Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpö ja käyttövesikierron tarve  (Luettu 652 kertaa)

Poissa aks

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Maalämpö ja käyttövesikierron tarve
« : 06.09.23 - klo:10:53 »
Olen rakentamassa yhden kerroksen uudiskohdetta maalämmöllä. Pumppu varaajalla olisi mahdollista laittaa kodinhoitohuoneeseen vesipisteiden lähelle tai talon toiseen päätyyn varastoon. Varastosta tulisi kauimmaiseen suihkuun matkaa noin 11,5 metriä. Vaatiiko tämä etäisyys käyttövesikierron vai kannattaako suosiolla laittaa pumppu kodariin ilman käyttövesikiertoa? Kodarin tilan säästön vuoksi olen harkinnut tätä varastoon sijoitusta.

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 777
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpö ja käyttövesikierron tarve
« Vastaus #1 : 06.09.23 - klo:17:54 »
Mulla on vastaava tilanne. Pannuhuone keskellä taloa. Saunatilat seinän takana ja keittiö suoraan yläpuolella. Toinen suihkutila sitten juurikin yli 10 m. Keittiössä ja saunassa pärjää hyvinkin ilman kiertoa, mutta tuo kauimmainen on selvästi kierron tarpeessa, mutten sitä silti järjestä sinne.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa kotte

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 342
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpö ja käyttövesikierron tarve
« Vastaus #2 : 08.09.23 - klo:12:54 »
Olen rakentamassa yhden kerroksen uudiskohdetta maalämmöllä. Pumppu varaajalla olisi mahdollista laittaa kodinhoitohuoneeseen vesipisteiden lähelle tai talon toiseen päätyyn varastoon. Varastosta tulisi kauimmaiseen suihkuun matkaa noin 11,5 metriä. Vaatiiko tämä etäisyys käyttövesikierron vai kannattaako suosiolla laittaa pumppu kodariin ilman käyttövesikiertoa? Kodarin tilan säästön vuoksi olen harkinnut tätä varastoon sijoitusta.
Mitäpä, jos asentaisi kodinhoitohuoneeseen pienen sähkövaraajan (esim. 15 litraa) ja johtaisi putken varaston maalämpöpupulta ensin tuolle varaajalle ja siitä edelleen vesipisteisiin? Sähkövaraajan häviöthän ovat melko pienet ja tuon varaajan tarkoitus on vain lämmittää varaston ja kodinhoitohuoneen välisessä putkessa jäähtynyt vesi, kunnes maalämpöpulta alkaa saada lämmintä tilalle pitemmän juoksutuksen aikana esim. suihkussa käydessä.

Totta kai lämpöpumppu lämmittää veden paljon vähemmällä sähköllä kuin varaaja, mutta kierto hukkaa herkästi niin paljon lämpöä, että tappiolle jäädään silti. Toisaalta veden jäähtyminen käyttökertojen välillä pitkässä lämpimän käyttöveden linjassa ilman kiertoa hukkaa sekin lämmitystä heikommalla tuottosuhteella tuotettua lämpöä ylimääräisen käyttöveden kulutuksen ohella.