Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kertokaas  (Luettu 5812 kertaa)

Poissa teppojaakko

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
kertokaas
« : 17.01.11 - klo:19:50 »
morotus, kertokaas mulle kun toi lvi-insinööri kävi mitoittamassa
tarpeet porakaivojärjestelmälle ja totesi 160 metriä ja 8 KW nibe.
haittaako jotenkin jos itse lisään plus 20 metriä ja 10 kw

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: kertokaas
« Vastaus #1 : 17.01.11 - klo:20:03 »
Lainaus
morotus, kertokaas mulle kun toi lvi-insinööri kävi mitoittamassa
tarpeet porakaivojärjestelmälle ja totesi 160 metriä ja 8 KW nibe.
haittaako jotenkin jos itse lisään plus 20 metriä ja 10 kw
Kyllä mä ainakin laittaisin 200m/12kw pumpun.... ;)
Ihan vaan sen takia että riittääääää....

Ei ole ihan helppo noilla tiedoilla kommentoida... ulkohuussii vai mitä lämmitetään  :)

justus01

• Vieras
« Vastaus #2 : 18.01.11 - klo:08:17 »
Lainaus
Moi rintis
Mulla on kans tämmönen rintamamiestalo-58 pystyhirsirunko
Olen remontoinu koko talon ulkoa ja sisältä (ikkunat,lämpökeskus,(ÖLJY) ovet ,yläpohjan lämpövuotoja ei ole.
patteriverkostotalo.
Öljykulutus/vuosi n. 2400l
lämm.ala n.130m2
käyttösähköä n.4300 kwh/vuosi
vedenkulutus n.90m3/uosi
5 hengen perhe/2aik./3lasta

Mikäli öljyn kulutus oli vuonna 2010 tuo 2400L eikä puita poltettu takassa, niin minun mielestä 8kW ja 160m kaivo on ihan riittävä.
Jos taas puita on palanut kuutiokaupalla tuon öljyn lisäksi, niin sitten voi olla turvallisempi vaihtoehto valita 10kW pumppu ja syvempi kaivo.

Mitenkäs lämmönjako? Kuinka kuumaa vettä patteriverkossa kovimmilla pakkasilla kiertää? Mikäli reilusti yli 50 asteista, niin kannattaa uusia pattereita tai harkita puhallinkonvektorin laittamista. Niben pumpun lisäksi tarvitset myös puskurivaraajan patteriverkkoon tasaamaan lämmönjaon lämmön vaihtelua.

Poissa keffo2

• Tulokas
  • *
« Vastaus #3 : 18.01.11 - klo:22:44 »
Itsellä on -56 rakennettu makaava-hirsi rintamamiestalo jossa lämitettävänä on suunnilleen 180 neljöä. Ikkunat uusittu, lisäeristetty, pyöriväkennonen lto vesi jälkilämmitys patterilla jne. Aiemmin öljyn kulutus oli luokaa 2000 litraa plus paljon polttopuuta.

Insit mitottivat pumpuksi justiinsa tuon 8kw 1245 pumpun noin 160m kaivon kanssa.

Koska en ollut samaa mieltä tuosta mitoituksesta ja yhteisymmärykseen ei päästy tämän henkilön kanssa, niin tilasin eri toimittajilta 190 metrisen kaivon ja Niben 1245 10 kw:n.

Ukv-100 meillä on tuossa patteriverkossa kaverina, ei ole ollut moittimista.

Vastukset ovat tulleet mukaan kuvioon -27 asteessa tänä talvena ja niitäkin on käytetty 12kwh verran. Eli minun mielestä tuo mitoitus on ollut oikein sopiva ja minua ei kaduta että olin jääräpäinen ja valikoin oman mielen mukaan syvemmän kaivon ja järeämmän pumpun.

Hinta erotus tuolla 8-10kw mitoituksella:
780 euroa kallimaksi tuo kaivo tuli minun mitoituksen mukaan ja pumppu oli suunnilleen saman hintanen 8 & 10kw:nä (5800 sisältäen ukv:n ja täyttösarjan kotiinkuljetuksen jne. (mene ja tiedä jos oli kallis?)).

Itse valitsisin uudelleen 10 kwn meidän taloon.  :)

Poissa Scasi

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 19.01.11 - klo:12:58 »
Huh huh... johan on laidasta laitaan kW:ja.
Minä kysyisin useamman arvion, en luottaisi yhteen.

Itse sain tarjouksia 6-12kW, ja nyt olen päätymässä 8kW ja 160m.
Öljyn kulutus mulla on ollut 2000-2500l/v. Se että jos nyt joskus lämpötila laskee hetkellisesti asteen tai kaksi niin sillä ei ole suurtakaan merkitystä kun muutenkin vetää jokaisesta nurkasta.

Jotkut ovat myös sitä mieltä että hieman alimitoitettu on parempi vaihtoehto kuin ylimitoitettu :-/
Nibe 1145 8kW + AKVA GEO 750 (2 au.kierukkaa), opt. vesitakka
Akt. syvyys 155m
Vallox Digit2 MLV VKL
Lattia-/patterilämmitys. 400m3 -50 rintamamiestalo

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #5 : 19.01.11 - klo:13:50 »
Lainaus
Huh huh... johan on laidasta laitaan kW:ja.
Minä kysyisin useamman arvion, en luottaisi yhteen.

Itse sain tarjouksia 6-12kW, ja nyt olen päätymässä 8kW ja 160m.
Öljyn kulutus mulla on ollut 2000-2500l/v. Se että jos nyt joskus lämpötila laskee hetkellisesti asteen tai kaksi niin sillä ei ole suurtakaan merkitystä kun muutenkin vetää jokaisesta nurkasta.

Jotkut ovat myös sitä mieltä että hieman alimitoitettu on parempi vaihtoehto kuin ylimitoitettu :-/
Kyllähän tuolle 2500L kulutukselle riittää 8kW, mutta itse suosittelen kyllä maaosuus+160m syvyistä kaivoa. Tuo kaivo ei kuitenkaan ole lopulta kallis kun siitä saa lähes puolet takaisin.

Keffo, eihän vaihtoventtiilipumppu voi toimia patteritalossa niin että olisit tyytyväinen ;) Mitoitus on nappiin osunut..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa samnyrhi

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #6 : 19.01.11 - klo:14:48 »
Moi,

Pumppu varmaan on Ok, mutta kaivoon laittaisin +10-20m lompuukin paksuudesta riippuen. Ihan sen takia, että sitä on myöhemmin työläämpi jatkaa. Pumppu on taas kohtuu helppo vaihtaa mikäli ongelmia ilmenee. Itelle otin + 10m mitoitettuun arvoon lisää.

--
Sami

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #7 : 19.01.11 - klo:16:45 »
Täällä entisellä 2400L/vuosi öljynkulutuksella (patterit) ollaan siirrytty maalämpöön 7/2008.
Pumpun tuottokyky 7.7kw, 0ºC kaivolla ja 50ºC menovedellä, korkein käyntisuhde ollut 72% joten olisin pärjännyt pykälää pienemmällä, mutta tiesin tuon jo tilatessa.
Kaivo yhteensä 156m ja 6m rautaputkea, vesi 3m maanpinnasta, alin tulo kaivosta ollut +0.5ºC, nyt tällä hetkellä +4ºC startissa +2ºC stopissa 30min käyntiaika (ulkona ollut 0ºC jokusen päivää).
Varaaja 700L niin tuosta ylikoosta ei ole haittaa. Laskin että kykenen tehon puolesta -50ºC pakkasiin... ;). Menoveden kuumuus tulee ennemmin vastaan kuin teho.
Startteja 1-20klp/vrk, keskiarvo 11kpl/vrk, huiput 28kpl/vrk (joku testitilanne).
« Viimeksi muokattu: 19.01.11 - klo:16:50 kirjoittanut Roori »

Poissa keffo2

• Tulokas
  • *
« Vastaus #8 : 19.01.11 - klo:17:55 »
Sorry OT mutta ihan pakko:

sami68:

Me rintamamiestalo omistajathan ollaan tunnetusti vähän sadistisia/masokistisia (kylmät lattiat, ikuinen remppa, jäätyneet putket, vetoa jne). Sen takia tuo minun järjestelmä on ihan sopivan "huono" meille ;)

Ei vaiskaa, ei mulla oo ollut mitään valitettavaa oman järjestelmän suhteen. Varmaan se parempikin voisi olla, mutta kuin ei paremmasta tiedä niin tällä välttää.   ::)