Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT + Shelly?  (Luettu 1447 kertaa)

Poissa ddude

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
IVT + Shelly?
« : 18.12.22 - klo:14:53 »
Oliko täällä kukaan viritellyt Shelly ohjausta IVT Greenlineen missä Rego ohjauskeskus?

Itsellä menee jo vähän sormi suuhun ja kaipaisin jeesiä...

Poissa Tumpelo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT + Shelly?
« Vastaus #1 : 23.12.22 - klo:21:37 »
Moro!

Saitko ratkaistua tämän? Mulla ihan sama ongelma tuolla samalla kokoonpanolla. Ei lähde rokkaamaan.

Poissa Tumpelo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT + Shelly?
« Vastaus #2 : 24.12.22 - klo:23:05 »
Kumpaan ulkoiseen sisääntuloon sinulla on tuo Shelly kytketty? Mulla on ulkoiseen sisääntuloon 1 eli kaaviossa B11.

En löydä käyttöjärjestelmän valikoista mitään kohtaa millä "aktivoisin" ulkoisen sisääntulon.
Valikoista saa kyllä laitettua asetuksiin mitä toimintoja tapahtuu, kun ulkoista sisääntuloa katkotaan Shellyn avulla.
Ainoa ongelma on, että vaikuttaa siltä, ettei tuo ulkoinen sisääntulo ole aktiivinen, joten Shelly antaa kyllä impulssin, mutta mitään ei tapahdu.

Poissa ddude

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT + Shelly?
« Vastaus #3 : 06.01.23 - klo:00:27 »
Joulut ja uudetvuodet pukkasi vähän päälle tää jäi vähän vaiheeseen...

Ulkoisen ohjauksen portteja vain yksi se missä on merkitty "EXT" tai "ULK"

Portti ei ole aktiivinen jos et ole sallinut sitä asentajavalikosta.
Sieltä samasta valitaan mitä kaikkea haluat ohjata: Itse pumppua,lämmön lisäystä, tai KV estoa.

Poissa celeste

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • taloLogger CAN!
Vs: IVT + Shelly?
« Vastaus #4 : 08.01.23 - klo:20:41 »
Pitkästä aikaa taas tällä foorumilla...

Oma IVT EQ E8 (REGO 1000) on puskenut lämpöä ja logittanut CAN-väylältä TaloLoggeriin tasaisen varmasti siihen saakka, kunnes piti vaihtaa pörssisähköön. Aikaisemmin minulla on ollut käytössä keväästä syksyyn vain potentiaalivapaa ulkoinen sisääntulo 1 Resol MX -aurinkokontrollerin ohjaamana estämässä turhia käynnistyksiä jos aurinko lämmittää taloa ja käyttövettä.

Asensin pumpun sisään kaksi Shelly 1 plus:saa. PSU-kortin rinnalle DIN-kiskoon 3D-tulostettuihin telineisiin. Niille tuli sähkärin asentama pieni 12 V DC -virtalähde (Bilteman 6W LED-muuntaja). Varmaan PSU-kortin CAN-linjalta tai 15 V DC-ulostulostakin olisi saanut DC-käyttösähköt ryöstettyä, mutta kun muuntaja ja muut komponentit näyttivät niin mitättömiltä sillä puolella, oli varmempaa asennuttaa oma poweri.

B11, eli ulkoisen sisäänmenon 1 ohjaus on asetettu huolto/asentaja-valikoista estämään käyttöveden teko. Vaihdoin muutama vuosi sitten IVT:n 300 -litraisen vastusyhteen juuresta läpihisostuneen aurinkovaraajan tilalle Roth Quadroline TQ-TW 500 Thermocoat plus -varaajaan (https://www.roth-werke.de/en/files/Roth-Werke/WS_MA_Thermotank_Quadroline_12_14_EN.pdf). Tällä A-energialuokan varaajalla käyttöveden teko riittää 2-3 päivän välein jos ei ole kulutusta. Siksi asetin Shellyn https://spot-hinta.fi/ rank-skriptin invertoituna sallimaan käyttöveden teon vain muutamana vuorokauden halvimpana tuntina. Jos on tulossa isompia porukoita saunomasn tms, niin ainahan eston voi poistaa Shellyn webbikäyttöliittymällä...

Lattialämmityksen puolella minulla on saman sarjan Roth Quadroline TQ-S 500 -puskurivaraaja ilman lisäeristyksiä. Asensin B12, eli ulkoisen sisäänmenon 2 ohjauksen alentamaan huonelämpöä asteen verran. Shellyn invertoidun rank-skriptin asetin rank-arvolla 20 estämään vain vuorokauden 4 kalleinta tuntia.
Tämän toimivuuden kokeilu on vielä meneillään. Lattialämmityksen ja pienen puskurin turvin huonelämmön ei pitäisi laskea vielä muutamassa tunnissa niin että sen huomaisi? Ainakin huonelämpötilan pyynnin alennuksen johdosta lämmitys ei ole kokonaan estetty ja tuota voi käyttää myös kotona/poistta-kytkimenä...
IVT EQ E8, Roth Quadroline TQ-TW 500 Thermocoat plus -LKV- ja Quadroline TQ-S 500 -puskurivaraaja, n. 230 m^2, lattialämmitys, kaivossa n. 155 m aktiivista, Technibel CWX 5 puhallinkonvektori

Poissa Tumpelo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT + Shelly?
« Vastaus #5 : 21.01.23 - klo:20:07 »
Moro!

Minäkin kirjoitan tänne miten oma ongelmani lopulta ratkesi tuossa pari viikkoa sitten. Olin jo luovuttamassa Shellyn suhteen, kun en millään tahtonut saada ulkoista ohjausta toimimaan. Ruotsalaiselta keskustelupalstalta minulle sitten selvisi, että IVT:llä on nokkelasti muutettu useamman kerran piirikaaviota. Oma pumppuni on siis vuodelta 2013 ja juuri noihin aikoihin piirikaaviota on muutettu.

Eli siis minulla asennusohje missä luki, että ulkoinen ohjaus 1 paikka on B11. Löysin myös pari muuta asennusohjetta samalle pumpulle, joissa oli erilaisia piirikaavioita, mutta aina tuo ulkoinen ohjaus oli paikassa B11, vaikka muut olivat vähän muuttuneet. Käytössä oli siis suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi olevia asennusohjeita, kun yritin oikeata kytkentäkuvaa löytää.

Otin valokuvan omista kytkennöistäni pumpulta ja vertailin näitä sitten asennusohjeisiin. Olin ja valmis luovuttamaan, kun päätin viimeisen vielä vähän googletella ja kappas sitten eteeni tuli neljäs asennusohje, missä olikin sitten erilainen piirikaavio kuin näissä muissa. Minun pumpussa ulkoinen ohjaus 1 onkin paikalla B1 eli 1 ja C.
Siirsin piuhat tähän ja homma rokkaa hyvin.

Eli jos jollain muulla on samanlaisia ongelmia, niin varmistakaa, että käytössä on juurikin oikea asennusohje. Sinällään idioottimaista, että noin sadasta asennusohjeen sivusta on käytännössä muutos kahdella sivulla, joissa on piirikaaviot. Todella vaikeata löytää oikea ohje ellei satu sitten tuurilla osumaan heti ekalle kerralla.

En jaksanut alkaa virittämään mitään pörssisähköä seuraavaa koodin pätkää Shellyyn, vaikka sellainen löytyy netistä kohtuullisen helposti. Minulle riittää, että tein viikkoaikataulut pumpun ohjaukselle. Käytännössä arkiaamuisin pumppu huilaa 8-11 ja iltaisin 17-22. Noilla ajoilla ei mene torppa kylmäksi ja todennäköisimmät kalleimmat pörssisähkön tunnit tulee kierrettyä.

Ja toki, jos pörssisähkö on jollakin muuna tuntia poikkeuksellisen kallista, niin voin ohjata Shellyä, vaikka duunista laittamaan pumpun seis.

Pumpulla on käyttövedelle käyntilupa aina klo. 00-17 eli illalla ei ole muutenkaan käyttövedelle lämmityslupaa. Meillä riittää kuumakäyttövesi illalla nopeisiin suihkuihin, vaikka on vain tuo sisäinen 185l varaaja. Tosin perheessä vain kolme ihmistä ja itse käyn paljon harrastusten vuoksi muualla suihkussa.