Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kosteiden tilojen lattiat tuntuu kylmiltä  (Luettu 10323 kertaa)

Poissa MTH

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
kosteiden tilojen lattiat tuntuu kylmiltä
« : 06.07.12 - klo:23:21 »
Otsikossa ongelma. Kakkospiiri (kuivat) on shuntattu. Nyt lämpimillä keleillä esim suihkun lattia tuntuu kylmältä aamusta iltaan. Olen laittanut kosteille minimi menoveden 27c. Nibe näyttää, että ykköspiiriin menee reilusti lämpimämpää vettä, ja paluukin on yli 30c reilusti. Putket kuten lattiakin kuitenkin tuntuu viileältä. Asteminuutit näyttää 0, eikä siitä päivän mittaan muutu. Tuntuu, että lattiakin kuivuu hitaasti suihkun jälkeen. Missä vika? Miten saisin lattioihin lämpöä? Sinäänsä hassua kysyä tällaista, kun toinen ongelma on liian lämmin muu talo.

Poissa MTH

• Täysjäsen
Re: kosteiden tilojen lattiat tuntuu kylmiltä
« Vastaus #1 : 07.07.12 - klo:10:33 »
Katsoin, että asteminuutteja ei tosiaan lasketa. Minulla on "Lämmityksen pystäytys" asetettu arvoon 18C, joka lasketaan 24h keskiarvolla. Tuo saattaa olla ylittynyt?, eli asun Turun seudulla ja melkoisen lämmintä ollut lähiviikkoina.
Nostin tuon reilusti ylöspäin, nyt arvoon 23C. Heti alkoin asteminuutit pyöriä. Alkoi vain mietityttämään tuon asetuksen järkevyys tilanteessa, jossa kosteita tiloja pitää lämmittää läpi vuoden. Mitä te käytätte tässä arvona, ja onko samanlaisia kokemuksia?

Poissa Timppa26

• Täysjäsen
« Vastaus #2 : 03.08.12 - klo:20:36 »
Lainaus
Otsikossa ongelma. Kakkospiiri (kuivat) on shuntattu. Nyt lämpimillä keleillä esim suihkun lattia tuntuu kylmältä aamusta iltaan. Olen laittanut kosteille minimi menoveden 27c. Nibe näyttää, että ykköspiiriin menee reilusti lämpimämpää vettä, ja paluukin on yli 30c reilusti. Putket kuten lattiakin kuitenkin tuntuu viileältä. Asteminuutit näyttää 0, eikä siitä päivän mittaan muutu. Tuntuu, että lattiakin kuivuu hitaasti suihkun jälkeen. Missä vika? Miten saisin lattioihin lämpöä? Sinäänsä hassua kysyä tällaista, kun toinen ongelma on liian lämmin muu talo.

Pitkästä aikaa täällä.
Mulla samanlainen ongelma eli kosteat tilat tuntuu kylmältä.
Tietty onhan se ymmärrettävää kun lämpökäyrä 3 mukaan pyynti 20.5 astetta ulkona 20 astetta ja lämmityspiiriin lähtee 22 asteista.
Mistä tuon kosteisen piirin menolämpötilaa pystyy säätämään? Olen ollut siinä käsityksessä että jakotukin linja-arvot (tai mikä se termi nyt olikaan( on ainoa paikka säätää erikseen kosteiden/kuivien tilojen lämpötiloja.
Näinkin tärkeä ja ajankohtainen asia, missä foorumin asiantuntijat?

Poissa Renoo

• Konkari
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
« Vastaus #3 : 03.08.12 - klo:23:52 »
Lainaus

Pitkästä aikaa täällä.
Tietty onhan se ymmärrettävää kun lämpökäyrä 3 mukaan pyynti 20.5 astetta ulkona 20 astetta ja lämmityspiiriin lähtee 22 asteista.
Mistä tuon kosteisen piirin menolämpötilaa pystyy säätämään? Olen ollut siinä käsityksessä että jakotukin linja-arvot (tai mikä se termi nyt olikaan( on ainoa paikka säätää erikseen kosteiden/kuivien tilojen lämpötiloja.

Ei kai tässä tarvita sen kummempaa kun muiden kuin kosteiden tilojen piirit kiinni jakotukilta ja lämpökäyrää kesän ajaksi ylöspäin.
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Timppa26

• Täysjäsen
« Vastaus #4 : 04.08.12 - klo:07:47 »
Lainaus
Lainaus

Pitkästä aikaa täällä.

Ei kai tässä tarvita sen kummempaa kun muiden kuin kosteiden tilojen piirit kiinni jakotukilta ja lämpökäyrää kesän ajaksi ylöspäin.

Noinhan se varmaan on.
Alla kopio Primexin (mulla tällaiset jakotukit) ohjeista.
Eli sekä menopuolen (PV) että paluupuolen (LSV) venttilit kiinni tuon mukaan. Luulis että pelkkä tukin menopuolen venttiilin kiinnilaittaminen riittäisi tukkimaan virtauksen ja turhan lämmittämisen?

"Koko jakotukki voidaan sulkea pääventtiileistä, jotka sijaitsevat syöttöputkiston ja jakotukin välissä.
Ylempi on palloventtiili ja alempi venttiili on, riippuen valitusta jakotukista, linjasäätöventtiili tai
palloventtiili."

justus01

• Vieras
« Vastaus #5 : 04.08.12 - klo:12:58 »
Lainaus

Aseta pienin menolämpötila aloitusvalikosta 24/30 tai normivalikosta 1.9.3 ylemmäksi ja sulje sellaisten tilojen kierrot jakotukilta tai termostaateilla joita et halua lämmittää. Ei tarvitse käyrää säätää/muuttaa. Pienin menolämpötila tehdasasetuksilla +15c. Meillä käytössä +26c, jolla lattiat eivät tunnu enää kylmiltä, eikä lämpimiltä.

« Viimeksi muokattu: 04.08.12 - klo:13:10 kirjoittanut justus01 »

Poissa Timppa26

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : 04.08.12 - klo:15:07 »
Laitoin Raksaaja neuvosi mukaan pienimmäksi lämpötilaksi 26, ja suljin kaikkien kuivien tilojen piirit kukin erikseen tukista. Helpommalla olisi varmaan päässyt kun olisi pääventtiilistä vääntänyt koko jakotukin kiinni, mutta kun on tyhmä pää niin siitä kärsii koko roppa...

Asteminuutit tiputin -50 ettei tuntikausia tarvi seuraavaa käyntijaksoa odotella.
7 minuuttia kesti eka lämmityssyklin käyntijakso. Täytynee laskea asteminuutit
-100:aan ettei ihan pätkäkäyntiä ajele.

Iltasaunassa sitten varpaat kertoo miten muutos onnistui.

Lisäys: pumpulta syöttöputken osuus alakerran  kuivan tilan jakotukille noin 5 metriä, yläkerran kuivalle tukille noin 3 metriä, ja alakerran kostealle tukille 1 metri.  Kuiville tukeille  sitten pumpataan turhaan lämmintä vettä mutta sille ei ole mitään tehtävissä, ja syntyykö edes paljoa häviöitä?
Pitäisi olla sulkuventtiilit tms teknisessä tilassa pumpun lähellä ettei pumpattais edes noita syöttöputkin osuuksia. Tällainen "kytkentä" ei varmaan teoriassakaan ole mahdollista tai järkevää?
Kyse siis yhden piirin systeemistä kolmelle jakotukille.
« Viimeksi muokattu: 04.08.12 - klo:15:15 kirjoittanut timoaat »

justus01

• Vieras
« Vastaus #7 : 04.08.12 - klo:15:51 »
Eihän niissä syöttöputkissa olevaa vettä lämmitetä, jos perässä olevan jakotukin hanat tai kaikki piirit on kiinni.

Lyhyissä pätkissä MLP taitaa käydä asteminuuteista riippumatta, kun/jos kiertoja on auki vain 1-2. Käyntijakson pituus riippuu siitä kuinka kauan pumpulla menee veden lämmittäminen minímistä maksimiin. Minusta tuolla ei ole sinäänsä kauheasti merkitystä, ei niitä käynnistyksiä ainakaan meillä kovin montaa tule. Jos talo on tyhjillään, niin käynnistyksiä kertyy noin 3-4 kpl vuorokaudessa.
« Viimeksi muokattu: 04.08.12 - klo:15:56 kirjoittanut justus01 »

Poissa Timppa26

• Täysjäsen
« Vastaus #8 : 04.08.12 - klo:16:46 »
Lainaus
Eihän niissä syöttöputkissa olevaa vettä lämmitetä, jos perässä olevan jakotukin hanat tai kaikki piirit on kiinni.
Luulinpa että kun piirit sulkee niin vesi pääsee kuitenkin tukin läpi syöttöputkesta paluuputkeen  >:(
Kurkistin tukkea ja eihän se tosiaan noin menekään kun piirien läpihän sitä vettä hoilotetaan paluuputkeen ja jos piirit kiinni niin se on sitten virtaus seis. Toksia oikaisusta.
Ja muuten kyllä varpaat tykkäsi kun oli lämpimämpi lattia.
Kaikesta mukavuudesta pitää vain maksaa, mutta kaikkihan on suhteellista...

Poissa zeniitti

• ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
« Vastaus #9 : 06.08.12 - klo:08:48 »
Mä oon säätänyt Nibestä minimin 25 asteeseen (asteminuutit olen antanut olla -120) eikä ole tuntunut, että kostean tilan lattiat nyt erityisen kylmät olisivat. Meillä on 2 jakotukkia, yksi kuiville tiloille ja toinen kosteille tiloille. Mä säädin jakotukista "päähanan" kiinni, koska meillä on sekä termostaatteja, että nupillisia säätöjä jakotukissa. Helpommalla pääsi, kun pisti koko jakotukin kiinni.

Kuvasta (ei oma kuva)  tuo punaisella merkitty hana:

Poissa Timppa26

• Täysjäsen
« Vastaus #10 : 06.08.12 - klo:17:00 »
Lainaus
Mä oon säätänyt Nibestä minimin 25 asteeseen (asteminuutit olen antanut olla -120) eikä ole tuntunut, että kostean tilan lattiat nyt erityisen kylmät olisivat. Meillä on 2 jakotukkia, yksi kuiville tiloille ja toinen kosteille tiloille. Mä säädin jakotukista "päähanan" kiinni, koska meillä on sekä termostaatteja, että nupillisia säätöjä jakotukissa. Helpommalla pääsi, kun pisti koko jakotukin kiinni.

Kuvasta (ei oma kuva)  tuo punaisella merkitty hana:

Eli menopuolen pääventtiilin olet näköjään sulkenut.
Teenpä saman homman enkä koske piirien säätöihin niin säilyy niissä alkuperäiset arvot.