Rohkenen uskoa, että erilaisia osien vikaantumisia esiintyy kaikissa pumppumerkeissä suunnilleen samoilla prosentuaalisilla lukemilla.
Onhan ne kasattukin suunnilleen samoista osista. Samat kompressorit, kiertopumput, lämmönvaihtimet jne.
Sellaiset väitteet, joita minullekin kauppias esitti, että hänen edustamansa pumppumerkki on koottu valikoiduista, siis paremmista -osista, kuin kilpailijoiden, on täyttä potaskaa.
Syrjäytin kyseisen kauppiaan heti kilpailusta.
Joillakin valmistajilla on tarve saada hinta alas ja siksi laitteeseen valitaan alarajalle mitoitettu maakiertopumppu ja lämmönvaihtimet tai tarjotaan alimitoitettu lämpökaivo.
Seuraus tästä ei ole vikaantuminen, mutta käyttäjälle siitä on harmia.
Eroja ilmenee varmasti enemmän siellä laitteiden toimintalogiikan puolella.
Joidenkin ohjelmissa voi olla enemmän "bugeja" tai ohjelma ei toimi kaikissa tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla.
Pitkään tuotannossa ollut laiteohjain toimii yleensä luotettavasti. Sen toimintavirheet on havaittu ja ehditty korjata.
On hyvä, jos laitevalmistaja toimittaa asiakkaille tarvittaessa korjatun version vajavaiseksi havaitusta ohjelmistosta.
Käytännössä uusi ohjelma toimitetaan uutena ohjelman PROM -mikropiirinä ja sen asentaa käyttöön laitteen huoltomies.
Jotkut ovat itse vaihtaneet ohjelmaprommin. Niinkin voi tehdä, jos laitetoimittaja suostuu ja osaa sen todella itse tehdäkin!
Suurimmat virheet tapahtuvat hankintavaiheessa.
Asiakkaalle myydään sopimaton laite tai sopimaton kokoonpano. Laite kyllä toimii, mutta lopputulos ei täytä hyvän laitteiston vaatimuksia.
Tällaista laitetta ei voi oikein väittää vialliseksi, eikä se päädy vikatilastoihin. Asiakas ei silti voi olla tyytyväinenkään.
Asennusliike on liian usein suorastaan taitamaton lämpöpumppuja asentamaan.
Maahantuojien ja laitevalmistajien tulisi kiinnittää huomiota asentajien merkki - ja tyyppikohtaiseen kouluttamiseen.