Just nyt ulkona on -4,0 ja sisällä +22,4, Enervent Pelican on nopeudella 2 (max. = 4), jolloin ilmavirtaus on luokkaa 110 l/s.
Linjassa kauimmaisen tuloilmakanavan edestä mitattuna tuloilman lämpötila on 17,8 astetta.
Pelican on kytketty yksinään Ekowell'in toisiopiiriin, jolloin pumppu ohjaa jälkilämmityspatterin veden lämpötilaa aseteltavan säätökäyrän mukaisesti.
Itse pidän turhana puhaltaa sisään kovin paljoa alle 18 asteista ilmaa ja näin "viilentää" taloa myös lämmityskaudella, lisäksi kyse on myös asumismukavuudesta.
Paljonko kosteusprosentti talossa tuloilmaventtiilon lähellä nyt, kun pienet pakkaset ?
(omalla kuutiokoneella menee sisäilma kuivahkoksi ~alle 30%)
Onko enerventin jälkivesilämmitinpatteri ja mikä malli ?
Hienolta kuulostava MUKAVA systeemi. Itsellä tulee ajankohtaiseksi vaihtaa ilmanvaihtoputkiston "rännit" isompiin ja uusi (pyöriväkennoinen) kone vanhan antiikkisen kuutiokoneen tilalle. Vanhassa (kuutio) koneessa on sähköinen jälkilämmitin.
Saneerauskohteessa kun vapautuu paljon tilaa vanhan 3500L varaajan paikalta, saa uuden paikkavaihtoehdon iv-koneelle. On myös (mukavuus-) järkevää laittaa vesijälkilämmitin, jotta saa tuotettua mukavan lämmintä tuloilmaa joka paikkaan ilman vedon tunnetta. Tapa on osittain vaihtoehtoinen myös patterien koon kasvattamiselle saneerauskohteessa ja helpohko tapa jaella riittävän lämpöistä ilmaa taloon.
Suuresta mielenkiinnosta kysyisin, oletko (tai joku muu enerventin koneen omistaja) parannellut tuloilman filtteröintiä kylmän raitis-ilman tulopuolelle ENNEN pyörivää kennoa koneen ulkopuolelle (+ karkea filtteri ennen sähkökennoa; tietysti) ?- Karkean koneen ulkopuolisen kanavaan asennetun tuloilmafiltterin käyttö ja suototaso ?
- sähköfiltterin käyttö, jota aina edeltää karkea filtteri ?
- enerventin kanavakotelofiltterin (vai joku muu) käyttö kylmän raitis-ilman tulopuolella karkeaan suodatukseen ennen sähköfiltteriä ?
Parannusten ideana saada suodatettua sähköfiltterillä kaikki mahdollinen (pienen kokoluokan) siitepölytöhnä ENNEN pyörivää kennoa ja ennen koneen sisäistä (KALLISTA) tulofiltteriä.
- Olisiko mahdollista ajaa tulopuolta pelkästään kanavafiltterillä ja sähköfiltterillä ilman koneen sisäsistä (KALLISTA) tulopuolen filtteriä ?
Sähköfiltterin idea hieman vesittyy, jos koneessa käyttää sisäsisiä eu7 filsoja ja kanava-asenteinen sähköfiltteri koneen kennon jälkeen
Lisätavoitteena olisi saada säästöjä filtterikuluissa jos kerran olisi sähköfiltteri.
Onko tiedossa ohjataanko (hienosäädetäänkö) pelikanin propelleja koneen sisään asennetuilla tulo/poistopuolen paineeroantureilla ?Tämä on hieman off topic tähän otsikkoon , mutta uskoisin tämän foorumin kirjoittajien olevan tietäväistä väkeä myös ilmanvaihtokonepuolella etenkin pyöriväkennoisten laitteiden alueella !