Mitä ulkoinen menoanturi ( BT 25) mittaa ja miksi se pitää olla. Oletan, ettei sitä ole asennettu minunkaan mlp.
BT 25 on pumpun ulkoinen menovesiputkeen puskurivaraajan ja patteriverkoston väliin asennettava anturi joka mittaa menoveden lämpötilaa.
Sen tiedän, että Niben kanta on, että se kuuluu asentaa, olen asian sieltä itse kysynyt. Nyt myös maalämpöjärjestelmäni toimittaja on sitä mieltä, ja on joutunut minun lisäkseni erääseen toiseenkin kohteeseen tuon jälkeenpäin asentamaan, kyseessä oli tuttavani jolla oli sama toimittaja, eikä sinnekään oltu ko. anturia asennettu ennenkuin nyt muutama päivä sitten (hänelle asennettiin järjestelmä myös viime joulukuussa).
Anturi laitettiin minulle n. 6 tuntia sitten. Nyt kun olen tilannetta seurannut, niin olen tehnyt sen havainnon, että ilmeisesti käyntijaksot tulevat pitenemään selkeästi, tältä ainakin vaikuttaa. Tikku on nyt koneessa kiinni ja myöhemmin asia selviää tarkemmin. Käyntiaikojen piteneminen johtunee siitä, että nyt pumppu käyttää tuota BT25 anturitietoa menoveden lämpötilasta, eikä enää tuon sisäisen anturin tietoa. Kun pumppu pysähtyy, virtaa vielä pitkän aikaa varaajasta lämmintä vettä patteriverkkoon, joten kone on kauemmin pysähdyksissä. Sitten taas käynnistyessään tuntuu käyvän pitempään kun varaajan vesimassa ei ole vielä hetkeen latautunut uudella lämpimällä vedellä, eikä asteminuutit ala näinollen vähentyä vielä hetkeen, vaan jatkavat nousuaan, joten käyntiaika pitenee.
Täällä foorumillakin joku kirjoitti, että nibeltä oli hänelle vastattu, että pumppu saa väärää tietoa menoveden lämpötilasta jollei BT25 anturia ole asennettu, nyt ymmärrän tämän hyvin. Kyseessä tietysti se tilanne että on puskurivaraaja. Ymmärtäisin tuon käyntijaksojen pitenemisen olevan paljolti riippuvainen siitäkin kuinka suuri varaaja on kyseessä.
Lämpötilaero näyttäisi olevan n. 2 astetta kumpaankin suuntaan (koneen ollessa seis, eli viiletessä, ja käynnissä, eli lämmetessä) verrattuna tuohon sisäisen menoveden anturin lukemaan.
Mutta tämä nyt oli omaa päättelyäni, saatan olla väärässäkin kun en mikään asiantuntija näissä ole.
JP