Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kesälämmittäminen, huonetermarit ja maks.meno  (Luettu 3223 kertaa)

Poissa hoohöö

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Aiemmin oli foorumissa keskustelua kesälämmittämisestä ja mahdollisesta pätkäkäynnistä joten mielenkiinnon vuoksi otin logia tilanteesta, kyseessä nibe 1145-10 ja noin 220m2 lämmintä betonilattiaa.

Huonetermarit kaikki säädetty noin 21 asteeseen ja sitä myöten kierto kesäkeleillä rajoittuu vain muutamiin tiloihin joissa käsisäätö jakotukeissa (WC:t, kylppäri, KHH ym), 10kw pumppu on nyt siis aivan liian tehokas ja menolämpö nousee muutamassa minuutissa 40 asteeseen jolloin maks.meno asetus sammuttaa lämmityksen ja samalla asteminuutit nollautuu, tämä tapahtuu noin tunnin välein ja lämmitysjakso siis kestää vain kolmisen minuuttia.
Pitämällä kierron päällä keittiössä (noin 25m2 laattalattiaa) tilanne muuttuu paremmaksi ja käyntijaksot pitenee noin 20 minuuttiin, mutta pitää vielä kokeilla suurentaa maks.meno asetusta sen sijaan että antaa keittön lattian lämmetä.

Poissa Muumi

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: kesälämmittäminen, huonetermarit ja maks.meno
« Vastaus #1 : 29.06.12 - klo:14:15 »
Itellä min arvo 22 astetta. Hävikkiähän tulee lattiiaan mentäessa useiata asteita eli lattia ei minulla lämpiä juurikaan. Kaikki termostaatit on minulla säädetty 30 asteeseen ja käyrällä (3) mukasta vettä menee lattiaan mutta min siis toi 22. Kylppärin lattia ei siis ole kovin lämmin mutta suihkun ja saunan jälkeen kyllä kuivaa kun ikkunan aukasee...

Pätkäkäyntiä ei tule kun huonetermarit säädetty auki.

Sitä en tiedä onko tämä nyt oikein mutta itse ajattelin tämän ekan kesän näin mennä. Itellä kone 1245-12 ja neliötä se reipas 200

Poissa Make_K

• Täysjäsen
  • Nibe 1245 10kW/ 170m. Patteri+lattialämpö
Re: kesälämmittäminen, huonetermarit ja maks.meno
« Vastaus #2 : 29.06.12 - klo:18:27 »
Mulla käyrä 6 ja minimi arvo 35 astetta. Verannan (2kpl) ja rappukäytävän (1kpl) patterit täysin auki. Aseteminuutit -400. Kellarissa tasasesti 22 astetta lämmintä. Noilla asetuksilla tuntuisi käyvän pitempiä jaksoja. Koneena 1245-10 ja väiliissä ukv100.
Nibe 1245 10kW/ 170m, UKV100. Talo 1960 kolme kerrosta Patteri+lattialämpö.