Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: lämpökäyrä niben manuaalissa  (Luettu 5091 kertaa)

Poissa marcus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
lämpökäyrä niben manuaalissa
« : 20.10.08 - klo:15:44 »
Niben manuaalissa, lämpöautomatiikan lähtöarvot kappaleessa, on kartta jossa on "hyviä alkuvalintoja". Mihin nuo perustunevat? Jotenkin ei käy järkeen se että esimerkiksi patteriverkossa rannikolla ja etelä suomessa lämpökäyräksi suositellaan 9 ja sitten taas lapissa arvoa 7.

Seuraavan sivun kaavioista käy ilmi että lämpökäyrällä 9 on menoveden lämpötila aina  suurempi kuin käyrällä 7,  eli eikö lukemien pitäisi olla päinvastoin? Tampereella pienempi kuin Ivalossa?

Onkohan kuvassa virhe, vai sisältyykö siihen jotain viisautta jota en tajua? Valistakaa tyhmempää jos tiedätte vastauksen tuohon ;)

Poissa tikma

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
Re: lämpökäyrä niben manuaalissa
« Vastaus #1 : 20.10.08 - klo:17:10 »
Voisko tuo johtua siitä, että rannikolla/etelässä ilma on paljon kosteampaa ja sitäkautta lämpöä tarvitaan vähän enemmän verrattuna pohjoisen kuivaan pakkailmaan.
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa n157472

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
Re: lämpökäyrä niben manuaalissa
« Vastaus #2 : 20.10.08 - klo:17:55 »
Muistaakseni manuaalissa on tuossa kohtaa virhe. 9->4

Poissa pölötis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
  • 8,5 Nibekin taitaa toimia 10/2004
Re: lämpökäyrä niben manuaalissa
« Vastaus #3 : 22.10.08 - klo:15:08 »
nim.marcus kirjoitit:
Jotenkin ei käy järkeen se että esimerkiksi patteriverkossa rannikolla ja etelä suomessa lämpökäyräksi suositellaan 9 ja sitten taas lapissa arvoa 7.

Hah haa, ompas mukava huomata että joku muukin on miettinyt tuota ohjeistusta. Olen antanut lopulta itseni ymmärtää että, kyseisessä ohjeessa tarkoitetaan lähinnä patteriverkoston mitoitusta, eli että pohjoisessa kun on se kaikkein kylmin ilma kylmempi kuin etelässä, täytyy patteriverkoston olla mitoitettu siten että talossa on sopivan lämmintä lämpökäyrällä 7 niinpä sitten 35 asteen pakkasillakin talossa voi tareta, jos pohjoisen talossa joutuu ajamaan patteriverkostoon lämpökäyrällä 9 niin 26 asteen pakkaset alkavat olla kompressorin mahdollisuuksien ylärajoilla ja sitten kun se pohjoisen talvi voi olla joskus kylmempikin, niin... sittenhän sen tietää että ei ole kivaa kellään kun rouva alkaa valittaa vilua.

Näin olen asian itselleni selittänyt...en tiedä onko vika manuaalissa vai minun ajatuksen juoksussa, mutta siitä olen vilpittömän iloinen etten ole ollut näköjään ainoa joka asiaa on pähkäillyt.

Poissa marcus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: lämpökäyrä niben manuaalissa
« Vastaus #4 : 23.10.08 - klo:08:57 »
Vilkaisin ruotsalaisten Nibe 1235 mallin manuaalia kun ajattelin tuota "virhe manuaalissa" mahdollisuutta myös.

Kuitenkin siinäkin olevassa ruotsin kartassa tulokset ovat samansuuntaisia. Eli etelässä oli 10, 11, ja oliko jopa 12 suosilteltava käyrä patteriverkostoon. Haaparannan paikkeilla oli sama 8 kuin suomessakin samoilla korkeuksilla.

Joten virheestä manuaalissa tuskin on kysymys, pölötis taitaa olla enemmänkin oikeilla jäljillä.



Poissa n157472

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
Re: lämpökäyrä niben manuaalissa
« Vastaus #5 : 23.10.08 - klo:15:41 »
Mulla taisi maalämmön toimittaneen firman asentaja sanoa että kyseessä on virhe. Tosin ko. firma on niin P#¤%&@TÄ että sitä ei välttämättä kannata uskoa. Tulen kyllä mainitsemaan täällä ko. firman nimen varoittavana esimerkkinä mikäli jälkireklamointiin vastaaminen ei hoidu heiltä asiallisesti.