Mulla oli juotosvika kompresorikotelon liittimessä. joku anturi näytti puutaheinää, mutta yleismittari kertoi sen olevan kunnossa. korjaaja ei vikaa saanut korjattua, mutta aikansa kopeloituaan kone lähti tulille ja ei tainnu takavalot keretä kadota näkyvistä kun jo oli taas vikatilassa.
Kolvilla kävin läpi ne juotokset. taisi olla siellä kompressorikotelossa pieni piirilevy, jossa liittimen pinnit juotettuna.
Huoltomies kävi pumppua tutkimassa ja relekorttiin osoitti syyttävä sormi. Varaosahaulikolla päätettiin ampua kortin tilalle Uplink upgrade -kit, koska tuon lisähinta pelkkään relekorttiin oli reilut sata euroa.
Piirikorttien vaihdon jälkeen kone tuntuikin käyvän jo paremmin ja BT2 -arvon heilunta oli poissa. Ilo oli kuitenkin väliaikainen, kun päivää myöhemmin ihmettelin korvakuulolta pumpun pitkää käyntiä ja siellähän se kerrytti asteminuutteja matalaa menolämpöä veivaten.
Samalla tarkastelin tuota uplink kitin asennusta ja huomasin, että asentajalta oli jäänyt siirtämättä jumpperi vanhalta relekortilta uuteen. Kyseessä on siis relekortin AA2-X4:14-15 -liittimet yhdistävä nasta. Asentaja kävi tuon virheen korjaamassa ja sen jälkeen pumppu on viikonlopun yli käynyt normaalisti. Viikonlopulta keräilin lokit ylös ja sinne ei ole enää piirtynyt BT2 arvon heiluntaa.
Osaisikohan joku vinkata, mikä tuon relekortin jumpperin funktio on? Ilolla tervehtisin tietoa siitä, että puuttuva jumpperi on syyllinen tuohon vikaan.
Asentajakin jo ehti nostamaan kädet pystyyn pumpun kanssa, kun sanoin että korttien vaihdon jälkeen vika on edelleen päällä. Onneksi tuon pumpun seuranta on Uplinkin myötä hieman helpompaa, kun ei aina tarvitse erikseen tekniseen tilaan kulkea.