Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: v15 säätöarvoja merilapin alueelta?  (Luettu 4377 kertaa)

Poissa mikko_016

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Lada vai Mersu
v15 säätöarvoja merilapin alueelta?
« : 08.10.06 - klo:19:24 »
Olisiko säätöarvoja tarjolla v15 pumpun ohjaamiseen kun on menny pää sekaisin näiden juttujen lukemisesta tällä palstalla. Täällä on varmaan paljon etelän miehiä säätelemässä pumppuja. Olen tässä toisten valmistajien pumppujen käyttäjien kommentteja lukenut ja huomannut ostaneeni varsin pula-ajan vehkeen. Esim. todella vähän mittaus tietoa lämpötiloista.
« Viimeksi muokattu: 08.10.06 - klo:19:35 kirjoittanut mikko_016 »

Poissa IPA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • vm14 +200m porakaivo (Ex:V15)
Re: v15 säätöarvoja merilapin alueelta?
« Vastaus #1 : 08.10.06 - klo:19:55 »
Mitä arvoja nimenomaan tarvitset?
Ei tehdasasetuksissakaan mitään vikaa ole, jos pumppu on sattunut hävittämään tiedot.

Olisi kiva kuulla mitä lämpötilamittauksia muissa pumpuissa on enemmän. Myönnän että en ole itse tutustunut muihin pumppuihin tuolla tarkkuudella... laiska ::)
Siporex (-03), 1,5-kerroksinen n.250m2 ja 1000m3.

Poissa mikko_016

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Lada vai Mersu
Re: v15 säätöarvoja merilapin alueelta?
« Vastaus #2 : 08.10.06 - klo:20:47 »
Minulla on 70 neliön talli josta 2 piiriä syottää vettä taloon joka puolitoista kerroksinen 170 neliöinen laplitalo. Neliöt ja kuutiot näyttäis passaavan sinun kanssa. Niin pumppu on v15 ja tallin puolella. Käyttöveden jatkuva kierto on,mutta vielä ilman kello-ohjausta. Niin niistä mittauksista. Esim ekowellin pumpuissa on oma sähkönkulutuslaskuri, maapiirin litkujen lämpötilojen mittaus ja lattiapiirien tulovesien lämpötilan mittaus. Näitä juttuja kun lukee tällä palstalla tulee semmoinen olo että tehtaalta on lähtenyt aivan mitä sattuu säädöillä oleva vehje. Siitä säädöistä sen verran että pitääkö minun mennä sinne huotokoodin taakse muuttelemaan jotain säätöjä että hankinta tienaa vielä itsensä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.06 - klo:20:50 kirjoittanut mikko_016 »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: v15 säätöarvoja merilapin alueelta?
« Vastaus #3 : 08.10.06 - klo:20:57 »
Lainaus
Olisiko säätöarvoja tarjolla v15 pumpun ohjaamiseen kun on menny pää sekaisin näiden juttujen lukemisesta tällä palstalla. Täällä on varmaan paljon etelän miehiä säätelemässä pumppuja. Olen tässä toisten valmistajien pumppujen käyttäjien kommentteja lukenut ja huomannut ostaneeni varsin pula-ajan vehkeen. Esim. todella vähän mittaus tietoa lämpötiloista.

Lasket alaminimin 25 asteeseen, huoltovalikosta alaerotuksen laitat maksimiin eli 10 asteeseen. Yläminimin voit laskea näillä välikeleillä vaikka 48 asteeseen - varsinaisen lämmityskauden alettua ylälämpö pysyy riittävän korkealla itsestään. Mikäli lämmintä vettä tarvitaan kauheita määriä niin sitten yläminimiä vaan ylöspäin. Ja kesällä kerta kuussa se yläminimi pariksi päivää 55 asteeseen niin ei ole legionella pelkoa.

Lämpökäyrät L1 ja L2 piireille ovat talokohtaiset. Säädät lämpökäyrän kääntöpistettä (+20, 0, -20) aina ulkolämpötilan mukaisesti, eli jos ulkona on +5 astetta lämmintä ja talossa tuntuu olevan kylmä niin nostat asteella parilla sitä nollakohtaa.

Jani

P.S Laitan sulle privalla sen huoltokoodin, niin saat alaerotuksen suuremmaksi - samalla kannattaa laskea se alaminimi ainakin 30 asteeseen.

P.S.S Kerrotko kohteesi tiedot: m2, m3, rakennusmateriaali, kerrosten lukumäärät, rakennusvuosi/materiaali, onko erikseen L1 ja L2 piirit, henkilölukumäärä, poreamme, iv-koneen merkki jne.  Pystyy antamaan pätevämpiä ohjeita.
EDIT: kerkesitkin jo antamaan osan tiedoista sillä aikaa kun tätä kirjoittelin. Sait priva-viestin

« Viimeksi muokattu: 08.10.06 - klo:21:03 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: v15 säätöarvoja merilapin alueelta?
« Vastaus #4 : 08.10.06 - klo:21:07 »
Lainaus
Käyttöveden jatkuva kierto on,mutta vielä ilman kello-ohjausta.

Jos (ja kun) tuo on toteutettu kiertovesipumpulla, joka on töpselillä kiinni pistorasiassa niin tuossa välissä 5 euron ajastin tienaa itsensä alta aikayksikön takaisin. Katsele noita Colibrin kuvajaisia tuosta viereisestä ketjusta: http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=id_lampoassa;action=display;num=1122283648;start=15

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa IPA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • vm14 +200m porakaivo (Ex:V15)
Re: v15 säätöarvoja merilapin alueelta?
« Vastaus #5 : 09.10.06 - klo:12:23 »
Lainaus
Esim ekowellin pumpuissa on oma sähkönkulutuslaskuri, maapiirin litkujen lämpötilojen mittaus ja lattiapiirien tulovesien lämpötilan mittaus.
Eikö sullakin ole käyntituntilaskuri Ouman:nissa?
Omannissa on kaksi mittaustuloa vapaana (3 ja 11), jotka itse olen käyttänyt maaliuoksen tulo ja meno lämpötiloihin. Eikä mikään estä mittaamasta lattiapiirin paluulämpötilaakaan. Vaatiit tietysti pientä harrasteluasennetta ja kolvausvälinettä.  ;)

BTW. Oliko niin että uudemmissa pumpuissa tuo 11 on tulistinlämpötila? Mitä riemua tästä informaatiosta on muuten käyttäjälle?
Siporex (-03), 1,5-kerroksinen n.250m2 ja 1000m3.