Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Patteriverkoston paluuveden lämpötila  (Luettu 1133 kertaa)

Poissa Salmka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Patteriverkoston paluuveden lämpötila
« : 22.01.23 - klo:20:51 »
Miten suuri pwzsv 9 lämpöpumpun paluuveden asetuksen/ulkoisen paluun erotuksen olisi taloudellisinta olla?
Olisiko eron oltava iso n.4-5 C vai molempien lämpötila lähes sama.
Lämpötiloihin tulee enemmän eroa jos patteriverkon kierto pumppua käyttää pienemmällä teholla,tai jos nostaa pumpun
Tehoa suuremmalle niin lämpötila ero pienenee.
Kumpi parempi iso lämpötila ero vai pieni ero?

Poissa Lövin_poika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 47
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Patteriverkoston paluuveden lämpötila
« Vastaus #1 : 23.01.23 - klo:00:09 »

tämä on ikuinen väittely. nibe yrittää pitää sitä dt lattialämmityksessä yhden käyrän alempana  ja pattrilämmityksessä 2 käyrää.
yleensä dt asetetaan mut -26-29 patterilämmityksessä n,10 asteeseen, ja dt 0 n.+17 asteeseen. luultavasti se olisi optimi, koska 17 on tehdasasetus. forumilta löytyy paljon mittaustietoa asiasta. lämpötilaerolle joskus ei voi mitään, jos valittavissa on automaatti asetus se luultavasti olisi paras, itsellä on 3 eri paluuvettä nollakeleissä 25, 24 ja 11 eri paluuvesien litramääriä on lähes mahdoton laskea ilman erillisiä mittareita, joten itselläni dt on siinä 12 astetta. silti maalämmön vuosikulutus 250m2 (talo n,160+talli n,90) osin erilämpöisten tilojen osalta jää n.5000kw vuodessa.itselläni yläkerran lattialämmityksen dt on n,2 astetta, johtuen iv koneen  ja yläkerran wc tilojen lämmityslinjan lyhyydestä ja niiden lämmöntarpeesta. tallin dt on 5 astetta , minun mielipiteeni on hukata energiaa kiertovesipumppuun ja pitää kierron vesi kylmenpänä., koska jos kasvatat dt niin sinun pitää luultavasti nostaa menoveden lämpötilaa. matalampi menovesi tehdään yleensä paremmalla hyötysuhteella.
1957 rintsikka n.160m² autotalli n.90m², 2022: Nibe S1255 3-12kw 100l bosch puskuri, 2*alashunttausta yläkerran ja tallin lattiaan, 233m reikä 40mm turbokeräimellä.
2022:aurinkopaneelit 8.2kwp huawei 8kw inventteri

Poissa deBaer

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Patteriverkoston paluuveden lämpötila
« Vastaus #2 : 27.01.23 - klo:22:06 »
Miten säädät AIT:ssa paluuveden asetuiksen ja ulkoisen paluun erotusta? Itse olen vain onnistunut säätämään ulkoisen paluun lämpötila-asetusta ja (minulla on eristysvaraaja) ja lämpökoneen paluulämpötila heiluu sitten hitusen, mutta yleensä erotus pysyy yhden asteen sisällä, pääosin sen jälkeen kun lämpöpumppu vähentää kierroksia.
MLP AIT PWZSV 12 | puskurivaraaja TPS-200 | kiertopumppu Grundfos Alpha1 25-80 | patterilämmitys | 230 m kaivo | 160 m2, 1922, länsirannikolla