Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Oilon Cube ja maaviileä  (Luettu 1094 kertaa)

Poissa Rake

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Oilon Cube ja maaviileä
« : 03.01.23 - klo:18:07 »
Minkälainen operaatio on saada jäähdytyskonvektori Oilonin pumppuun? Tarvitaanko siihen erillinen kiertovesipumppu vai toimiiko MLP:n liuoskierron kiertovesipumppu myös jäähdytystilanteessa? Onko Oilonilla olemassa jokin valmis jäähdytyspaketti, jonka voi hankkia pumppuun?
 

Paikalla jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 935
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Oilon Cube ja maaviileä
« Vastaus #1 : 03.01.23 - klo:20:51 »
Mitenkään Oilonin systeemejä tuntematta vastaan yleisesti. Olen juuri rakentamassa lämmönjakoa ja maaviinajäähdytystä, jotka olen itse suunnitellut.

Sinun pitää ensin miettiä mitä haluat. Minä halusin myös IV-esijäähdytksen/lämmityksen sekä mahdollisuuden kesällä lämmittää osaa tiloista ja jäähdyttää osaa.

MLP:n keruupumppua ei yleensä käytetä jäähdytyksessä, koska jäähdytyspiirin virtaama on paljon pienempi kuin kompuran vaatima. Sen käyttö vaatisi säätöventtiilin, jolla ohjataan kaikki virtaama jäähdytykseen pelkästään jäähdytettäessä ja kompuran käydessä vain osa (tai ei mitään).

Halvemmaksi tulee hankkia oma keruupumppu jäähdytykselle. Pienitehoinen halpa pumppu riittää 40-60 kPa nostokorkeudella yleensä.

Koko jäähdytyssysteemin voi rakentaa aikalailla erilliseksi MLP:stä eli ei ole tarvetta hankkia mitään MLP-kohtaista pakettia ellei erityisesti halua.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa Lautti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Oilon Cube ja maaviileä
« Vastaus #2 : 06.01.23 - klo:17:47 »
Oilonilta löytyy konvektoreita sekä seinään että kattoon. Konvektori on kytketty maaliuospiirin paluupuolelle omalla pumpulla ja mgneettiventtiilillä. Konvektoriin menevä putki ennen vastaventtiiliä ja paluu konvektorilta vastaventtiilin jälkeen. Sähkökytkennät Cube Invertterin keskukseen. Konvektori tarvitsee viemäröinnin kondenssivesille. Oma asennettiin myöhään syksyllä, joten ei ole muuta kokemusta kuin koekäyttö. Ei ollut mikään valmis paketti vaan putkimies asensi laatikollisen osia.

Poissa Rake

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Oilon Cube ja maaviileä
« Vastaus #3 : 09.01.23 - klo:10:26 »
Kiitokset! Täytyypä rakennuttaa tuo liitäntä valmiiksi samalla kun MLP asennus tehdään, niin siihen saa helpolla sitten kovektorin kiinni ensi kesänä.