Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Geopro SH ja liuospumppu  (Luettu 4925 kertaa)

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 523
Geopro SH ja liuospumppu
« : 19.11.25 - klo:21:37 »

Pitkään on SH tahkonu lämmintä ilman ongelmia, tänään ihmettelin, kun pumppu on jauhanu taukoamatta eilisestä iltapäivästä asti, siis reilun vuorokauden jo. Väittää lataavansa käyttövettä (1000l pytty) ja n. 60 asteista vettä se sinne syöttääkin. Lämmitykseen se syöttää n. 40 asteista vettä.

Sitten selailin valikoita ja kattelin mittauksia ja huomasin, että lämmönvaihtimen lämpötilaero oli negatiivinen, -0,3 tais olla. Olen säätänyt liuospumpun nopeuden niin, että ero olisi kolmen asteen luokkaa, ja aina välillä sitä on hitusen saanut korjata vuodenajan mukaan. Nyt se pumppu piti kääntää siihen ala-asentoon, jossa se mielestäni on pysädyksissä, jotta sain vähän yli asteen lämpötilaeroa aikaiseksi, mitä v@£€@3ttua täällä tapahtuu?

Normaalisti säätö on ollut suunnilleen tuossa tussilla sotketun palluran kohdalla, ja nyt siis ei tuossa ala-asennossakaan saa tarpeeksi lämpötilaeroa:

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 523
Vs: Geopro SH ja liuospumppu
« Vastaus #1 : 20.11.25 - klo:10:52 »
Itse itselleni vastaten, olin yhteydessä Oilonin tukeen asiaan liittyen, kiitos heille, että sain asiantuntevaa apua diagnosointiin!

He vahvistivat omia ajatuksia siitä, että koska höyrystimen lämpltilaeroa ei saada riittäväksi, vaikka liuospumppu on säädetty pienimmälle mahdolliselle asetukselle, on ongelma oltava siellä lämmön tuotantopuolella ja diagnoosi oli se, että taitaa olla kylmäaineet vähissä ja yhdessä kohtaa oli vähän öljyisen tuntuistakin niissä kupariputkissa, joten oletettava vuoto on varmaan siellä.

Kylmäaineukko tilattu, katsotaan kuinka käy.

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 523
Vs: Geopro SH ja liuospumppu
« Vastaus #2 : 20.11.25 - klo:18:50 »
Kylmäukko kävi, kylmäaineista, 1.4kg, oli jäljellä n. puoli kiloa... 2/3-osaa siis kadonnut.

Epäilyttävä vuotopaikkakin todennäköisesti varmistui. Nyt laitettiin uudet kylmäaineet + väri, ja ensi viikolla vaihdetaan oletettavasti vuotava venttiili.
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa JJ72

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 523
Vs: Geopro SH ja liuospumppu
« Vastaus #3 : tänään kello 11:05 »

Tähän keissiin liittyen, nyt, puoli vuotta täytön jälkeen vaikuttaa sille, että kylmäaineet on taas kadonneet, kylmäaineiden sekaan laitettiin väriainetta ja vuotoja ei näy ainakaan pikaisella vilkauksella... Kompuran koppa on vielä irrottamatta, josko sieltä löytyy vuoto  ::)

Onko muilla ollu vastaavaa, mistä on vuoto löytynyt?
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW