Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Hyötysuhteista  (Luettu 4720 kertaa)

Poissa Vallu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • LÄ V15-203GL-210m
Hyötysuhteista
« : 24.09.06 - klo:18:21 »
Terve kaikille. Olen nyykkäri tällä foorumilla ja aihetta on todnäk käsitelty jo aiemminkin. Ei sattunut kuitenkaan heti silmään, joten päätin skrivata vähän aiheesta.

Eli mulla on vajaan vuoden vanha V15/Ouman203GL ja lähinnä askarruttaa tuo itse mitattu hyötysuhde.

Yritin tehdä omatoimisia mittauksia asentaen lämpötilamittarit maapiirin tulo- ja menopuolelle heti pumpun viereen. Näiden lämpötilaerosta yritin laskea kaivosta ylös kammettu lämpöenergia.

Ihmetys on kuitenkin suuri kun saan lämpötilaeroksi vain kaksi astetta. Ymmärrän että lämmityskausi ei ole vielä alkanut mutta tilanne menee kylmemmällä vain huonommaksi.

Jos tästä äkkiseltään termodynamiikkaa sen paremmin ymmärtämättä laskee tehon kun tekee valistuneita arvioita naturet-vesiseoksen ominaislämpökapasiteetista sekä tiheydestä. Maaputketkin oletin kaiken hyvän lisäksi häviöttömiksi vaikka näinhän se ei tietysti ole. Litkupumpun kyljestä otin siis tylysti tilavuusvirran.

Kahden asteen erolla näyttäisi siltä, että maasta saadaan tuotettu vasta alle 6kW:n teho. Lämpötilaeron pitäisi olla luokkaa 6 astetta tai enemmän jotta alettaisiin puhua yli 3 lämpötilakertoimista. Saatika sitten mitä menee harakoille kun se siirretään varaajan veteen mutta ei mennä asioissa vielä näin pitkälle.

Kysymys teille tietäväisille. Missäkohtaa menen ajatuksissani metsään ja onko teillä muilla lämpötilojen mittaustuloksia ko kohdilta? Onko mun kaivo kenties surkea vaikka pitäisi olla 210m syvä ja sitä kautta riittävä.

Onkohan porakaivojen syvyyksistä vielä suomessa riittävästi raakadataa vai käytetäänkö mitoitusperiaatteena edelleen mutua/rahia tai kenties etelä-ruotsista saatuja tuloksia.

terv. Mikko




Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Hyötysuhteista
« Vastaus #1 : 24.09.06 - klo:19:17 »
Paljonko käytit mittauksissa maapiirin pumpun tehona litraa/s. Itse olen huomannut että suurin virhe tulee siinä anturin asettelussa litkuputkiin kiinni. Pitäisi hommata infrapunalämpömittari, jotta saisi vertailukelpoisia lukemia. Epäilen että tämä lämpötilojen mittaus on suurin kompastuskivi.

Oletko mitannut kaivostasi veden pinnan tason. Onnistuu helposti esim. siimakelalla ja kelluvalla painolla.

Jani
« Viimeksi muokattu: 24.09.06 - klo:19:18 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Vallu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • LÄ V15-203GL-210m
Re: Hyötysuhteista
« Vastaus #2 : 24.09.06 - klo:19:49 »
Liuospumpun kyljessä luki 2,5m3/h eli käytin sitä.

Oletin että vesi/naturet(60) seos on blandattu 1:1 eli etanolia olisi 28% ja vettä loput. Näillä laskettuna seoksen ominaislämpökapasiteetti olisi n. 3.7 kJ/kgK sekä tiheys 0.96 kg/l. Toisaalta vaikka käyttäisi pelkän veden arvoja niin edelleen ollaan tosi alhaisissa teholukemissa.

Olet aivan oikeassa että mittareihin ja mittaamiseen liittyy aina epätarkkuutta mutta tässä tapauksessa absoluuttiarvot eivät olekaan kiinnostavia vaan lämpötilaero. Mittarit ovat samaa mallia. Ja näyttävät ainakin huone/ulkoilmaa identtisesti, joten osa tästä virhemarginaalista on poissuljettu. Infrapunamitskuilla saisi kyllä tarkempia arvoja mutta ovat tällaiseen poikkitieteelliseen tutkielmaan vähän turhan kalliita.

Vesi kaivossa nousi n. 6m maantasasta. Putket pitäisi porarin mukaan ulottua painon verran pohjasta eli ovat varmuudella vedessä about 200m ja rapiat. Ylipäätänsä kaivojen syvyyksien mitoitusperiaatteet askarruttavat. En ole näistä löytänyt pahemmin dokumentaatiota.

Mut suurta toisinajattelijaa Karpoa lainatakseni -oli miten oli ja tuli mitä tuli- pumpun yli mitattuna lämpötilaero tuntuu nykyisellään kovin pieneltä.

t,Mikko



  

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Hyötysuhteista
« Vastaus #3 : 24.09.06 - klo:21:15 »
Itse vaan mokailin juuri noiden liuosputkien mittailussa.

IP-mittarit 39 egee, kohtuu kohtuullista?

http://www.paratronic.fi/infrapuna.shtml

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: Hyötysuhteista
« Vastaus #4 : 24.09.06 - klo:21:21 »
Jossei halua asioida kuortanelaisten kanssa :-X
Biltemasta löytyy vastaava samaan hintaan
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=15279.htm&tuote=15279&ryhmaid=141

ja hieman parempi versio

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=15279.htm&tuote=15279&ryhmaid=141

Tuolla jälkimäisellä laitteella vain on pahoja sivuvaikutuksia, varsinkin jos mittailee talon seinien lämpötiloja pakkasella (aiheuttaa työliikkeitä kesällä ;D)

Poissa Vallu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • LÄ V15-203GL-210m
Re: Hyötysuhteista
« Vastaus #5 : 24.09.06 - klo:21:38 »
Jep kiitti vinkeistä. Hinnat eivät näköjämään enää päätä huimaa. Minulle oli jäänyt väärä muistikuva Suomen Huonolaite Palvelun (nyk. Elfa) kataloogista, jossa oli Fluken astronomikaalisen kalliita mitskuja. Sitäpaitsi tuollaisella vois olla käyttöä myös juniorin mikriksen renkaiden lämpötilan tutkimiseen ajosessioiden välillä :)

But back to topic. Tuossa mun päättelyketjussa taitaa olla kuitenkin jotain klappia. Aikanaan laitteen käyttöönoton yhteydessä kysyin asiaa SLP:stä ja he sanoivat että ilman kalorimetrisiä mittavälineitä voi olla vaikea tehdä oikeita arvioita asiasta. Lienevät kenties oikeassa tai sitten meitä on myyjämiehet taas onnistuneet sumuttamaan ja vain laboratorio-olosuhteissa COP 3.2-3.4 on saavutettavissa.