Jees, tosiaan Vitocal 333-G invertteripumppu täälläkin lämmittää kaksikerroksista uutta omakotitaloa. Pumpussa on kiinni Vitoconnect Opto2 ja seurailen ja osittain käskytän pumppua Home Assistantin kautta käyttäen sen ViCare integraatiota.
Olen yrittänyt nyt kovasti etsiä tuota maksimilämpötilaa mitä maalämpöpumppu pystyy syöttämään lattialämmityspiiriin siinä tilanteessa kun kuivien tilojen piirit ovat täysin suljettuna. Ajatuksena sellainen että saisi edes jokseenkin kuivatettua märkätilojen lattioita mutta kuitenkin niin että pätkäkäynti ei rasittaisi pumpun kompressoria. Lattialämmitysputket ovat Enerlinen 16mm putkea.
Märkätilojen lattialämmityspiirit ovat seuraavanlaiset (piirustusten mukaan):
- Alakerrassa 114m (betonivalu hl=100mm)
- Yläkerrassa 63m (kipsuvalu hl=40mm)
Olen säätänyt kompressorin päälle- ja poiskytkentähystereesiä lämpimälle vedelle (parametrit 7304 ja 7313) sekä nyt tuota minimilämpötilaa (200F).
Olen todennut että 25c pyynti on ihan liian suuri näillä spekseillä, samoin nyt näyttäisi siltä että myös 24c olisi liikaa.
Alla kuvakaappausta Home Assistantista viimeisen vuorokauden ajalta eri asetuksilla:
VIhreä alue: Pyynti 25c, päällekytkentähystereesi 1,0c ja poiskytkentähystereesi 1,0c. Kompressori käynyt tällä alueella 15min välein ja yhden käyntijakson kesto ollut n. 3min eli selkeää pätkäkäyntiä.
Syaani alue: Pyynti 24c, päällekytkentähystereesi 1,0c ja poiskytkentähystereesi 1,0c. Kompressori käynyt tällä alueella 40min välein ja yhden käyntijakson kesto ollut n. 3min, tämäkin selkeästi pätkäkäyntiä.
Punainen alue: Pyynti 24c, päällykytkentähystereesi 1,0c ja poiskytkentähystereesi 4,0c. Kompressori käynyt tällä alueella 120min välein ja yhden käyntijakson kesto ollut n. 10min. Tämä jo parempi mutta varmaankin tästä olisi eroon päästävä.
Oisiko kokeneilla vinkkejä miten tästä kannattaa jatkaa, vai tulisiko vain suosista alentaa pyyntiä? Millaisia pyyntejä muut on onnistuneet saamaan ilman pätkäkäyntiä märkätilojen lämpimänä pitämiseksi? Puskurivaraaja olisi ilmeisesti ratkaisu tähän tilanteeseen, mutta se ei valitettavasti kovin helposti tiloihini mahdu.
Sellainen kysymys myös, että mihin arvoon perustuen pumpun elektroniikka vertaa päällekytkentähystereesia ja kytkee kompressorin päälle? Onko se syöttölämpötila vai paluulämpötila vai jokin muu?