kiertovesipumpun asetuksissa on "säästö" asetus jolla siis asetetaan kiertovesipumpun teho ajalle jolloin ei tehdä käyttövettä eikä lämmitetä taloa, itse pähkälilin siten että ko. asetus on noin kolmasosan matalampi kuin lämmitykselle (minulla siis 100% lämmitykselle ja 70% säästö)
Millä perusteella päädyit tuohon säästöasetukseen että kolmasosa pienempi kuin lämmitys ? Miksi pyörittää vettä noinkin lujaa lattioissa silloin kun sitä ei lämmitetä, eikö pienempikin riittäisi ?
Mulla lämmitys 75% ja säästö 25%, säästöasetukseen olen päätynyt aivan mututuntuman ja arpakuution avustuksella.
Päädyin tuohon 70% sen perusteella että dT oli varsin iso jos ko. teho oli käytössä lämmitykselle, lämmitys vaati 100% tehon jotta dT meni sinne 6-7 asteen hujakoille, eli jos säästö asetus olisi ollut tuosta paljon matalampi niin olisi saattanut käydä niin että vesi olisi kiertänyt vain osassa lattialämmityspiirejä (niissä lyhimmissä ja vähiten virtausvastusta omaavissa) ja se taas olisi voinut "vääristää" asteminuuttilaskentaa.
Toisaalta en tiedä kumpi on parempi, se että vesi kiertää reippaasti koko ajan lattiassa ja siten veden lämpötila pysyy suht samana kaikkien piirien välillä (ja voihan se olla että siihen riittäisi minunkin tapauksessa esim. 50% teho) vai sitten se että vesi ei juuri kierrä muulloin kuin lämmitysjakson aikana, itse olen tuon ensimmäisen vaihtoehdon kannalla, pääasiahan tietysti on että asumismukavuus on kohdallaan eli että lattia pysyy suht tasaisen lämpöisenä kuitenkin niin että MLP ei "pätkisi"
Minä olen pohdiskellut myös noita arvoja ja koittanut säätöjä hakemalla löytää tasapainon Niben antamille välyksille. Nyt säädöt ovat pumppujen tehoille seuraavat:
Käytövesi 40 % (dt heiluu alussa melkoisesti lopussa on vajaat 9)
Lämmitys 40 % (dt vakiinnuttua käynnistyksestä 7-

Säästö 40% ( laitoin joskus syksyllä, ei mitään perusteita)
Lämmönkeruu 100% ( dt 3.4 - 4 välillä).
Oletan ,että MLP ja kiertovesipumppujen koilla on myös vaikutusta tehoihin.
Kaivo on ensimmäistä vuotta käytössä. Käytöveden osalta pumpun säätö on ollut syksystä asti 40% teholla. Tehtaan ohjearvo on 70%. Lämmitysksen osalta olen joutunut pumpuntehoa pudottamaan 50 => 40%, että dt pysyy oikeissa rajoissa. Lämmönkeruun osalta pudotin tehoa 90 % kovilla pakkasilla,oli pakko palata takasi 100% koska dt kasvoi.
Asteminuutit on - 200 ja sisälämpö pysyy hyvin tasaisena.
Minua kiinnostaisi mitkä ovat oikeat obtimiarvot dt käyttövedelle, lämmitykselle ja keruulle? Olen kiitollinen tiedosta. Joku aktiivi on keruun osalta maininnut dt 3.
Onko tavallista kun kone lämmityksen välissä tekee käyttövettä niin dt ponkasee aluksi hyvästi yli 10 tasaantuen hetken päästä ja toinen havainto kun kone käynnistyy tekemään käyttövettä niin dt on hyvästi alle 8 tasaantuen muutaman minuutin jälkeen?