Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: F1217:ssa lämmitys kesämoodiin automaattisesti?  (Luettu 3223 kertaa)

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Mulla on sellainen mielikuva, että kyseinen pumppu sammuttaisi huonelämmityksen (=sammuttaa kiertovesipumpun) automaattisesti ulkolämpötilan ollessa riittävän korkea. Onko tämä vain väärä mielikuva vai onko asia todella näin? Vielä pumppu ei ole pysähtynyt, vaikka alkaa tuntumaan aika kesäiseltä.

Voihan tuo olla ihan hyväkin, että ei sammuttais ollenkaan, koska tasaishan toi vähän lämpötilaeroja huoneiden välillä (termostaatiton systeemi). Olisko teho jotain 35W pienimmällä nopeudella, jolloin kulutus kuukaudessa noin 25kWh eli noin 2.5€. Ei kauhean suuri kustannus, jos siitä olisi jotain hyötyäkin.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

justus01

  • Vieras
Re: F1217:ssa lämmitys kesämoodiin automaattisesti?
« Vastaus #1 : 08.06.11 - klo:13:04 »
Lainaus
Mulla on sellainen mielikuva, että kyseinen pumppu sammuttaisi huonelämmityksen (=sammuttaa kiertovesipumpun) automaattisesti ulkolämpötilan ollessa riittävän korkea. Onko tämä vain väärä mielikuva vai onko asia todella näin? Vielä pumppu ei ole pysähtynyt, vaikka alkaa tuntumaan aika kesäiseltä.

Voihan tuo olla ihan hyväkin, että ei sammuttais ollenkaan, koska tasaishan toi vähän lämpötilaeroja huoneiden välillä (termostaatiton systeemi). Olisko teho jotain 35W pienimmällä nopeudella, jolloin kulutus kuukaudessa noin 25kWh eli noin 2.5€. Ei kauhean suuri kustannus, jos siitä olisi jotain hyötyäkin.

Itse en ole ainakaan havainnut, että KV-pumppu pysähtyisi. Enkä tuollaisesta ominaisuudesta muista manuaalista lukeneeni.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Re: F1217:ssa lämmitys kesämoodiin automaattisesti?
« Vastaus #2 : 09.06.11 - klo:10:25 »
Lainaus
Lainaus
Mulla on sellainen mielikuva, että kyseinen pumppu sammuttaisi huonelämmityksen (=sammuttaa kiertovesipumpun) automaattisesti ulkolämpötilan ollessa riittävän korkea. Onko tämä vain väärä mielikuva vai onko asia todella näin? Vielä pumppu ei ole pysähtynyt, vaikka alkaa tuntumaan aika kesäiseltä.

Voihan tuo olla ihan hyväkin, että ei sammuttais ollenkaan, koska tasaishan toi vähän lämpötilaeroja huoneiden välillä (termostaatiton systeemi). Olisko teho jotain 35W pienimmällä nopeudella, jolloin kulutus kuukaudessa noin 25kWh eli noin 2.5€. Ei kauhean suuri kustannus, jos siitä olisi jotain hyötyäkin.

Itse en ole ainakaan havainnut, että KV-pumppu pysähtyisi. Enkä tuollaisesta ominaisuudesta muista manuaalista lukeneeni.
Muistelisin kuulleeni joskus sellaisesta, mutta oon ehkä ymmärtänyt väärin.

Jos avaisin kierron myös autotalliin, voisi talon laatta hieman jäähtyä. Talli on pohjoispuolella ja siinä on vain pari pientä ikkunaa. Suljin kierron nimittäin joskus keväällä...
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Aippe

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Kaikkea voi aina kokeilla...
Re: F1217:ssa lämmitys kesämoodiin automaattisesti?
« Vastaus #3 : 16.06.11 - klo:21:26 »
Mulla on 1140 malli ja kyllä ainakin sen valikosta jo löytyy tuo automatiikka,en ole varma onko vanhemmissa. Kun painelee näytön vieressä olevaa patterilla/salamalla varustettua nappia tulee käyttötilat esiin kukin vuorollaan. "auto" tilassa tuo vaihto kesä/talvi välillä tapahtuu automaattisesti ja näkee onko kesä vai talvi valittuna. Valikoissa voi laittaa vaihdolle mieluiset astelukemat, tehdasasetuksilla kesämoodiin mennään +20 ja talvi alkaa +15. Kesäasennossa tosiaan patterikierto on seis ja toimii vain käyttöveden lämmitys, vaihtoventtiili toimii ihan kuin muulloinkin vain kierto pysähtyy.
Nibe 1140-8kw+modattu Nibe 1240 LV-varaajana (koneikko poistettu) Nibe 102 puskurivaraaja, +160 m kaivo (talo 120 m2 vm-64 alkuperäiset 2 lehtiset patterit)