Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma  (Luettu 691 kertaa)

Poissa b0bb0

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« : 09.09.23 - klo:23:34 »
2014 asennetut otsikon kamppeet ovat alkaneet temppuilemaan joskus kevään korvilla. Tuli nimittäin vasta huomattua, että ovat käyttäneet tässä kevään ja kesän vastuksia ihan huolella. Tässä viikonloppuna ehtinyt hieman seurailemaan toimintaa:

Resetointien jälkeen lattialämmityspuoli pelaa normaalisti, mutta käyttövesivaraajaa lämmittäessä lähestyttäessä n. 48C astetta pumppu käynnistyy 1-2min ajaksi, sammuu ilman virheitä ja käynnistyy lepoajan (20min) jälkeen taas uudestaan. Joskus näyttänyt sähkönkulutustietojen perusteella olleen tuossa jumissa koko yönkin, jolloin lattialämpöä ei ole tehty ollenkaan ja tuloksena on kalsea kämppä.

Tässä viikonloppuna kun olen tuota seuraillut, niin tosiaan nyt kun lotrattiin reilummin vedellä ja käyttövesivaraajan lämpötila laski johonkin 44C tietämille, niin nyt pumppu lämmittää toistaiseksi pidempää pätkää ongelmitta. Mutta eiköhän se taas tuossa 47,5C tietämillä aloita pätkimisen. Varaajassa sama pyynti kuin ollut koko historian ajan eli 52C, hystereesi 5K.

Ajelin reletestejä ja kaikki pumput tuntuvat hurahtavan käyntiin ja muutenkin releet napsaa iloisesti.

Seurasin lämpötiloja ja kaikki muu vaikutti omaan silmään normaalilta, mutta käyttövettä tehdessä kun katsoi lämpötiloja LÄMMITYS-valikon alta niin ne olivat seuraavat juuri kun kompura sammui lyhyen käynnin jälkeen:

ULKOLÄMPÖTILA 22.6C
TOSILAMPOT LPI 1 49.8C
OHJELAMPOT LPI 1 22.5C
MENOVIRT TOSILAMPOT WP 54.6C
MENOVIRT TOSILAMPOT LISAL 60.1C
...

Vastuksilta on napsautettu nyt sulakkeet alas tutkimisen ajaksi, joten vastuksilla ei lämmitetä tällä hetkellä mitään.
Mulla on lämmityksen perusasetuksissa MAX PALUUVIRT LAMPOT 50.0C ja MAX MENOVIRT LAMPOT 60.0C.

Vaikuttaisi siltä, että pumppu sammuu tosta MAX MENOVIRT LAMPOT rajasta? Miksiköhän toi lämmityspuolen mittaus näyttää noinkin korkeita lukemia?

VAIHTOVENTTIILI EI vaikuta vuotavan, se on vaihdettu jo pariin kertaan vuosien aikana, joten oireet ovat tutut. Eli nyt ei lattialämmityspiirin lähtöputket lämpene tuossa tilanteessa oleenkaan eli vuotoa ei ole.


Tulee mieleen, että vesi ei kierrä kunnolla varaajan piirissä ja sen takia lämpö ei siirry ja näkyy sitten myös lättialämmityspiirin mittauksissa? En löytänyt missä toi anturi MENOVIRT TOSILAMPOT LISAL sijaitsee, oletettavasti jossakin vastusten jälkeen
mfg boksin sisällä. Tilavuusvirtana pumppu näyttää sellaisia 12.7 - 13.3 l/min arvoja. Ovatko OK?

Toki anturitkin voivat olla vaihtokunnossa, mutta tarkastusmittausten perusteella ne kohdat mihin käsiksi pääsin näyttivät ihan ok arvoja.

Lämmityspiirissä vaikutti olleen hieman ilmaa ja se on viimeeksi ilmattu varmaan 5+v sitten, mutta määrä ei ollut mitenkään valtava. Voiko pieni ilmamäärä piirissä aiheuttaa tällaista ongelmaa? Tuota ilmailua ajattelin jatkaa nyt viikonlopun yli ja tuntuu, että aina vähän sihahtaa kun käyttövesivaraajan paluuputkissa olevia ilmausnippoja avaa (ei siis ole automaatti kelloja). Muita ideoita tai ohjeita?

Ilmauksen jälkeen vaikuttaisi toimivan hieman paremmin, mutta edelleen kävi tämän päivän aikana myös tuota lyhytkäyntisekoilua.

Linkin takana vielä sähkönkulutustiedot koko talosta eilisen ja tämän illan ajalta, noi eiliset ~4kW piikit ovat pumpun käynnistymisiä - alkaakohan kompura olemaan kuinka valmis jos keväästä asti tolleen sykkinyt.. Käppyrästä näkee, että käytös muuttui tälle päivälle tullessa eilisiltaisten ilmausten jälkeen, mutta edelleen paneelissa paloi äsken vastusten kuvat kun käynti oli pätkässyt siinä 48C varaajan lämmöissä.

https://pasteboard.co/KukhXUxJO3Zf.png



Ja tässä tän iltaisen saunomisen jälkeen kulutuksia, näkee että ensin toimii hienosti pidemmän pätkän (15min), mutta sitten alkaa pätkiminen kun lämpötila lähenee tavoitatta ja ilmeisesti sen sitten aiheuttaa toi mainittu MENOVIRT TOSILAMPOT LISAL, joka ylittänee 60C?

https://pasteboard.co/6G9BQopd5ul5.png

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #1 : 10.09.23 - klo:13:14 »
Onko se käyttöveden kiertovesipumppu kuinka kovalla? Laita 100% testiksi ja katso paljonko silloin virtaus on kun tehdään käyttövettä ja ehkäpä se käyttöveden tekokin toimii sitten? Itselläni on integroitu varaaja ja sen kierukan läpi virtaus on 100% teholla suuruusluokkaa 35 litraa minuutissa.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa b0bb0

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #2 : 10.09.23 - klo:19:43 »
Onko se käyttöveden kiertovesipumppu kuinka kovalla? Laita 100% testiksi ja katso paljonko silloin virtaus on kun tehdään käyttövettä ja ehkäpä se käyttöveden tekokin toimii sitten? Itselläni on integroitu varaaja ja sen kierukan läpi virtaus on 100% teholla suuruusluokkaa 35 litraa minuutissa.

Kumpikin pumppu on ollut alusta alkaen täysillä. Aivan kuin joku siellä ahistaisi. Tai sitten on vieläkin ilmaa tai kiertovesipumppu alkaa olemaan vaihtoa vailla. En tosin edes suodatinta/sihtiä löytänyt lämmityspuolelta, ehkä sitä ei edes ole asennettu vai pitäisikö olla tehtaan jäljiltä?

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #3 : 10.09.23 - klo:20:00 »
Ei minulla ainakaan ollut mitään sihtiä lämmityspuolella, laitoin itse pari vuotta sitten kun puhdistin ne lähes tukkeutuneet mustat kudosputket sieltä koneen päältä.

Kierto ahdistaa, sitä mieltä minäkin olen kun lukema on 13 l/min suuruusluokkaa. Paljonko lattiaan lähtevän ja lattiasta tulevan veden lämpötilaero on lattiaa lämmittäessä jossain 15min käynnin jälkeen? Mitä virtausmittari näyttää silloin kun lattiaa lämmitetään?
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa b0bb0

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #4 : 12.09.23 - klo:09:27 »
Ei minulla ainakaan ollut mitään sihtiä lämmityspuolella, laitoin itse pari vuotta sitten kun puhdistin ne lähes tukkeutuneet mustat kudosputket sieltä koneen päältä.

Kierto ahdistaa, sitä mieltä minäkin olen kun lukema on 13 l/min suuruusluokkaa. Paljonko lattiaan lähtevän ja lattiasta tulevan veden lämpötilaero on lattiaa lämmittäessä jossain 15min käynnin jälkeen? Mitä virtausmittari näyttää silloin kun lattiaa lämmitetään?

En ole osunut pumpulle katsomaan lämpötiloja lattian lämmityksen aikaan, niin että osaisin sanoa tuosta erosta. Muistelisin, että virtaus on samaa n. 13l/min suuruusluokkaa silläkin puolella. Ilmaa tuntuu kertyvän käyttöveden kierron paluuputken ilmausruuville edelleen päivittäin pienen sihauksen verran eli sitä siellä on jonkin verran alkutilanteessa ollut.

Asetin käyttöveden pyynnin tilapäisesti 48C (alkuperäisen 52 sijaan) ja nyt järjestelmä toimii normaalisti. Eli ne on noi viimeiset asteet, joilla toi häröily alkaa.

Putsasitko itse noi mainitsemasi kudosputket? Oliko minkälainen operaatio ja onnistuiko ilmaus helposti tuon jälkeen vai vaatiko jotakin erikoisempaa? Mun pumpussa niitä kudosputkia on siellä pumpun sisällä.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #5 : 14.09.23 - klo:11:50 »
Itse putsasin kudosputket, minun tapauksessa helppo homma. Noihan on Stiebelissä semmoisella niksnaks pikaliittimellä kiinni ja semmoisen irroittaa sekunnissa kun hokasee mitenkä. Ohjekirjassa on ohjeet. Toinen pää on itselläni ihan perus pellava/hamppu kierreliitoksella joka sekin on tietty helppo ruuvata auki kun tuon niksnaks liittimen on ensin irroittanut. Jonkinlaista varovaisuutta kannattaa noudattaa jotta kaikki irtomuju mitä kudosputken seinämissä on jäljellä myös pysyy siellä tuon irroituksen ajan eikä siten pääse järjestelmään. Minulla nuo oli niin tukossa että läpi ei näkynyt, jollain kepillä rassailin putken auki. Ilmeisesti tuo murennut aines on se mikä tekee putkesta happitiiviin mutta minä laitoin samat putket silti takaisin kun mustaa rautaa ei ole minun järjestelmässä yhtään, paisuntasäiliökin on rosteria.

Ilmaaminen on tapauskohtaista, minulla on automaatti-ilmain yläkerran jakotukissa, se auki viikoksi niin ilmat on poistunut. On alakerran jakotukissakin ilmain mutta se on turha, sieltä ei tule ilmaa koskaan.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa b0bb0

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #6 : 17.09.23 - klo:08:27 »
Ei minulla ainakaan ollut mitään sihtiä lämmityspuolella, laitoin itse pari vuotta sitten kun puhdistin ne lähes tukkeutuneet mustat kudosputket sieltä koneen päältä.

Kierto ahdistaa, sitä mieltä minäkin olen kun lukema on 13 l/min suuruusluokkaa. Paljonko lattiaan lähtevän ja lattiasta tulevan veden lämpötilaero on lattiaa lämmittäessä jossain 15min käynnin jälkeen? Mitä virtausmittari näyttää silloin kun lattiaa lämmitetään?

Nyt osuin pumpulle kun lattiaa oli jonkin aikaa lämmitetty:

ULKOLÄMPÖTILA 11,4°c
PALUUVIRTA TOSILAMPOT 24,5°C

TOSILAMPOT LPI 1 24,5°C
OHJELAMPOT LPI 1 25,4°C
MENOVIRT TOSILAMPOT WP 35,4°C
MENOVIRT TOSILAMPOT LISAL 38,2°C (Vastusten sulakkeet nollilla, tämä lämpötila katkoi käyttöveden lämmitystä kun lämpeni yli lattiaan menevän maksimirajan, vaihtoventtiili ei kuitenkaan vuoda ainakaan merkittävästi = lattiaan lähtevät putket ei lämpene yhtään käyttövettä tehdessä. Lämpö varmaan johtuu tuolle anturille, mutta miksi näyttää lämpenevän tuossa vaikka sulakket alhaalla.. Tai sitten anturi on sökö.)
PALUUVIRTA TOSILAMPOT 24,5°C
TILAVUUSVIRTA 11,66 l/min

KUUMAKAASULAMPOT 66,1°C
PAINE KORKEAP 24,6 bar
PAINE ALAPAINE 7,8 bar



Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 10 ja SBB 401 WP SOL ongelma
« Vastaus #7 : 17.09.23 - klo:13:17 »
Eli kun vastukset ei ole päällä niin varmaan voi käyttää tuota 38.2 lämpöö kun laskeskelee tuota kompuratehoa. Äkkiseltään näyttäisi että laite pystyy edelleen kompuralla noin 10kw tehoon mikä on terveen merkki sinänsä.
Mutta kierto on kyllä pieni jos ja kun kiertovesipumppu on täysillä.

Jos itse pystyy jotain tekemään niin ensin varmistaisin onko laitteessa lämmityspuolella sihtiä ja putsaisin sen jos on.
Sitten irrottaisin ne kudosputket ja putsailisin jos on putsattavaa ja samalla huuhtelisin lämmönvaihdinta molempiin suuntiin.
Ylipäätään kävisin koko järjestelmän läpi miettien missä voisi olla tukoksia jos järjestelmässä on epäpuhtauksia. Mutta lämmönvaihdin on oman epäilyksen ykköskohde koska kierto on huono sekä lämmitys-että käyttövettä tehdessä.
Kiertovesipumppukin voi tietysti olla menossa mutta omien kokemuksien mukaan niillä on kyllä halu ääntää kun hajoavat, niin omanikin teki.

Nämä ihan maallikkopohjalta, joku fiksumpi voisi ohjeistaa paremmin ja ottaa kantaa noihin paineisiin ja kuumakaasuun joiden luulen kyllä olevan ok.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä