Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Diplomatin maasihdin puhdistus  (Luettu 10602 kertaa)

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
  • Thermia Diplomat TWS 10, 175m, 139+38 m2
Diplomatin maasihdin puhdistus
« : 24.02.08 - klo:12:49 »
Pumppuna on Diplomat 10 TWS + Brine box ja tarttis tarkistaa tuon maapiirin sihti. Manuskoista en löytänyt muuta sihtiä kuin itse Brine boxista. Siinä näyttäisi olevan julmetun iso mutterimainen kanta...onko joku aukaissut tuon, ei taida onnistua kuin tarpeeksi isolla jakarilla?
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:12:53 kirjoittanut kkuukkeli »

Poissa nvg

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Diplomatin maasihdin puhdistus
« Vastaus #1 : 25.02.08 - klo:10:59 »
Tuli viimeksi viikonloppuna puhdistettua. Itse tein näin (disclaimer: ihan vain omalla maalaisjärjellä mietitty):
1. Sammutin pumpun
2. suljin brineboxin ja keruupiirien venttiilit.
3. Käänsin mutasihdin kohdalla olevaa hanikkaa 90 astetta MYÖTÄPÄIVÄÄN!!
4. Avasin mutasihdin mutterin (just se brineboxin oikeassa reunassa oleva iso) Mutteri oli pari milliä suurempi kuin mikään omistamani jakari/hylsy/kiintoavain, mutta putkipihdeillä aukesi nätisti
5. Kaivelin sormin irtoroskat sihdistä, nyt alussa tulee muovimurua paljon putkesta (en tiedä, oisko sihdin saanut kokonaan irtikin, minä en näe sinne sihdin ja seinän väliin, niinpä tein näin).
6. Suljin mutterin
7. Käänsin sihdin hanikkaa 90 astetta VASTAPÄIVÄÄN, että sihti kääntyy tavallaan kupiksi maapiiristä tulevaa nestevirtausta vasten.

8. hanat auki, pumppu päälle ja kovaa käyttöä.

Toivottavasti meni oikein.

Mulla on nyt kaksii viikkoa tulilla, ja kahdesti olen puhdistanut. Eka kerralla roskaa oli paljon, nyt viikonloppuna ehkä neljäsosa ekasta puhdistuksesta. Ilman puhdistusta se olisi tukossa.

nvg

P.S. Kuinka paljon olette joutuneet lisäilemään nestettä ekojen viikkojen aikana? Mulla tuntuu, että vaikka alussa ilmaus onnistui hyvin, saa laitteesta joka päivä niiskutella pikku kuplia ja lisätä vajaan litran nestettä. Mulla on 2x300m vaakaletkua joka on tänään ollut 2viikkoa käytössä.
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa Jyrki

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat TWS8, 160m
« Vastaus #2 : 26.02.08 - klo:09:52 »
Moro

Itsellä kone TWS 8KW ollut jo parisen kuukautta päällä ja en ole lisännyt yhtään paisuntasäiliöön nestettä. Itsellä on porareiässä putket.
« Viimeksi muokattu: 26.02.08 - klo:09:52 kirjoittanut McHilly »

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
« Vastaus #3 : 26.02.08 - klo:18:46 »
Ei ole täälläkään porakaivon keruupiiriin tarvinnut nestettä lisäillä.

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
« Vastaus #4 : 28.02.08 - klo:19:57 »
Kiitos nvg ohjeista, noilla onnistui ihmettelemättä tuo puhdistus. Olihan tuolla tosiaan muovisilppua kiitettävästi. Pumppu on ollut päällä elokuusta asti ja nyt sain aikaiseksi vasta tarkistaa tuon sihdin. Onlinesta olen kyllä seuraillut maapiirin lämpöjä ja pystyyhän niistäkin päättelemään virtaako vai ei, mutta oli puhdistus kyllä paikallaan.

Poissa tuna

• Nuorempi jäsen
  • **
  • TWS10,kaivo 212m,Pelican+maakylmä,192m2+at 60m2
« Vastaus #5 : 29.02.08 - klo:18:50 »
Brineboxissa sihdin puhdistuksessa tulee huomioida se, että kääntää venttiiliä nyt kumpaan suuntaan vaan, niin ison "messinkikorkin" alta paljastuvan metallisen kuppisuodattimen kuppi tulee olla itseen päin. Riippuu siis siitä kumpaan suuntaan edellinen tee-se-itse mies on venttiilin kääntänyt :)

Kuppia lukitseva sokka lähtee helposti pois tavallisilla sokkapihdeillä.

Venttiili tulee puhdistuksen jälkeen kääntää siten, että brineboxissa ylhäältä alaspäin etenevä keruuliuos kerää sakan nimenomaan kuppiin eikä kupin ulkopuolelle. ;)

Sihti todellakin kannattaa puhdistaa ainakin kerran kuussa niin kauan kun putua sinne kertyy.

Sihdin puhdistustarpeen huomaa kasvaneesta lämpötilaerosta keruupiirin tulo- ja lähtöpuolien välillä. Maahantuojan mukaan 3 astetta on COP:n kannalta edullisin. Itsellä delta-t pysyttelee 3-4 asteen välillä kun olen kuppia puhdistellut.

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
« Vastaus #6 : 01.03.08 - klo:09:35 »
Todellisuudessahan tuo ero vaihtelee ja pitäisi yrittää päästä tuohon 3-4 asteen keskiarvoon. Jos se ei siihen itsestään asetu, niin työlääksi menee säätäminen. Varsinkin kaivon tulopuoli heittelee pumpun käytön mukaan rajusti, kuten pitääkin. Linkissä oman kaivon tulopuoli(pumpulle tulo siis).

http://picasaweb.google.com/kkuukkeli/Kaivo/photo?authkey=lUo_XMnKY20#5172671717408707458

Poissa volkkari

• Vanha jäsen
« Vastaus #7 : 01.03.08 - klo:11:36 »
Lainaus
Pumppuna on Diplomat 10 TWS + Brine box ja tarttis tarkistaa tuon maapiirin sihti. Manuskoista en löytänyt muuta sihtiä kuin itse Brine boxista. Siinä näyttäisi olevan julmetun iso mutterimainen kanta...onko joku aukaissut tuon, ei taida onnistua kuin tarpeeksi isolla jakarilla?

Putket ovat tehtaan jäljiltä täysin puhtaiata jos liitoshommissa käytetään leikkuria sahan sijasta ja puken päät suojataan kaivuutyön yhteydessä niin koskaan ei tarvitse tuota suodatinta puhdistaa.
Nimimerkillä 25 v näitä hommia tehnyt

Poissa nvg

• Täysjäsen
« Vastaus #8 : 05.03.08 - klo:21:27 »
Kuitataan tämä -> kolmannella kerralla sihti oli ihan puhdas.

Ja porakaivomiehille(kin) terveiset, että n.35 litraa sai lisätä 600m vaakaputkistoon, ja sitten alkoi ilman tulo vähenemään. Mielenkiintoista oli, että ensin ilmauksen jälkeen meni muutama päivä, ettei tarvinnut lisätä, sitten jonkin aikaa meni litra päivässä, ja ennen "ehtymistä" paljon enemmän. Olin jo huolissani, että vuotaako. Mutta terkut sinne Samillekin lomalle, ei se vuotanekaan, kuten arvelitkin :)

ja nyt takaisin raksaa siivoamaan..

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa ekotomi

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat
« Vastaus #9 : 05.03.08 - klo:22:35 »
Meillä on pyörinyt Diplomat 12 TWS nyt kaksi päivää ja tsekkasin suodattimen. Sieltä löytyi noin 1-2 ml epämääräistä töhnää, jossa seassa hiekkaa ja muovilastua. Suosittelen ottamaan sihdin irti, koska sormella ei saanut läheskään kaikkea shita pois. Lisäksi sormella painamalla osa pienimmistä roskista menee sihdin läpi. Irtonainen sihti on helppo puhdistaa juoksevassa vedessä. Kuinkahan ongelmallista tuollainen hiekka tms moska on jos se pääsee suodattimen läpi?

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
« Vastaus #10 : 07.03.08 - klo:09:30 »
Lainaus
P.S. Kuinka paljon olette joutuneet lisäilemään nestettä ekojen viikkojen aikana?
Korjataan sen verran tuota omaa tilannetta, että nestettä ei ole tarvinnut lisätä, mutta muutaman sentin paisuntasäiliön pinta on 6-7 kuukaudessa tippunut.

Poissa ekotomi

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat
« Vastaus #11 : 07.03.08 - klo:10:24 »
Johtuuko tämä pinnan tippuminen maanesteen jäähtymisestä ja siitä johtuvasta kutistumisesta? Tuntuu siltä, että jos neste on vuotanut, niin se vuotaisi kyllä jatkossakin.
Meillä on nyt systeemit pyörineet viikon verran eikä veden pinta ole laskenut kuin ehkä 1-2 cm.