Tuosta pumpun koosta vielä.
Jos laittaa vähän tehokkaamman pumpun ja syvemmän kaivon, niin ei kai se pätkäkäyntiä tee, jos varaaja on mitoitettu oikein.
Esim. LÄ V-sarjalaiset, joissa sisäänrakennettu varaaja. Käytännössä jos laittaa vaikka 10.5 tilalle 13, hieman syvemmän kaivon ja itse tarve on molemmissa tapauksissa sama, niin eikös tässä lopputulemana saada vain nopeammin hieman isompi varaaja "ladattua".
Itse juuri tätä mietin, jos isompi malli on nettona vain muutamia satasia kalliimpi, niin samahan se on laittaa "varman päälle".
Isompi varaaja luovuttaa suhteessa saman verran lämpöä ulos "vuotoina" kuin pienempikin, ja koska itse tarve on sama, niin esim. käyttövettä riittää isommalla mallilla hieman pidempään.
Eihän se tehokkaampi pumppu tiheämmin käy, käynnistyskertojen tiheys kai on enemmänkin riippuvainen varaajan "tyhjenemisestä". Kun tarve on sama, niin isompi varaaja tyhjenee hitaammin. Tehokkaampi pumppu käy sitten vain vähän lyhyemmän aikaa "latausvaiheessa". Tosin viehän se isompi pumppu hieman enemmän sähköä toki, mutta käyntijakson pituus on lyhyempi, jolloin erotus lienee lähellä +- nollaa.
Ja tehokkaamalla pumpulla on sitten "sitä laajennusvaraa".