo.
Menovesi on -15 asteessa meilä aika lämmin, eli noin 36 astetta ja paluusta tulee noin 31 asteista. Saattaisi asteen pari sallia säätää alaspäin. Nyt -10 asteessa meno 34.6 astetta
Kiitokset, jos joku viitsii vastata, vaikka Ouman osastolle kai kuuluisikin.
Talo noin 140m2 (400m3)
Lämpöässä P10 ulkoinen varaaja 800 L, kaivo 160m
Enervent Pingvin EDA

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 308
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Venttiilin säätömoottorin ajoaika
« Vastaus #1 : 11.12.10 - klo:13:26 »
Lainaus
Ouman 201GT säädin,  800L varaaja ja  P10 pumppu. Toimii ok, mutta ohjain säätää menovettä puolen asteen sisällä kohtuullisen usein, kun varaajalta tulevan vedenlämpö vähän vaihtelee. Trendin mukaan tuolle ei ehkä olisi tarvetta. PID säätimeen en ensimmäiseksi koske. Belimon moottorista on mielestäni toimitettu pumpun mukana 70 s versio, mutta pumpun aseuksissa moottorin ajoaika on 140 s. Jos muutan tuon, niin rauhoittaakohan säädintä. Ennen kuin kokeilen, pitää kysyä, että onko venttiili ajettava ensin moottorilla kiinni ja vasta sitten vaihdettava ajoaika. Ja motivaationa on siis vähentää moottorin tarpeetonta, vaikkakin lyhyttä ajelua. Sitäkään en ymmärrä, että miksi se kohtuu usein 2 sekunnin ajon jälkeen vetää 5 sekunnin jälkeen vähän takasin (ehkä muutaman sekunnin kymmenyksen), ei tuossa ajassa vielä mittausarvo muutu minnekään. Venttiili on  ESBEN 3mg tms.  ja 0.4 taitaa olla sen arvo.
Menovesi on -15 asteessa meilä aika lämmin, eli noin 36 astetta ja paluusta tulee noin 31 asteista. Saattaisi asteen pari sallia säätää alaspäin. Nyt -10 asteessa meno 34.6 astetta
Kiitokset, jos joku viitsii vastata, vaikka Ouman osastolle kai kuuluisikin.
Eihän tuossa mitään, senhän on tarkoituskin säätää ylös/alas kokoajan ko tilanne muuttuu, (ulkoT, varaajaT, paluuT jne).
Mutta toisaalta jos oumanissa on parametrina ko säädölle moottorin ajoaika 140s ja moottori on varmistettu olevan todellisuudessa 70s, niin väärinhän tuo sitten on: lennosta vain vaihtamaan ja kokeilemaan minun mielestäni. (vaikkakaan lässää en omista ja viimeisen oumaninkin möin pois ;), nyt eletään omien säätimien varassa)

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 070
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Venttiilin säätömoottorin ajoaika
« Vastaus #2 : 11.12.10 - klo:20:33 »
"Vauhdissa" olen itsekkin tuota säätänyt hitaammalle.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa W10

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 86
  • Nibe S1255
Re: Venttiilin säätömoottorin ajoaika
« Vastaus #3 : 12.12.10 - klo:14:05 »
Terve kaikille,

omassa vanhassa V10 oli shuntin ajoaika määritetty 150s. Shuntin päällä lukee 35s. Mittaamalla manuaalimoodissa tulee ajoajaksi 28s. Siis tämä on vihreä kantinen shuntti.