Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Scrolli vai mäntä...  (Luettu 10029 kertaa)

Poissa 242535

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
Scrolli vai mäntä...
« : 21.03.05 - klo:22:46 »
Vähän pohdituttaa ostaisinko pumppuni (V15) Scrolli- vai mäntäkompressorilla...

Millä perusteella olette itse tehneet ratkaisunne, ja oletteko olleet tyytyväisiä?

Poissa Sunheat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #1 : 21.03.05 - klo:23:30 »
Miksi yleensä ostat Lämpöässän maalämpöpumpun?
Mikä on talosi koko ja kuutiot?
Schroll ilman muuta, koska ainakin Lämpöässän pumppu pitää muutenkin turhan kovaa ääntä.

Poissa Lauri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Lämpöässä V10
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #2 : 22.03.05 - klo:08:29 »
Tämä on mielenkiintoinen kysymys, koska kompressorivalinta ei vaikuta pumpun hintaan. Scrollin etuna on hiljaisempi käyntiääni, mutta mäntäpumpun valinnalle en tiedä mitään erityistä syytä. Käyttöikä saattaa olla pidempi, mutta ei siitäkään mitään oikeaa tietoa tunnu olevan. IVT:n paikallinen edustaja kertoi joskus, että mäntäkompuran hyötysuhde olisi hivenen parempi korkeilla lauhdutuslämpötiloilla (varaaja vaikkapa +50 C). Tosin jos etsii netistä valmistajan antamat suoritusarvot Lämpöässässä käytetyille kompressoreille (Copeland ja Maneuprop), niin ero näyttäisi olevan päinvastoin. :o

Ota noista selvää... Minulla on Scroll kodinhoitohuoneessa, käynnistyskolaus on ainoa johon kiinnittää huomiota jos siihenkään.

Poissa pihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #3 : 22.03.05 - klo:08:41 »
Myydäänkö lämpöässää vielä mäntäkoneellakin? Pitikin se vielä varmistaa saamastani tarjouksesta... hyvä, kun muistutitte. Luulin, että kaikissa merkeissä on sama Copelandin scroll (paitsi IVT:ssä Mitsubishi).

Sunheat: Mitä merkkejä erityisesti suosittelisit vertaamaan Lämpöässään?

Lauri: Mikä malli sulla on kh:ssa? Itse olen arkaillut tuon ääniasian kanssa (suora sähkö olisi hiljainen!)

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #4 : 22.03.05 - klo:09:46 »
Lainaus
Minulla on Scroll kodinhoitohuoneessa, käynnistyskolaus on ainoa johon kiinnittää huomiota jos siihenkään.

Käynnistyskolauksen syy on selvitetty täällä:
http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=idSuunYleis;action=display;num=1107873605;start=1#1

Huomasin muuten oman Thermia Duon asennusmanuaalien kytkentäkaavioista, että pumppua on saatavilla sekä pehmokäynnistyksellä että ilman. Ainakin tänne on laitettu kolahtamattomalla.

Lämpöpumppukauppias osaa kertoa, onko hänen tarjoamassaan pumpussa puolijohde- vai magneettikontaktori. Jos ei osaa kertoa, ei kerro hyvää kauppiaan ja laitevalmistajan tiedoista.

Kuten täälläkin on monta kertaa todettu, aina olisi hyvä päästä kuulemaan harkinnassa olevaa  pumppua käytössä.

Poissa Sunheat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #5 : 22.03.05 - klo:10:20 »
Sinulle 242535

Minusta sinun kannattaisi tehdä ns. kokonaisvaltainen vertailu, eli pyytää tarjoukset kaikilta eri merkeiltä.
Anna samat perustiedot kaikille, joilta pyydät tarjousta, silloin näet, mikä lämpöpumppu on edullisin.
Jos tarjouksissa on suuria eroja,mm. hinnoissa, keruuputkien pituuksissa, lämpökaivon syvyydessä, osoittaa se niiden ääripäiden tarjousten tekijät, joko liian ahneiksi tai sitten ammattitaidottomiksi.
Kyllä itse osaat tehdä vertailuita ja lopullisen valinnan, kun saat tarjoukset käteesi.
Yksi tapa saada hintatietoa, on seurata eri kirjoittajien täällä foorumilla antamia hinta,toimitus ym. tietoja.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #6 : 22.03.05 - klo:19:38 »
Jos lämpöässäsi tulee erilliseen rakennukseen, niin itse saattaisin ottaa mäntäkompuran. Scrolleista ei ole näet historiatietoa niin pitkältä ajalta kuin mäntäkompuroista. Parhaimmat mäntäkompurat ovat pyörineet yli 20 vuotta. Mikäli teknisellä tilallasi on yhteistä seinää asuintilojen kanssa niin sitten kai scroll.

Itselläni on scroll ja ääni ei ole mitenkään erityisen suuri pl. loppu- ja alku"jyrähdykset". Tila johon pumppuni on sijoitettu on autotallin perukka, jossa kattona ontelolaatta ja seininä Lammiharkkoa. Tila on siis jo sellaisenaan varsin kaikuisa ja antaa pumpun äänelle lisää pontta.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa 242535

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #7 : 23.03.05 - klo:12:38 »
Lainaus
Sinulle 242535

Minusta sinun kannattaisi tehdä ns. kokonaisvaltainen vertailu, eli pyytää tarjoukset kaikilta eri merkeiltä.
Anna samat perustiedot kaikille, joilta pyydät tarjousta, silloin näet, mikä lämpöpumppu on edullisin.
Jos tarjouksissa on suuria eroja,mm. hinnoissa, keruuputkien pituuksissa, lämpökaivon syvyydessä, osoittaa se niiden ääripäiden tarjousten tekijät, joko liian ahneiksi tai sitten ammattitaidottomiksi.
Kyllä itse osaat tehdä vertailuita ja lopullisen valinnan, kun saat tarjoukset käteesi.
Yksi tapa saada hintatietoa, on seurata eri kirjoittajien täällä foorumilla antamia hinta,toimitus ym. tietoja.


NIin. Tämä kysymys heräsi siinä vaiheessa, kun olin todennut ko. pumpun olevan minulle sopivan ja tarjouksen hyvän. Jäljelle jäi siis valinta, millä ei ole edes rahallista vaikutusta; harvinaista.

Mäntä: 20 v (hyvät) kokemukset, Scroll: 8v (hyvät) kokemukset. Scroll hiljaisempi (tosin itselläni tulee erilliseen rakennukseen...). Ei oo heleppoo päättää?

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #8 : 23.03.05 - klo:16:59 »
Eikös se sitten ole mäntäkompura? Ainoastaan kylässä käyvät scroll-kompuran omistajat saattavat ihmetellä ääntä. Maallikot taas ihailevat voimaa uhkuvaa jyrinää :o :o En näe mitään syytä ottaa scrollia sinun tapauksessasi.

Jani

P.S Minkä kokoiseen kohteeseen sulla pumppu tulee ja mille paikkakunnalle?
« Viimeksi muokattu: 23.03.05 - klo:17:00 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #9 : 23.03.05 - klo:20:40 »
Ekowellin sivuillla kerrotaan scroll-kompurasta mm. seuraavaa (http://www.ekowell.com/ekowell_copeland.htm):

    * "Imu- ja paineventtiileiden puuttuminen. Tämä antaa mäntäkompressoriin verrattuna kaksi tärkeää etua:
    * venttiileistä aiheutuvat painehäviöt jäävät pois, jolloin prosessin energiataloudellisuus paranee merkittävästi.
    * venttiilin iskusta istukkaan aiheutuva käyntimelu jää pois, jolloin kokonaisäänitaso alenee.
    * Tehoton kaasun paisunnasta aiheutuva käyntijakso jää pois, jolloin täyttösuhde on luokkaa 100%.
    * Vähemmän liikkuvia osia, joka merkitsee parempaa luotettavuutta."

sekä

"Copeland scroll-kompressorin ainutlaatuisuus johtuu "joustavan" scroll-kompressorin kehittämistyöstä. Termi "joustava" kuvaa kompressorin kykyä sopeutua nestemäisen kylmäaineen pääsyyn koneeseen ja siihen, että kone sallii pienten kiinteiden epäpuhtauksien kulkea koneen läpi vioittamatta kierukoita. Tämä joustamiskyky – joka toimii kolmiulotteisesti – merkitsee myös koneen keskeytymätöntä toimintakykyä ja pidempää elinkaarta."

Sivulta löytyy lisää tietoa scroll-kompressorin eduista. En ota kantaa pitääkö tiedot paikkaansa, mutta jotain kättä pidempää sieltä kuitenkin löydät.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #10 : 23.03.05 - klo:22:35 »
Nuo kierukkakompressorien edut ovat kyllä sinänsä selviä. Käytännössä ei tiedetä, miten hyvin tänään laitetut kompurat kestävät kahdenkymmenen vuoden käytössä. Tuskinpa huonommin kuin mäntäkompressorit.

Hyvä muistaa myös se, että kierukkakompuran pienempi tärinä on hyväksi myös koko pumppulaitteistolle.

Poissa Lauri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Lämpöässä V10
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #11 : 24.03.05 - klo:08:39 »
Lainaus
Lauri: Mikä malli sulla on kh:ssa? Itse olen arkaillut tuon ääniasian kanssa (suora sähkö olisi hiljainen!)

Lämpöässä V10. Ei se mikään erityisen hiljainen ole, mutta ei se ainakaan minua ole häirinnyt. Ja tottuuhan siihen.

Niin ja se käynnistyskolaus on scrollille ominainen, kun kierukka hakee muotonsa (tms.). Lukee kompressorivalmistajan dokumentaatiossa. Luultavasti pehmokäynnistin auttaisi, mutta kontaktori ei kuitenkaan ole käynnistyessä se äänekkäin osa.

Poissa mtz

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #12 : 24.03.05 - klo:09:26 »
"Kierukka"komressorista puutuu venttiilit  ja haitallinen tila mitkä huonontavat mäntäkoneen hyötysuhdetta , samalla ne lisäävät vaurioriskiä ."Scroll" kompressoreja on valmistettu jo  pitkään, mutta vasta työstötekniikan kehittyminen on pudottanut hinnat, sama pätee ruuvikompressoreihin,joita jo käytetäänkin suurissa lämpöpumpuissa.
Mäntäkone on edullinen ja siinä ei tapahdu "luistoa" prosessin ääripäässä.

Poissa pölötis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
  • 8,5 Nibekin taitaa toimia 10/2004
Re: Scrolli vai mäntä...
« Vastaus #13 : 24.03.05 - klo:17:21 »
Kyllä kai se tänä päivänä Scrolli kone pitäisi laittaa.
Itelle tuli mäntä kun ei asiaa pohtinut sen kummemmin .
Laita Scrolli niin olet ajan hengessä mukana.
En jaksa uskoa että ne ainakaan mäntäkonetta heikompia ole.