Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila  (Luettu 10946 kertaa)

Poissa haaveilija

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Antoi siis kyseisen hälyytyksen, kun seurasin Nibeä, kun se teki vastuksella legionella kuoletuksen. Pitäisikö kompura käydä siinäkin vaiheessa, kun vastus nostaa sitä lämpöä legionellakuoletusen takia? Nimittäin tuo hälyytys tuli siinä vaiheessa, kun vastus oli käytössä, niin kompura oli kiinni kyseisen hälyytyksen takia??.

Ja toisena kysymyksenä, laskeeko asteminuutit silloin ollenkaan, kun kone tekee käyttövettä? Ilmeisesti ei, kun vesi ei silloin lämmityspiirissä kierrä ollenkaan?

Kone: Nibe 1245 8kw
« Viimeksi muokattu: 12.02.12 - klo:15:50 kirjoittanut arskara »

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #1 : 10.02.12 - klo:13:25 »
kompura käy normaalisti samaan aikaan kun tekee legionellakuumennuksen, ethän ole säätänyt kiertovesipumpun tehoa liian pieneksi käyttövedelle? Itse asiassa 1245 tapauksessa siihen asetukseen ei varmaan edes kannata koskea, tehdasasetus pitäisi olla passeli.

Asteminuutteja laite ei tosiaan laske KV- lämmityksen aikana, kiertovesipumpun asetuksissa on "säästö" asetus jolla siis asetetaan kiertovesipumpun teho ajalle jolloin ei tehdä käyttövettä eikä lämmitetä taloa, itse pähkälilin siten että ko. asetus on noin kolmasosan matalampi kuin lämmitykselle (minulla siis 100% lämmitykselle ja 70% säästö)

Poissa juntti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Nibe F1245 6kW
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #2 : 10.02.12 - klo:13:35 »
Lainaus
kiertovesipumpun asetuksissa on "säästö" asetus jolla siis asetetaan kiertovesipumpun teho ajalle jolloin ei tehdä käyttövettä eikä lämmitetä taloa, itse pähkälilin siten että ko. asetus on noin kolmasosan matalampi kuin lämmitykselle (minulla siis 100% lämmitykselle ja 70% säästö)

Millä perusteella päädyit tuohon säästöasetukseen että kolmasosa pienempi kuin lämmitys ? Miksi pyörittää vettä noinkin lujaa lattioissa silloin kun sitä ei lämmitetä, eikö pienempikin riittäisi ?

Mulla lämmitys 75% ja säästö 25%,  säästöasetukseen olen päätynyt aivan mututuntuman ja arpakuution avustuksella.
Energialuokka B (ET159) 148m2 / 167m2, 393m3 lämmintä. Nibe F1245 6kW + 400m maapiiriä savessa. Enervent Pingvin ECO.

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #3 : 10.02.12 - klo:15:16 »
Lainaus
Lainaus
kiertovesipumpun asetuksissa on "säästö" asetus jolla siis asetetaan kiertovesipumpun teho ajalle jolloin ei tehdä käyttövettä eikä lämmitetä taloa, itse pähkälilin siten että ko. asetus on noin kolmasosan matalampi kuin lämmitykselle (minulla siis 100% lämmitykselle ja 70% säästö)

Millä perusteella päädyit tuohon säästöasetukseen että kolmasosa pienempi kuin lämmitys ? Miksi pyörittää vettä noinkin lujaa lattioissa silloin kun sitä ei lämmitetä, eikö pienempikin riittäisi ?

Mulla lämmitys 75% ja säästö 25%,  säästöasetukseen olen päätynyt aivan mututuntuman ja arpakuution avustuksella.

Päädyin tuohon 70% sen perusteella että dT oli varsin iso jos ko. teho oli käytössä lämmitykselle, lämmitys vaati 100% tehon jotta dT meni sinne 6-7 asteen hujakoille, eli jos säästö asetus olisi ollut tuosta paljon matalampi niin olisi saattanut käydä niin että vesi olisi kiertänyt vain osassa lattialämmityspiirejä (niissä lyhimmissä ja vähiten virtausvastusta omaavissa) ja se taas olisi voinut "vääristää" asteminuuttilaskentaa.
Toisaalta en tiedä kumpi on parempi, se että vesi kiertää reippaasti koko ajan lattiassa ja siten veden lämpötila pysyy suht samana kaikkien piirien välillä (ja voihan se olla että siihen riittäisi minunkin tapauksessa esim. 50% teho) vai sitten se että vesi ei juuri kierrä muulloin kuin lämmitysjakson aikana, itse olen tuon ensimmäisen vaihtoehdon kannalla, pääasiahan tietysti on että asumismukavuus on kohdallaan eli että lattia pysyy suht tasaisen lämpöisenä kuitenkin niin että MLP ei "pätkisi"

Poissa sjs

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #4 : 10.02.12 - klo:18:45 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
kiertovesipumpun asetuksissa on "säästö" asetus jolla siis asetetaan kiertovesipumpun teho ajalle jolloin ei tehdä käyttövettä eikä lämmitetä taloa, itse pähkälilin siten että ko. asetus on noin kolmasosan matalampi kuin lämmitykselle (minulla siis 100% lämmitykselle ja 70% säästö)

Millä perusteella päädyit tuohon säästöasetukseen että kolmasosa pienempi kuin lämmitys ? Miksi pyörittää vettä noinkin lujaa lattioissa silloin kun sitä ei lämmitetä, eikö pienempikin riittäisi ?

Mulla lämmitys 75% ja säästö 25%,  säästöasetukseen olen päätynyt aivan mututuntuman ja arpakuution avustuksella.

Päädyin tuohon 70% sen perusteella että dT oli varsin iso jos ko. teho oli käytössä lämmitykselle, lämmitys vaati 100% tehon jotta dT meni sinne 6-7 asteen hujakoille, eli jos säästö asetus olisi ollut tuosta paljon matalampi niin olisi saattanut käydä niin että vesi olisi kiertänyt vain osassa lattialämmityspiirejä (niissä lyhimmissä ja vähiten virtausvastusta omaavissa) ja se taas olisi voinut "vääristää" asteminuuttilaskentaa.
Toisaalta en tiedä kumpi on parempi, se että vesi kiertää reippaasti koko ajan lattiassa ja siten veden lämpötila pysyy suht samana kaikkien piirien välillä (ja voihan se olla että siihen riittäisi minunkin tapauksessa esim. 50% teho) vai sitten se että vesi ei juuri kierrä muulloin kuin lämmitysjakson aikana, itse olen tuon ensimmäisen vaihtoehdon kannalla, pääasiahan tietysti on että asumismukavuus on kohdallaan eli että lattia pysyy suht tasaisen lämpöisenä kuitenkin niin että MLP ei "pätkisi"
 

Minä olen pohdiskellut myös noita arvoja  ja koittanut säätöjä hakemalla löytää tasapainon Niben antamille välyksille. Nyt säädöt ovat pumppujen tehoille seuraavat:
Käytövesi 40 % (dt heiluu alussa melkoisesti lopussa on vajaat 9)
Lämmitys 40 % (dt vakiinnuttua käynnistyksestä 7- 8)
Säästö 40% ( laitoin joskus syksyllä, ei mitään perusteita)
Lämmönkeruu  100% ( dt 3.4 - 4 välillä).
Oletan ,että MLP ja kiertovesipumppujen koilla on myös vaikutusta tehoihin.

Kaivo on ensimmäistä vuotta käytössä. Käytöveden osalta pumpun  säätö on ollut syksystä asti 40% teholla. Tehtaan ohjearvo on 70%. Lämmitysksen osalta olen joutunut pumpuntehoa pudottamaan 50 => 40%, että dt pysyy oikeissa rajoissa. Lämmönkeruun osalta pudotin tehoa 90 % kovilla pakkasilla,oli pakko palata takasi 100% koska dt kasvoi.
Asteminuutit on - 200 ja sisälämpö pysyy hyvin tasaisena.

Minua kiinnostaisi mitkä ovat oikeat obtimiarvot  dt käyttövedelle, lämmitykselle ja keruulle? Olen kiitollinen tiedosta.  Joku aktiivi on keruun osalta maininnut dt 3.

Onko tavallista kun kone lämmityksen välissä tekee käyttövettä niin dt ponkasee aluksi hyvästi yli 10 tasaantuen hetken päästä ja toinen havainto kun kone käynnistyy tekemään käyttövettä niin dt on hyvästi alle 8 tasaantuen muutaman minuutin jälkeen?

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #5 : 10.02.12 - klo:22:28 »
Minua kiinnostaisi mitkä ovat oikeat obtimiarvot  dt käyttövedelle, lämmitykselle ja keruulle? Olen kiitollinen tiedosta.  Joku aktiivi on keruun osalta maininnut dt 3.

Niben asennusohjeesta löytyy suositukset mutta lämmönjaolle dT pitäisi olla 5-10 astetta, käyttövedelle 8-10 ja keruulle 2-5 astetta, ero pitäisi olla tuossa haarukassa kun kompura ollut käynnissä joitakin minuutteja.
1245 tapauksessa sisäinen käyttövedenvaraaja tosin ei taida saada aikaiseksi 8-10 asteen eroa vaikka kv-pumpun säätäisi miltei minimiin eli siinä kannattaa pitää tehdasasetus kv-pumpulle.  




peki

  • Vieras
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #6 : 10.02.12 - klo:22:35 »
Osassa Niben asennuksia ei käytetä ulkoista kiertopumppua ollenkaan. Koskeekohan nuo arvot juuri kyseistä asennustapaa?

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #7 : 10.02.12 - klo:22:49 »
Lainaus
Osassa Niben asennuksia ei käytetä ulkoista kiertopumppua ollenkaan. Koskeekohan nuo arvot juuri kyseistä asennustapaa?

Sillä onko käytössä ulkoinen kiertovesipumppu ei pitäisi olla vaikutusta koska nuo lämpötilaerot määräytyy kylmäaineprosessista, toki säätäminen helpompaa jos käytössä vain niben sisäinen kv-pumppu

Poissa haaveilija

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #8 : 12.02.12 - klo:15:50 »
Näköjään tuli kämmättyä ja luettua hälyts väärin. Kyseessä on siis oikeasti korkea lauhduttimen tulolämpötila (163). Eli onko ideoita mistä tuo johtuu?

Seurasin pumppua jaksottaisen korotuksen aikana. N. 10 minuuttia ennen loppua tuo kompura sammui. Siitä lähti sitten vastukset päälle ja hoiti loppuun. Kun kompura sammui oli menolämpötila 62,8 astetta ja lauhduttimen meno 63,8 astetta.

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #9 : 13.02.12 - klo:10:31 »
Lainaus
Näköjään tuli kämmättyä ja luettua hälyts väärin. Kyseessä on siis oikeasti korkea lauhduttimen tulolämpötila (163). Eli onko ideoita mistä tuo johtuu?

Seurasin pumppua jaksottaisen korotuksen aikana. N. 10 minuuttia ennen loppua tuo kompura sammui. Siitä lähti sitten vastukset päälle ja hoiti loppuun. Kun kompura sammui oli menolämpötila 62,8 astetta ja lauhduttimen meno 63,8 astetta.

Kompura siis sammui ennen kuin hälytys tuli?
Oletko katsonut huoltovalikosta mikä on kiertovesipumpun teho käyttöveden lämmitykselle?
Mikä mahtoi olla BT3 Paluuveden lämpö tuossa tilanteessa (arvoja muistaakseni pääsee selaamaan sieltä hälytyslogista)?

Poissa sjs

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #10 : 13.02.12 - klo:13:34 »
Lainaus
Minua kiinnostaisi mitkä ovat oikeat obtimiarvot  dt käyttövedelle, lämmitykselle ja keruulle? Olen kiitollinen tiedosta.  Joku aktiivi on keruun osalta maininnut dt 3.

Niben asennusohjeesta löytyy suositukset mutta lämmönjaolle dT pitäisi olla 5-10 astetta, käyttövedelle 8-10 ja keruulle 2-5 astetta, ero pitäisi olla tuossa haarukassa kun kompura ollut käynnissä joitakin minuutteja.
1245 tapauksessa sisäinen käyttövedenvaraaja tosin ei taida saada aikaiseksi 8-10 asteen eroa vaikka kv-pumpun säätäisi miltei minimiin eli siinä kannattaa pitää tehdasasetus kv-pumpulle.  





Kiitos vastauksestasi. Keruun ja lämmönjaon osalta lämpötila erot pysyvät Niben rajojen siällä hyvin. Ajattelin sitä onko  rajojen ( esim. lämmönjaolle 5 - 8 ) keskellä paras hyötysuhde arvo, vai onko sen merkitys niin pieni ko. alueella ettei siihen kannata kiinnittää huomiota?
Toinen kysymys. Vakiintuuko kaivo minkä ajan kuluessa  sille tasolle, ettei pumppua enään tarvitse  säätää?
Kiitos vastauksesta.

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno?
« Vastaus #11 : 14.02.12 - klo:11:42 »
Lainaus
Lainaus
Minua kiinnostaisi mitkä ovat oikeat obtimiarvot  dt käyttövedelle, lämmitykselle ja keruulle? Olen kiitollinen tiedosta.  Joku aktiivi on keruun osalta maininnut dt 3.

Niben asennusohjeesta löytyy suositukset mutta lämmönjaolle dT pitäisi olla 5-10 astetta, käyttövedelle 8-10 ja keruulle 2-5 astetta, ero pitäisi olla tuossa haarukassa kun kompura ollut käynnissä joitakin minuutteja.
1245 tapauksessa sisäinen käyttövedenvaraaja tosin ei taida saada aikaiseksi 8-10 asteen eroa vaikka kv-pumpun säätäisi miltei minimiin eli siinä kannattaa pitää tehdasasetus kv-pumpulle.  






Kiitos vastauksestasi. Keruun ja lämmönjaon osalta lämpötila erot pysyvät Niben rajojen siällä hyvin. Ajattelin sitä onko  rajojen ( esim. lämmönjaolle 5 - 8 ) keskellä paras hyötysuhde arvo, vai onko sen merkitys niin pieni ko. alueella ettei siihen kannata kiinnittää huomiota?
Toinen kysymys. Vakiintuuko kaivo minkä ajan kuluessa  sille tasolle, ettei pumppua enään tarvitse  säätää?
Kiitos vastauksesta.

Ei riitä osaaminen vastaamaan tuohon eka kysymykseesi, itse olen ajatellut niin että kun vaan on tuossa haarukassa niin asia bueno, merkitys hyötysuhteeseen lienee miltei merkityksetön kun vaan siis ollaan tuossa haarukassa, foorumin kylmäaineprosessista enemmän tietävät osannevat kertoa tarkemmin.

Jos keruupiiri on kunnolla ilmattu eikä piirin ole päässyt roskaa ym. putkien katkaisusta irronnutta jäystettä niin ei pitäisi olla tarvetta keruupumpun asetuksiin myöhemmin enää kajota, jos kaivon lämpötila jostain syystä ajan kanssa muuttuu (eli jos kaivo esim. pikkuhiljaa täyttyy vedestä, tai sitten sieltä vesi johonkin katoaa, tai kaivon lämpötila jostain muusta syystä muuttuu) niin siinäkään tapauksessa keruun dT ei käsittääkseni pitäisi muuttua mutta keruuliemen lämpötilat kyllä (siis molemmat meno ja paluu).

Jos "uudesta" keruupiiristä kuuluu lorinaa tai jos epäilyttää että roskasihtiin vielä jotain kertyy niin hyvähän se on vilkaista miten keruupuoli pelaa viimeistään muutaman kuukauden käytön jälkeen.

Poissa haaveilija

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #12 : 15.02.12 - klo:15:36 »
Lainaus
Lainaus
Näköjään tuli kämmättyä ja luettua hälyts väärin. Kyseessä on siis oikeasti korkea lauhduttimen tulolämpötila (163). Eli onko ideoita mistä tuo johtuu?

Seurasin pumppua jaksottaisen korotuksen aikana. N. 10 minuuttia ennen loppua tuo kompura sammui. Siitä lähti sitten vastukset päälle ja hoiti loppuun. Kun kompura sammui oli menolämpötila 62,8 astetta ja lauhduttimen meno 63,8 astetta.

Kompura siis sammui ennen kuin hälytys tuli?
Oletko katsonut huoltovalikosta mikä on kiertovesipumpun teho käyttöveden lämmitykselle?
Mikä mahtoi olla BT3 Paluuveden lämpö tuossa tilanteessa (arvoja muistaakseni pääsee selaamaan sieltä hälytyslogista)?

bt3 oli tuossa vaiheessa 57,1. Ja jostain syystä nuo hälytykset ei edes kirjaudu hälytyslogiin. Mistä lie sekin johtuu. Kiertovesipumpun teho käyttövedelle on 30%.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #13 : 15.02.12 - klo:15:48 »
Voisiko olla, että samalla tehtiin legioonalaiskuumennusta, joka nosti lämpötilan yli hälyrajan? Luulisi kyllä ohjauksen ottavan tämän huomioon ja jättämään huomiotta hälyn jos se tuosta johtuu.

Jos taas kompura on yksin jauhanut yli 60C vettä niin eipä sekään maailmaa kaada, mutta jos vähemmälläkin pärjää niin toki kannattaa pyrkiä vähän matalimpiin lämpöihin.

Thermialla/Danfossilla voi pressostaatista säätää korotetun käyttöveden lämpötilan, jolloin kompura jatkaa hommiaan vaikka oltaisiin menty yli normaalin painetason. Ei suositella käytettäväksi jos ei ole erityistä tarvetta normaalia kuumemmalle vedelle. Ettei tässä olisi käytössä vastaavaa toimintoa?

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #14 : 15.02.12 - klo:17:10 »
Lainaus: bt3 oli tuossa vaiheessa 57,1. Ja jostain syystä nuo hälytykset ei edes kirjaudu hälytyslogiin. Mistä lie sekin johtuu. Kiertovesipumpun teho käyttövedelle on 30%

Itse kokeilisin poistuuko ongelma jos nostaa kiertovesipumpun tehon vaikkapa 50%:iin, jos ei niin ottelisin yhteyttä nibeen

Poissa haaveilija

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #15 : 16.02.12 - klo:07:35 »
Lainaus
Voisiko olla, että samalla tehtiin legioonalaiskuumennusta, joka nosti lämpötilan yli hälyrajan? Luulisi kyllä ohjauksen ottavan tämän huomioon ja jättämään huomiotta hälyn jos se tuosta johtuu.

Jos taas kompura on yksin jauhanut yli 60C vettä niin eipä sekään maailmaa kaada, mutta jos vähemmälläkin pärjää niin toki kannattaa pyrkiä vähän matalimpiin lämpöihin.

Thermialla/Danfossilla voi pressostaatista säätää korotetun käyttöveden lämpötilan, jolloin kompura jatkaa hommiaan vaikka oltaisiin menty yli normaalin painetason. Ei suositella käytettäväksi jos ei ole erityistä tarvetta normaalia kuumemmalle vedelle. Ettei tässä olisi käytössä vastaavaa toimintoa?
Nimenomaan legionellakuumennuksesta oli siis kyse. Muuten en kyseistä ongelmaa ole huomannut.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Korkea lauhduttimeen meno? (korjaus: tulolämpötila
« Vastaus #16 : 16.02.12 - klo:10:46 »
Lainaus
Nimenomaan legionellakuumennuksesta oli siis kyse. Muuten en kyseistä ongelmaa ole huomannut.

Ok. No sittenhän se on ihan normaalia, että menolämmöt nousee yli normaalin käytön hälyrajan. Eli vaikka pumppu tekeekin legioonalaiskuumennuksen vastuksella niin vesi virtaa kyllä silti samojen anturien ohi (riippuen toki hieman anturien sijoittelusta, ei ole kokemusta Nibestä) ja ne sitten näkevät tuon kuuman veden oli se tuotettu vastuksilla tai kompuralla (tai molemmilla).

Oudolta tuossa lähinnä kuulostaa se, että miksi ohjaus antaa hälyn...? Luulisi, että ohjauslogiikkaan olisi kirjoitettu jotain sen tyylistä, että jos meno ylittää hälyrajan niin katsotaan oliko legioonalaiskuumennus päällä, jos oli niin hälyä ei anneta. Tietenkin jos ovat vaan unohtaneet tuon koodata.  ;D Muut Nibekäyttäjät osaa varmaan kommentoida paremmin käytännön tasolla.