Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Varavastukset käytössä?  (Luettu 6102 kertaa)

Poissa tojo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Varavastukset käytössä?
« : 28.12.10 - klo:17:02 »
Ilmoittaako KIV12 (ja Tiimi) jollakin tapaa varavastusten käyttämisestä? Meillä on nyt kolmas talvi menossa ja vastukset kytkettiin vasta viime talven aluksi pumpun herjattua asiasta. Tästä sain sen käsityksen, että varavastukset tulevat käyttöön muussakin tapauksessa kuin selvässä häiriötilanteessa. Mistään en kuitenkaan ole löytänyt tietoa, onko varavastuksia käytetty ja miten paljon.

Poissa TimoP

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Varavastukset käytössä?
« Vastaus #1 : 04.02.11 - klo:01:55 »
Tiimissä on ainakin meidän versiossa laskurit sähkövastuksille ja kompuralle (maalämpö) erikseen. Laskurit ilmoittavat käyttötunnit ja niitä seuraamalla pääsee käsitykseen kuinka paljon ne ovat käytössä. Lisäksi otin tehotuspuolen sulakkeet irti, ettei vahingossa mene päälle.

Meillä on tosin vielä rakennustouhut kesken, joten käytöveden takia en osaa sanoa tarvitaanko vastuksia ja kuinka paljon. luulisin että keväällä ja kesällä tarvitaan, koska silloin lämmitystarve muuten putoaa. Tätä komppaamaan olen kylläajatellut ottaa aurinkolämmöt käyttöön.

Meillä asennettu KIV-12 + 700 l varaaja + Aurinkolämpövaraus

Poissa tojo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Varavastukset käytössä?
« Vastaus #2 : 17.05.11 - klo:09:49 »
Meillä on pumppu ollut käytössä aika tarkkaan neljä vuotta eli se tekee vuosimallia 2007 enkä siitä tosiaan mitään laskuria löytänyt varavastuksille.

Olisin kyllä ihan päinvastaisessa uskossa noiden varavastusten käytön suhteen: Talvella sopiva ML asetus ei tosiaan nosta kesällä vettä aina riittävän korkeaan lämpötilaan, mutta ei kai vettä varavastuksilla lämmitetä, jos ML asetus on liian alhainen? Itse olen kesäksi nostanut ML asetusta ja vesi on ollut riittävän lämmintö. Itselläni tuo herja tuli tosiaan vasta kahden vuoden käytön jälkeen ja nimenomaan alkutalven kunnon pakkasten aikaan. Karhun ohjeet eivät ihan täydelliset ole, mutta siltikin jännää, ettei missään ole mainintaa varavastusten toiminnasta.

Muuten alkaa tämä Karhun keskustelufoorumi olla vähän hiljainen. Kait se on ymmärrettävää kun ei uusia innokkaita omistajia enää ole.