Asun haja-asutusalueella Turun suunnalla, jossa sähkölinjat ovat vielä ilmajohtoja. Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna oli ukkosta ilmassa. Ukkonen iski kerran lähistölle.
Sen mentyä ohi tarkistin mahdollisia vauriota ja totesin Niben olevan täysin pimeä.
Heti maanantaina soitin Haadolle ja sain paikallisen huollon yhteystiedot. Ajan sain sieltä vajaan kahden viikon päähän. Huoltomies vaihtoi yksitellen kaikki mukanaan olevat 3 piirikorttia ja sai pumppuun eloa. Vaihtamatta jääneellä kortilla yksi komponentti lämpeni melkoisesti, emmekä jättäneet pumppua päälle. Sitten taas odotin huoltomiehen uutta käyntiä. Uusi aika oli syyskuun alussa. Huoltoon oli tullut maahantuojalta osa tarvittavista osista, mutta ei kaikkea. Jälleen odotusta ja aikojen siirtoja, jotta asiaa saatiin eteenpäin. Nyt lopultakin huoltomiehen pitäisi tulla viikon 37 alussa.
Siihen mennessä pumppu on ollut poissa käytöstä jo yli 5 viikkoa! Onko tälläiset huoltoajat normaaleja?
Onneksi siinä vaiheessa, kun vajaat kaksi vuotta sitten maalämpöpumppu asennettiin, pidin pääni ja jätin öljykattilan rinnalle toimintakykyisenä. Öljysäiliöön jäi muutama sata litraa öljyä.
Sen turvin olemme nyt tulleet toimeen. Tiedä sitten, pitääkö tilata öljyä lisää!
Entäpä jos pumppu hajoaisi talvipakkasilla, eikä olisi varalämmönlähdettä ja lämmintä vettä. Yli kuukausi takan lämmössä ja kylmiä suihkuja. Siinä voisi tulla jo vähän hella-säröä ja muutakin säröä! Onkohan myyjillä tarjolla huoltosopimuksia nopeine vaste-aikoina?
Pumpun sähkövastuksista ei ole ollut tässä tapauksessa minkäänlaista hyötyä. Niitä ei ole voinut käyttää koska ohjausjärjestelmä on epäkunnossa.
Jatkossa ukkosen lähestyessä käyn myös teknisessä tilassa kääntämässä pumpun pois päältä.
Täydellinen erottaminen sähköverkosta ei onnistu muuten kuin ottamalla sulakkeet pois.