Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 2006 HT plus 11E sähköjen pätkiminen, kompura sammuu, v-pumput off/on, deltaT  (Luettu 787 kertaa)

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Mystisiä vikoje pukkaa  eikä kone edes ole vielä vanha vaan  2006 IVT HT plus 11E

Käyttövesivaraajan lämmityksessä  ja patteripiirinkin lämmityksessä  esintynyt
- kompuran start ja  melko pian stop ja sähköt pois ( tuntuu kuin eräänlainen reset?)  ja uusi käynnistys  aikalaskurin määräajan jälkeen
- ongelma pahentunut viikonloppuna
-  voisiko olla että kompuralle tulossa tunnit täyteen ?
- samalla ulkoisesta kiertovespumpusta ja sisäisestä kiertopumpusta  menee myös sähköt ja se tekee resetin eli sammuu ja käynnistyy uudestaan.
- onko sähkösyötössä joku rele joka voisi takellella?
- kompuran moottorisuoja?
- onko kompuran  käynnistykselle myös joku rele joka voisi olla ehtoopuolella
- edit   nyt  lämmitys päällä pelkällä vastuksella, mutta vastus ei mene päälle ja ollaan kaukana pysäytyslämmöistä ja viive vastuksen käynnistykselle  umpeutunut
-  vastuksilla ei tule lähellekkään riittävästi lämpöä lämmönjakoputkistoon
-  näin jälkiviisaana voisi todeta, että kerran vuodessa pitäisi harjoitella ja tutkia, että pelkkä sähkökäyttö pelaa ja osaa tehdä sen ja rego toimii odotetusti

Nyt viikonloppuna mennyt pahemmaksi ja  vaikka laitoin pelkälle sähköajolle asentajan huoltovalikosta, niin edelleen kiertovesipumput ja koko systeemi tekee välillä resetin ja off/on itsestään
Ainoata vikakoodia mitä tullut ja pahentunut ajan saatossa on ollut  delta T lämmönvaihtimen yli liian suuri.  Ei  pressostaattiongelmia.
keruupiirinkin pumppu  ok.   Hieman ihmetellyt,, että miksi kuumakaasun lämmöt  menee   maltillisina  vain  45 - 50-54C
Suihkuveden lämmitys on melko hidasta ja voisi olla kolmitieventtiilin sisuskaluissa  liikaa kulumaa kun ei yhtään takertele, mitä ennen joskus teki.   
LV lämmityksen aikana tuo kolmitien patteripiirinsivuhaara ei kuitenkaan merkittävästi kuumene   kun kuumaa tungetaan varaajan piiriin.

Uudet molemmat diffuusiosuojatut punosletkut tilattu ja vastaanotettu, mutta paketista puuttui  2 kpl fiber tiivistettä.   24x17x2mm  (tiiviste 17  varaosaluettelossa).
https://jsenergi.eu/ivt-spare-parts/by-model/ivt-greenline-he-c11rf-v1-x-x/029c-packning-fiber-24x17x2-10st.html
IVT SKU: 87110043610,  JS ID: 87110043610-7910
Tuota saman kokoista ei näytä löytyvän nettikaupoista Suomesta.  Löytyy massa ja fiber tiivistettä, jossa läpireikä 2-3mm  pienempi , mutta kaipa se sillä menisi kompromissina.
Suurentaminen mekaanisesti tuntuu hieman hölmöltä.    Tönärillä mitattuna 14 ja 15mm versiot aiheuttaa pienen kuristuksen. 

 Onko muilla ollut  mystistä sähköpätkimistä tai että kompura ei edes käy minuuttia ennenkuin sammuu.  Kompurasta ei kuulu mitään ihmeellistä ääntä.
Vaihdan kuitenkin punosletkut ja sitten päivitystä ongelmaan.    Saa suositella myös hyvää kylmähuoltoa pääkaupunkiseudulta, kun ei ole edes kunnon vikakoodeja.

 Liitteeksi lokikuvaa.  Kyllä ennen toimi paremmin....
« Viimeksi muokattu: 24.11.23 - klo:13:35 kirjoittanut mnk »

Poissa Hannu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Eikös noita fiber-tiivisteitä saa lähimmästä rautakaupasta, nehän on LVI-peruskamaa.   ::)  Ainakin omaani löytyi 22 mm tiiviste, K-raudasta, mutta ehkä toi 24 mm on vähän erikoisempi koko. 
Hannu

Poissa Hannu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 130
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Huomasin juuri, että onhan mullakin noita 24 mm fiber-tiivisteitä kellarin hyllyssä, eli löytyy rautakaupasta/motonetista ym..  tai täältä Laajasalo, H:ki..
Hannu

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
24mm on ulkohalkaisijana ok, mutta sisähalkaisijaksi   vaihtoehdosta riippuen 17mm, 16mm, 15mm tai 14mm.  Alkuperäinen on sisähalkaisijaltaan 17mm, jos varaosaluettelossa tiedot oikein. Paksuus 2mm.  Eli  pienemmällä sisäreijällä olevia  saa rautakaupasta.   Haen ja katson miltä näyttää. Ulkohalkaisija on tärkeämpi koska se keskittää. Liian pieni  sisähalkaisija mahdollisesti  kuristaa ja kerää likaa mutta onko merkitystä. Toimittaja lähettää alkuperäiset puuttuvat, mutta rahti kestää.
« Viimeksi muokattu: 24.11.23 - klo:13:36 kirjoittanut mnk »


Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Keräilin eilen sateisena syyslomapäivänä tiivistevaihtoehtoja pitkin poikin pääkaupunkiseudulla eli tulee kalliihkot tiivisteet.   
Kiitos tuosta Onnisen versiosta, jota en löytänyt  (VESIMITTARITIIVISTE TT GASKETS DN 15 BA-50 23/17x2,0
Tuotekoodi    3285505).   
- ulkokehän väärä koko 23mm ei keskitä tiivistettä oikein
- prof massatiiviste  3/4"  24x15x2mm    mitattu 23,85x14.7x1,91mm
- prof  fiber gasket 3/4" 24x15x2    mitattu 23,75x14,55x2,7mm
-   Harju  massatiiviste  5552 paketissa lukee 24x16x2mm  , mitattu 24.1x14,25x2mm
-  Bauhaus graphite  24x18x2mm.  mitattu 24x18x2
- Orkkis luettelossa IVT 24x17x2mm ei ole vielä tullut eikä ole mitattu .... edit. mitattu:  24.15x16.30x1.85mm

Ohesssa kuvavertailu  graphite fiber, prof massa modaamaton ylärivissä ja  alhaalla dremelin hiomalieriöllä varovaisesti  noin 1,5-1,7 mm suurennettu.   Bauhausin grafitoitu kuitutiiviste on hyvä ja liukuva, mutta millin liian iso sisäreikä.  Onko sillä merkitystä niin en tiedä. Bauhausin Gelia paketin teksteillä sain muutaman Puolalaisen hakusanan ja alkoi löytyä lisää  vaihtoehtoja. Tiivisteet  on juurikin kierremutteriliitoksella oleville punosletkuille (Panzerslauch)

grafiittiversiot 24x17x2:
https://www.wagnerinox.at/PTFE-Dichtung-fuer-Schlauchtuellen-mit-Ueberwurfmutter-3-4-24x17x2
tällä haulla löytää  24x17x2,0 AF-1000
https://sklep-akwa--terma-com-pl.translate.goog/uszczelka-24x17x20-af-1000-graf?_x_tr_sl=pl&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc
myös 2mm paksu 24x17x2
https://myeparts.de/Ersatzteile-Handel-Shop/Hobart-Spuelmaschine/Dichtung-24x17-GASKET-3-4-Zoll-302574-3-Hobart-(NEU)/products_id/101368
tai  Wolf:n versio
https://www.waerme24.de/heizung/wolf-flachdichtung-24x17x2-3-4-8601930-304529.html
Name    Wolf Flachdichtung 24x17x2   3/4'' # 8601930
Hersteller Wolf ,   Art für Heizgeräte, Begleittext: Montage, Erstinbetriebnahme, Inspektion, Wartung und Instandsetzung müssen von autorisierten Fachbetrieben (Heizungsfachbetrieb / Vertragsinstallationsunternehmen) durchgeführt werden.....   semmosta.

edit: 
päivitystä:  huomasin, että  ohjainnäytössä oleva päivämäärän  ja kellon  aika toimii sekavasti.   pvm ei ole päivittynyt marraskuulle, mutta vuosi on jo 2025 vaikka päivitin sen alkuviikosta kohdalleen niin se on jo nyt väärin. Tätä on sattunut jo muutaman kerran.  Onko tietoa, jos ohjainlaatikossa rego 637   30-304-23410  on sisällä bios patteri, joka olisi vanhentunut?  Miksi viat aina tulee lämmityskaudella.....
« Viimeksi muokattu: 09.12.23 - klo:06:49 kirjoittanut mnk »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Korjaajia kyselin monesta paikasta ja yksi hyvä (?) lupaili viikolle 49  ja  ajallisesti hieman kaukana.  Eräs foorumilla suositeltu lupasi jo ensi viikolle ja siihen piti tarttua.

Odotellessa korjaajaa vaihdoin  ne 2  punosletkua  ja yllätyksenä oli, että ei ollut ihmeemmin magnetiittiä kertynyt letkuihin. Virtausala on ihan riittävä.  Isoin homma vaihdossa  oli punosletkun pään irroitus sähkövastuksen sisäänmenosta ja sen kanssa piti askarrella hieman kovemmalla voimalla.  Muut liitokset oli hyvin miedosti kiinni.  laitoin kaikki mahdolliset linjasulut  ja pumppusulut kiinni ennen irroitusta. Ensin irroitin sisäisen pumpun alaletkun niin, että sulut kiinni, jolloin vettä valui vain pumpun sisältö pyyhkeeseen.  Sen jälkeen letkusta valutus ämpäriin ja taisi tulla muutama ämpäri vettä, kun sulkuja ei ole ihan riittävästi asennettu. Sitten ylempi punosletku irti. Yritin samalla irroittaa  kolmitieventtiilin sisuskaluja (messinkinen cartuccia revisione valvola 3 tre vie compatible honeywell vczz6000/U buderus) 
https://www.faustoricambi.it/valvole-tre-vie-pressostatiche-deviatrici-cartuccia-revisione-valvola-3-tre-vie-compatibile-honeywell-vczz6000-u-buderus-vczz6000.1.14.146.gp.35026.uw
huoltopuhdistusta varten mutta oli sen verran jumissa sisältä, että laitoin suosiolla takaisin kiinni ja odottelen, että uudet sisuskalut saapuu, jos joutuu voimalla rikkomaan vanhan 3-tieventtiilin irroituksessa.  Systeemin ilmaus onnistui hyvin ja vanhat alkuperäiset automaattiilmausventtiilit toimivat hyvin ja kova sihinä kuului.  LV-varaajan ilmasin omasta varaajan päällä olevasta ilmausruuvista ja loput ilmat poistuu patteriilmauksen kautta.  Jäi ilmaukset hieman kesken kun alumiininen ilmausavain vanhuuttaan  murtui ja huomenna Prismasta uutta avainta tilalle...

Mystistä on tosiaan edelleen tuon reegon päivämäärän muuttuminen että vuosia tulee päivissä lisää.  Onko muilla ollut Reegon ruudulla näkyvän päivämäärän kanssa temppuilua? laitoin taas päivämäärän kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: 09.12.23 - klo:06:52 kirjoittanut mnk »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
nopeassa kylmähuollossa todettiin, kompura on ehjä ja paineet ok imu ja painepuolella, keruupiirin siivilä ok. Exp valve todennäköisesti jumittaa, kun kaasun lämmöt ei nouse riittävästi. Muu Epäilyttävä käyttäytyminen johtuu  rego 600 purkista ja pitäisi vaihtaa.  Varaosana sitä ei saa.  Käytettyjä liikkuu. Onko kellään tiedossa rego 637   3.04  tai  3.05  tai  sopiva, että voisi kokeilla onko vika aivolaatikossa.

Onko kukaan tehnyt  rego  600  -> rego 1000 päivitystä, kun tehdas on tehnyt kit korjaussarjapaketin, jolla vanhan rikkinäisen 600:n aivon tilalle saa 1000:n aivot ja ohjauslogiikan
- senkin saatavuus  huono....
https://lp-varaosaksi.fi/Muutos-Rego-63x-versioon-Rego-1000
« Viimeksi muokattu: 09.12.23 - klo:06:53 kirjoittanut mnk »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006

Korjasin regon ja  pätkiminen loppui . Mielenkiintoinen asia on myös, että hätäkäyttö pelkällä sähköllä alkoi myös toimia ja systeemi antoi lämpöä pelkillä vastuksilla odotetusti.  Rikkinäinen rego ei pystynyt antamaan lämpöä  sähkövastuksilla ja kylmä tuli ilman lisäpattereita.   Seuraan tilannetta ja päivämäärien ja kellon kulkua ja dokumentoin korjauksen.  Reegon piirilevyillä ja komponenteissa ei ollut päällepäin mitään vikaa silmäilemällä.  Koska uudemmat laitteet ovat elektroniikaltaan monimutkaisempia, niin  en jaksa uskoa, että 2020 luvun mlp koneiden elektroniikka kestäisi mitenkään vikaantumatta 15-20 vuotta.  ja jos vikaantuu, niin pintaliitoskomponenttien vaihtaminen vaatii hyvät laitteet.   Exp valve ja  kuivain vaihdettava kun kaasun lämmöt ei nouse  kuin 65:een.    Kone on  vanha, mutta  nyt sai aikalisää ja ei ole enää ajolähtö koneen uusimiseen talvikaudella, kun toimitusajat pitkiä.

edit 24.11.
- uusi danfoss therm exp valve  te2 r407c   068Z3446
- uusi emerson alco 3/8" kuivain  kiinni juottamalla putkistoon, tehtaan asennuspaikka kuivaimelle hieman hankalassa paikassa, mutta asentaja hoiti tulityöt  mallikkaasti
- kylmäainetta oli hävinnyt 18 vuoden aikana noin  240g
- danfos säätöventtiiliä voi  säätää jos haluaa kuumakaasun lämpöä säätää, jos tarvitsee  (1 kierros myötäpäivään antaa noin 4C lisää)
- vanhassa honeywell tlex -e0581 (made in Germany)  on kuusiokolotulppa päällä, joka tiivityy o-renkaalla ja sen alla on paineen säätöruuvi.  Vuotoa oli tullut hieman ja korkin alla "lientä"
Danfosin säädettävyys ja luotettavuus kuulemma on parempi  ja siksi sitä tilalle
- koska Regon sai itse elvytettyä, niin ylläoleva huoltojumppa kannatti tehdä
- Regossa tuntuu edelleen kuitenkin olevan vikaa ja kalenteri toimii edelleen hassusti:  pv, kk ja kello  ok mutta vuosi jouksee ylöspäin omiaan
- huoltotyö  8:15 - 12:45. Isoin homma oli osien irroitus, juotosten teko, puhdistusta ja vakumointia ja testaukset turinoineen päälle
- Nyt  kuumakaasut nousee  taas ylös ja lämpöä riittää ja kompuran äänet on kuin ennen ja lasi-ikkunan kupliminen loppuu nopeasti

« Viimeksi muokattu: 10.12.23 - klo:14:41 kirjoittanut mnk »

Poissa TRa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Miten teit tuon Regon korjaamisen? Ostitko tuon päivityspaketin? (Jos ostit niin, oliko hankala asentaa.)

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006