Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermian huolto  (Luettu 8383 kertaa)

Poissa Valpo

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat TWS 10, kaivo 200 m
Thermian huolto
« : 19.02.12 - klo:11:40 »
7. vuosi on jo menossa Thermian Diplmatin käyttäjänä. Tuli mieleeni, että olenkohan laiminlyönyt jotain huoltotoimenpiteitä? Onko jotain mitä pitäisi tehdä pumpulle säännöllisin väliajoin?

Poissa sam68

• Konkari
Re: Thermian huolto
« Vastaus #1 : 19.02.12 - klo:13:44 »
Tuossa vaiheessa olen käynyt paria koskematonta pumppua katsomassa ja oikeastaan ainut on ne roskasihdit lämmitys- ja keruupiireissä. Näissä on ollut vähän sanomista. Ne kerran vuoteen puhtaaksi ja mielellään syksyllä ennen lämmityskautta. Jos lämmityspuolelle kertyy jotain, yleensä mustaa mönjää niin puhdistusta kannattaa tihentää.
Yksi muutaman kerran eteen tullut huoltoasia on ulkoanturin johdon huono kontakti ja ei ole pahitteeksi jos tuon käy kiristelemässä ennen kuin alkaa oireilla. Kun tuo anturi ei saa kunnon kontaktia niin sisälämpö laskee, koska ulkona on olevinaan hellettä.
Vanhan mallin vaihtoventtiiliä voi myös herkistellä irroittamalla sen moottorin ja painelemalla mäntää pohjaan terävästi vaikka kymmenen kertaa. Tämä voi kuulua vuosihuoltoon. Uusissa on kiertyvä malli johon tuo vanha kannattaa vaihtaa kun se lakkaa toimimasta. Uusi malli sopii suoraan vanhan tilalle.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa MattiMan

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #2 : 24.04.12 - klo:19:45 »
Moi!
Minulla tuo vaihtoventtiili on jumitellut jo jonkun aikaa. Olen sitä herkistellyt mainitsemallasi tavalla ja jopa jousta venyttänyt hieman.

Mutta jumittaa vaan kumminkin jonkun ajan kuluttua. Tämän huomaa koska laite tekee lämmintä vettä 20 minuutin välein, vaikka kulutusta ei olisikaan.

Lisäksi venttiilin päällä oleva moottorikin välillä temppuilee. Sisällä olevat koskettimet vääntyvät ajoittain, jolloin laite jää jompaankumpaan asentoon.

Nyt alkaa "korjaulut" riittämään ja odottenkin kesää, jotta pääsisin ne vaihtamaan.

Olisiko kellään tietoa näiden komponettien tyypeistä ja ehkä jopa LVI-numeroa??? Tuo mainittu "kiertyvä malli" kyllä kiinnostaa. Tarvitsee varmaan erilaisen moottorinkin??

Laite on Thermia Diplomat 8 ja noin 8 vuotta vanha.

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #3 : 26.04.12 - klo:09:43 »
Lainaus
Moi!
Minulla tuo vaihtoventtiili on jumitellut jo jonkun aikaa. Olen sitä herkistellyt mainitsemallasi tavalla ja jopa jousta venyttänyt hieman.

Mutta jumittaa vaan kumminkin jonkun ajan kuluttua. Tämän huomaa koska laite tekee lämmintä vettä 20 minuutin välein, vaikka kulutusta ei olisikaan.

Lisäksi venttiilin päällä oleva moottorikin välillä temppuilee. Sisällä olevat koskettimet vääntyvät ajoittain, jolloin laite jää jompaankumpaan asentoon.

Nyt alkaa "korjaulut" riittämään ja odottenkin kesää, jotta pääsisin ne vaihtamaan.

Olisiko kellään tietoa näiden komponettien tyypeistä ja ehkä jopa LVI-numeroa??? Tuo mainittu "kiertyvä malli" kyllä kiinnostaa. Tarvitsee varmaan erilaisen moottorinkin??

Laite on Thermia Diplomat 8 ja noin 8 vuotta vanha.

Kiertyvä-malli maksaa moottorin kanssa n. 140€. Yv:llä löytyy jos ei siellä lähellä ole Thermian jälleenmyyjää. LVI-numeroa en ole selvitellyt.
« Viimeksi muokattu: 26.04.12 - klo:09:44 kirjoittanut sami68 »
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *