Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Oumanin bugituksen varalta  (Luettu 6445 kertaa)

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Oumanin bugituksen varalta
« : 01.11.06 - klo:21:48 »
Oottako miettinyt kantsisko olla mekaanisella termostaatilla ohjattu rele joka pätkäisisi lämpöpumpulta virrat veks jos varaajan alalämpö menee yli 60 asteen?

(Oumanin bugituksen varalta)
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #1 : 01.11.06 - klo:22:21 »
KimmoK, vois olla asiaa. Varsinkin kun se ei paljon maksa. Kytkeminenkin lienee helppoa.

Lainasin vinkiksi toiselta palstalta Sailorin kommenttia miten lämpötila hänellä nousi.
Pelkona on, että LÄ:n austeniittinen sisäsäiliö ei kestä korkeaa lämpöä

Lainaus

Jännää...mikähän mahtaa olla totuus ja mitäköhän tuolla meikkiksen säiliössä tapahtui Oumanin bugittaessa kun ylälämpö oli 86 astetta ja alalämpö 68 astetta ??? ???

Jani

Vallu oli saanut selville, että säiliö on austeniittistä.

Lainaus
Sain vahvistuksen käsityksiini LÄ:n varaajien valmistavalta alihankkijalta, koskien varaajan materiaalia.

Se on AISI316 tai W.Nr. 1.4436 joka on AUSTENIITTINEN haponkestävä teräs. Siinä on ohjeanalyysin mukaan kromia 16.5-18.5%, Nikkeliä 10.5-14% sekä Molybdeeniä 2.5-3%. Nämä seosaineet antavat sille hyvän korroosionkestävyyden.

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #2 : 01.11.06 - klo:22:45 »
Akvatermin säiliöt SH ja T pumpuille ei liene sitä "austextex" tavaraa vaan ihan raakaa mustaa ruostuvaa rautaa.

Mutta kuitenni ... tulee turhia käyntikilometrejä kompuralle jos se paahtaa varaajan alaosan yli 50 asteen.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa IPA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • vm14 +200m porakaivo (Ex:V15)
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #3 : 02.11.06 - klo:10:54 »
Vaikka tällä ei nyt varsinaisesti ole tekemistä tuon Oumannin kanssa...

Meidän "autenttinen" säiliömme päätti ruveta vuotamaan tuossa kesän korvilla. Vuotokohta paikallistettiin sähkövastuksen helan hitsaussaumaan, joten kyseessä oli valmistusvirhe -huh- (takuuaika ummessa). Vaihtoon meni siis koko säiliö ja todella huonoon kuntoon hapettunut sähkövastus.

Mutta, se mikä tässä on mielenkiintoista, huoltomies kertoi, että näitä säiliöitä on vaidettu aikas paljonkin. Ei niinkään valmistevian johdosta, kuten minulla, vaan pohjasta läpisyöpyneitä  :o :o
Ja jopa alle VUODEN vanhoista pumpuista  :o :o

On muuten erittäin mielenkiintoinen homma vaihtaa tuo 340 litrainen rosteripönttö tuolta pumpun sisältä. Olin huoltomiehen apparina ja pönttö painaa sitten tyhjänä 150kg.
Siporex (-03), 1,5-kerroksinen n.250m2 ja 1000m3.

Poissa Vallu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • LÄ V15-203GL-210m
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #4 : 03.11.06 - klo:10:59 »
Maanantait ovat pahoja päiviä. Metallin TESsissä pitäisi tuossa kohtaa lukea pakkopekkanen.

Mut lohdutukseksi, osaa ne Gallian McGyveritkin ja ennenkuin tuo uusi ydinvoimalaitos laitetaan tulille joka jepellä tulisi olla menolippu varattuna espanjaan tai mieluummin pidemmälle. Voi meinaan odottaa melkoinen ikiyö jonka jälkeen noita mlp:ja ei tarvita enää ollenkaan. Pieni kevennys sallittaneen.

Asiaan. Ei sulla sattuis olemaan digifotoja tuosta varaajarempasta. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä varaaja on "syönyt" kun fyllit on ympäriltä purettu. Ehjästä vehkeestä kun ei oikein saa mitään käsitystä.

 


Poissa IPA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • vm14 +200m porakaivo (Ex:V15)
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #5 : 03.11.06 - klo:11:47 »
On tuosta 4-kuvaa, mutta ei kyllä mitää detaliee kuvia  :(
Kuvissa oikeastaan vain oikea kylki avattuna.
Voin niitä halukkaille kyllä postailla - Pyynnöt vaikka privana.

Siporex (-03), 1,5-kerroksinen n.250m2 ja 1000m3.

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #6 : 03.11.06 - klo:13:19 »

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #7 : 03.11.06 - klo:15:56 »
Lainaus
Meidän "autenttinen" säiliömme päätti ruveta vuotamaan tuossa kesän korvilla. Vuotokohta paikallistettiin sähkövastuksen helan hitsaussaumaan, joten kyseessä oli valmistusvirhe -huh- (takuuaika ummessa). Vaihtoon meni siis koko säiliö ja todella huonoon kuntoon hapettunut sähkövastus.

Mutta, se mikä tässä on mielenkiintoista, huoltomies kertoi, että näitä säiliöitä on vaidettu aikas paljonkin. Ei niinkään valmistevian johdosta, kuten minulla, vaan pohjasta läpisyöpyneitä  :o :o
Ja jopa alle VUODEN vanhoista pumpuista  :o :o

On muuten erittäin mielenkiintoinen homma vaihtaa tuo 340 litrainen rosteripönttö tuolta pumpun sisältä. Olin huoltomiehen apparina ja pönttö painaa sitten tyhjänä 150kg.
Tämä varaajan pohjan puhkiruostuminen saattaa kiinnostaa monia.

Mistä mallista on kyse? Kysyitkö valmistajan tuotevastuusta? Takuun jälkeenkin valmistaja on vastuussa siitä, etteivän ne noin nopeasti ruostu puhki. Millainen vesi teillä on?  

Poissa IPA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • vm14 +200m porakaivo (Ex:V15)
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #8 : 06.11.06 - klo:12:15 »
Lainaus
Tämä varaajan pohjan puhkiruostuminen saattaa kiinnostaa monia.

Mistä mallista on kyse? Kysyitkö valmistajan tuotevastuusta? Takuun jälkeenkin valmistaja on vastuussa siitä, etteivän ne noin nopeasti ruostu puhki. Millainen vesi teillä on?  

Niin, minun varaajani EI OLE puhki syöpynyt, vaan hitasussauma sähkövastuksen kiinnityshelassa alkoi vuotaa, joten kyseessä oli valmistusvirhe. Minulle ei siis syntynyt kuluja säiliön vaihdosta.

Puhkisyöpymisestä keskustelin huoltomiehen kanssa yleisellä tasolla, sen enempää LÄssän pumppumalleja en kysellyt. Kuten en myöskään kysellyt tuotevastuu asioista sen enempää. Varmistelin ainoastaan sen, että minun tapauksessani oli kyse siis valmistusvirheestä. Jos se olisi ollut puhkisyöpyminen olisin maksumies ollut kuulemma minä  :-[
Älkää kysykö miksi, tämä on vain minulle kerrottua asiaa.

Jos pohja syöpyy vuodessa puhki 4-6mm (=oletus materiaalin vahvuudesta) paksusta haponkestävästä on minusta vikaa parasta kyllä etsiä jostain aivan muualta kuin käyttövedestä. Voisiko säiliöön, edes jotenkin, syntyä esim. elektrolyysi... ???
« Viimeksi muokattu: 06.11.06 - klo:12:17 kirjoittanut IPA »
Siporex (-03), 1,5-kerroksinen n.250m2 ja 1000m3.

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Oumanin bugituksen varalta
« Vastaus #9 : 10.11.06 - klo:22:23 »
Saatko niitä kuvia ladattu? Kinnostaan nähdä oikeesti miltä näyttää....

Thermialla on kuulemma ollut samoja ongelmia teräslaadun kanssa.....