Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: WPF 16 E automaattikäyttö  (Luettu 678 kertaa)

Poissa Juhaug

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
WPF 16 E automaattikäyttö
« : 23.11.22 - klo:16:51 »
Tuolla on toisen Stiebel-mallin automaattikäytöstä ketju mutta laitan tänne WPF 16 oman.

Laite on toiminut 12 vuotta jatkuvalla päiväkäytöllä ilman ongelmia, mutta nyt tehtiin pörssisähkösopimus joten ajattelin hyödyntää halvempaa yösähköä.

Säädin laitteen automaattikäytölle eilen joten dataa ei vielä ole mutta seurailen vaikutusta energiankulutukseen.


Huonelämpötila:
Päivälämpötila 19 astetta
Yölämpötila 20 astetta

LVV-ohjelma:
Päiväkäyttö MA-SU 05-24
Yökäyttö MA-SU 24-05

Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta setupista?

Poissa OilToSoil

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 905
  • Maalämpöfoorumi
Vs: WPF 16 E automaattikäyttö
« Vastaus #1 : 25.11.22 - klo:12:30 »
Itse olen vähän samaa viritellyt, eli nyt pörssisähkön aikaa tiristellään kiertoveden vähän kuumemmaksi kuin päivällä. Oliskohan minulla peräti kolme astetta tuo huonelämmön asetuksen ero.
Tosin ei tällä pitkälle pötkitä, kun on vain 400 l varaaja ja ainut lattialämmitys betonissa on kylppärissä. Muutoin varaavuus heikko.
Olen miettinyt myös, että jos saisi tuon jollakin lisäpalikalla toimimaan paremmin pörssisähkön mukaan, mutta lienee turhaa, kun varaavuutta ei ole nimeksikään.

Pörssisähköön siirryttyäni laitoin aluksi myös joka yöksi legionellakuumennuksen päälle sillä ajatuksella, että käyttövesi kestäisi pidemmälle päivään ja se tulisi tehtyä halvemmalla.
En saanut mielestäni siitä oikein hyötyjä irti, eli otti kuitenkin sen verran suoraa sähköä aina verkosta, että hinta oli ehkä jopa hieman kovempi tällä tekniikalla, kun katsotaan viikkokulutuksia ja tuottoja.
Lisäksi taisi se vesi viilentyä jo yhden tai kahden aamusuihkuttelijan jäljiltä niin kovin, että joutui kone uudestaan lämmittämään.
Tarttis isomman varaajan tähänkin kuin koneen oman varaajan.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita