Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua  (Luettu 31884 kertaa)

Poissa markku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Karhu KIV 12
Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« : 05.02.05 - klo:06:24 »
Löytyykö keskustelukaveria, jolla olisi Pohjolan Maalämpö Oy tekemä Karhu lämpöpumppu. Itselleni asennettiin joulukuussa sellainen Karhu KIV. Se on maalämpöpumpun ja IV koneen yhdistelmä. Itse olen tosi tyytyväinen laitteeseen, mutta löytyisikö ketään keskustelukaveria, jolla olisi samanmerkkinen pumppu.

Poissa rane62

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Karhu KIV-12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #1 : 07.02.05 - klo:20:16 »
Moro!
Mulle asennetiin tammikuussa kiv-12. Talo on vielä kesken, mutta lämmöt on päällä. Lähinnä sisähommia vaille valmis pirtti. Ilmastointia en ole vielä voinut käyttää, kun pölyä tulee vielä niin paljon. Asentajat sano ettei kannata imeä niitä pölyjä ilmastointi kanaviin.
Mulla on tekninen tila missä pummppu ja varaaja on. Ei sisälle oikein kuulu mitään ääniä pumpun käydessä. Pitääkö se iv kone isoa meteliä?


Poissa markku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Karhu KIV 12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #2 : 08.02.05 - klo:05:54 »
Ei IV-koneesta kuulu ylimääräsiä ääniä sisällä eikä teknisessä tilassa. Ääni on samanlainen pieni humina kuin muissakin normaaleissa IV-koneissa. Sullako on talo vielä kesken, mutta lämmöt on kuitenkin jo päällä. Joko olet päässyt testaamaan käyttöveden riittävyyttä. Joskus aikoinaan puhuttiin, ettei maalämpöpumpuissa riitä kuuma käyttövesi. Myyjä vakuutteli kovasti, ettei kuuma käyttövesi lopu kesken ja täytyy kyllä sanoa että tässäkohtaa myyjä oli oikeassa. Minulle asennettiin 700 litran tulistusvaraaja ja vaikka työporukatkin oli yhtäaikaa (11 karjua) 4 tuntia saunomista ja "hieman" janojuomaa ei kuuma vesi loppunut kesken. Ilman lisäsähköä, itselläni on 12 kw täystehopumppu sama mikä sullakin eli KIV12. Pumppuahan olisi saanut myös osatehoisena, en tiedä kumpiko parempi osa vai täysteho. Lähinnä pumpussa kiinnosti kun siinä tulee IV kone samassa ja kylmällä maaliuoksella saadaan IV tuloilma kesällä automaattisesti jäähdytettyä. Kesäkokemuksia ei ole vielä, mutta kovasti odotellaan. Onhan suomalaisessa ok-talossa ilmastoinnin jäähdytys kuitenkin ns. luxusta. Onko kellään kokemusta kyseisen laitteen IV-koneen jäähdytystehon riittävyydestä kesällä.

Poissa kalsket

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Carrier 30NQE11 + 300l + 2 x 115m porakaivoa
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #3 : 08.02.05 - klo:08:32 »
Itse asennutin IV-koneen imupuolelle esilämmitys/jäähdytyspatterin jonka kautta maapiirin menolinja kiertää. Tarkkaan ottaen tuo on menolinjan rinnalla, omalla kiertopumpulla joka käynnistyy kun ulkolämpötila on yli 18C tai alle -15C.  Toimii siis kesällä jähdyttimenä ja talvella esilämmittimenä.

Viime kesänäkin piti niinä muutamana lämpimänä päivänä talon mukavan viileänä, kunhan ilmastoinnin piti päiväsaikaan täysillä.  Esilämmityksestä ei vielä kokemuksia kun ei noita pakkasia tänä talvena pahemmin ole ollut.
« Viimeksi muokattu: 08.02.05 - klo:08:33 kirjoittanut kalsket »

Poissa rane62

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Karhu KIV-12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #4 : 08.02.05 - klo:11:40 »
Karhu pumpussa iv jäähdytys on vakiona.
enemmän minua kiinosti iv jälkilämmitys systeemi mistä saa ilmasta energiaa kaiketi jotain 1-1,5kw. Siihen käytetään ymmärtääkseni sitä lämpöä mitä ei vedenlämmittämiseen saada hukattua. Kyllä se mulle selitettiin mutten ny enään muista ihan kaikkea mitä kerrotiin.

Poissa markku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Karhu KIV 12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #5 : 10.02.05 - klo:05:42 »
Rane, katso www.pohjolanmaalampo.fi. Siellä on selvitetty se IV-koneen jälkilämmityskenno. Se onkin oikeasti kylmäainepiirin alijäähdytin ? Ei mennyt ihan jakeluun, mutta asia rupesi kiinnostamaan. Soitan tänään valmistajalle ja kysyn mitä se tarkoittaa. Laitan viestiä kun saan sen selvitettyä.

Poissa JKn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #6 : 10.02.05 - klo:10:56 »
Vaikuttaa kiinnostavalta tämä Karhu-maalämpöpumppu.
Soittelin tänään firmaan ja pyysin esitteitä.
Kehitelleet tuotettaan Tampereen ympäristössä muutaman vuoden ajan ja tulleet viime syksynä markkinoille.
Mielestäni IV-koneen yhdistäminen pumppuun on järkevää. IV kone ilmeisestikin myös heidän omaa tuotantoaa
Epäilyttää vain miten paljon lastentauteja Karhun pumpuissa vielä on.
Takuu ilmeisestikin 2 vuotta. Monella muulla valömistajalla 5 vuotta.

Poissa rane62

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Karhu KIV-12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #7 : 10.02.05 - klo:13:33 »
En oikein itse usko noihin 5v takuisiin. Tutulla on Nibe 310p (poistoilmapumppu)jossa kompura hajos 4v käytön jälkeen. Takuu anto kompuran ja itte sai maksaa työt. Kotivakuutuksesta olisi tullut kompurastakin hyvitystä niin paljon ettei sillä olis ollu merkitystä vaikka kompurakin olis laskutettu.

Minun mielestä Karhu on kasattu laadukaasti ja asentaja ja myyjä tuntu oikeesti tietävän jotain näistä vehkeistä. toistaiseksi ainakin olen ollut tyytyväinen vehkeeseen. Iv konekin käynnistyy viikon lopun jälkeen, kunhan saadaan siivottua. nyt odottelen lähinnä helteitä niin pääsee testaan tota jäähdytystä.

Markku oliko sulla vaikeuksia iv asentajan kanssa. Minulla oli vaikeuksia saada kaveria käsittään miksi runkolinja piti vetää 200mm putkella.
Karhu asentaja painotti minulle kanavan kokoa. Eihän iv kykene jäähdyttään jos ilmaa ei kulje tarpeeksi. Minäkin ymmärsin tämän "heti kun kerrottiin"

Poissa markku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Karhu KIV 12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #8 : 10.02.05 - klo:17:46 »
Rane Hei !
Kysyit oliko minulla IV-urakoitsijan kanssa ongelmia kanavakoon kanssa. Ei, IV-urakoitsija hoiti homman hienosti. Kestihän se vähän aikaa ku oli kuulema kiire. Muuten laitto putket hienosti ja eristi minun käsitykseni mukaan hyvin. Eihän sulla olluut urakka IV-urakoitsijan kanssa, jos sitä ahdisti kun huomasi että kanava koko onkin niin suuri. Kusikohan sillä urakka ? Soitin muuten töistä valmistajalle ja kysyin siitä alijäähdytyskennosta. Oletko Rane muuten lukenut sen luovutuskansion jossa on ne käyttöohjeet. On muuten selvitetty siellä, no eihän suomalainen ohjekirjaa lue. Eli se alijäähdytyskenno on IV-koneen tuloilmakanavassa ja sillä saadaan kylmäainepiiristä hyödynnettyä se lämpöenergia jota ei korkealämpöisempään varaajaan saada ajettua. Sillä saa lämpöpumpusta vajaan 1 kw ilmaista energiaa  lisää. Näky olevan hyödyllisyysmallisuojattu. Geopro näky esitteessään mainostavan, että siihen saa lisävarusteena lämmönvaihtimen, jolla voidaan ajaa tämä ns. hukkalämpö esim. terassin sulattamiseen. Eihän siinä ole mitään järkeä, tässä IV kone ratkaisussa se saadaan ilmanvaihdon mukana hyödyksi sisälle. Kas kun en heti hokannut. Kyllä ostaissa myyjä siitä puhu, tais mennnä ohi korvien.

Poissa jakesik

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #9 : 03.03.05 - klo:10:32 »
Paljonko toi KIV 12 maksoi? Siis pelkkä laite. Entäs hinta  tulistusvaraajan kanssa.
Onko teillä porakaivo vai pintakeruuputket?

Poissa rane62

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Karhu KIV-12
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #10 : 03.03.05 - klo:14:28 »
Minä ostin KIV12 ja 700l tulistusvaraajan. Maaputkisto tuli mulle putkiurakan mukana. En tiedä mitä se putki maksoi.
Savipellossa on putket ite kaivoin. Asun haja asutusaleella missä pitää itte tehdä lumitöitä pihasta isomalle tielle 300m. Niinpä ostin raktori kaivurin  etukauhalla johon saan auran talveksi. Pumppu + varaaja oli n 13000e. Toivottavasti oli apua.

Poissa Juhani

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #11 : 08.08.05 - klo:20:06 »
Terve

Sain tänään tarjouksen tuosta karhun KIV12 ja 700L:n tulistusvaraajasta. Tarjoukseen on merkitty myös vastuspaketti ja keruuputkisto liuoksineen.

Kokonaissumma pyörii tuossa 15500 ernon paikkeilla.

Onko muuten keruuputkistolle hinta kohdillaan 4.6 €/m maininnalla porakaivoon? Onko muka porakaivolle erilaista putkea kuin normaali maapiirin putki?

Ja millaiset suodattimet tuossa ilmastointikoneessa on. Siis onko ns. normaalia suodatinkangasta vai pussisuodattimet mallia EU7 tai jotain sinne päin? Esitteessä kun ei asiaa kummemmin mainita.

Poissa Jarmo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • V15 - 220m2 - 800m3 - 215m - 01/2006
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #12 : 04.01.06 - klo:05:58 »
Hei

Viestisi on näköjään aika vanha, vieläkö olet kuulolla. Minulla on käytössä myös KIV malli. Ilmoittele jos olet vielä kuulolla.

Poissa niko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #13 : 06.06.06 - klo:21:51 »
Meillä on ollut nyt vuoden KIV12 käytössä ja olen kyllä tyytyväinen laitteen toimintaan. Lueskelin noita palstan kirjoituksia ja tässäpä joitan vastauksia joihin osaan vastata.

-Käyttöveden riittävyys, erittäin hyvä.
-IV-kenno ei ole jäätynyt, tietääkseni.
-Ääni, ei kuulu. Erillinen tekninen tila.
-IV-koneen jäähdytysteho, pitää hienosti 220 m2 viileänä. (keruuputkisto porakaivossa)
-Hinta, erillinen IV-kone ja halpa maalämpöpumppu olisi ollut hieman halvempi, mutta jos haluaa IV-koneeseen jäähdytyksen niin sitten erillislaitteet olisi tulleet kalliimmaksi.
-IV suodati EU7.
-Takuu 3 vuotta, toistaiseksi ei ole ollut vikaa.

-Miinusta. Vaatii kokonsa puolesta erillisen teknisen tilan.

Poissa manu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #14 : 09.06.06 - klo:13:24 »
helppo se on ainaki viedä sisälle kun lähtee sivut näppärästi irti :)

Poissa Alussa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #15 : 05.09.06 - klo:15:23 »
Viestit ovat näemmä jo vähän vanhoja. Onko KIV:n jäähdytysteho riittänyt tämän kesän helteillä ja minkä kokoista taloa olette jäähdyttäneet?

Poissa niko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #16 : 10.03.07 - klo:07:29 »
KIV:n jäähdytysteho on riittänyt meillä hienosti. Talo on 220 m2 ja keruuputkisto porakaivossa. On pitänyt kovillakin helteillä sisälämpötilan halutussa 22 asteessa. Olen seurannut jäähdytyksen toimintaa sen verran, että ulkoilman ollessa +30 astetta kone kykenee jäähdyttämään sisään puhallettavan ilman +15 asteeseen täydellä ilmamäärällä eli puhallin täysillä. Normaalisti ei puhallinta ole tarvinnut kesälläkään pitää kuin 1 tai 2 asennossa ja sisälämpötila on pysynyt silti halutussa 22 asteessa.

Talvella sisäänpuhallusilma +18 ulkoilman ollessa -33. Tämä on kovin pakkanen mitä meillä on ollut. Normaalisti talvikeleillä sisäänpuhallusilman lämpötila on +18-20 astetta. Jälkilämmitys kennoa en ottanut kun myyjän mukaan sitä ei tarvitse.

Onko insinöörejä kuulolla ?
Osaako kukaan laskea jäähdytystehoa ?

Tuleva ilma +30
Sisälle menevä ilma +15
Sisältä poistuva ilma +22
Puhallin täysillä, esitteen mukaan ilmamäärä 180 l/s

Eikö tästä pysty laskemaan jäähdytystehon ?
Olisi mukava tietää mikä on todellinen jäähdytysteho. Esitteet kertovat jäähdytystehon olevan 3-6 kw. Laittakaapa laskukone peliin.


Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 054
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #17 : 10.03.07 - klo:08:52 »
Laskuri antaa tuolla ilmamäärällä (todellinen lienee pienempi?) kun jäähdytetään ilmaa 15 astetta (30->15) tehoksi 3,266 kW.

Excel laskuri: http://user.personal.fi/private/maalampo/ilman%20l%e4mmitys.xls

Jani

P.S En ole insinööri, vaikka Tero onkin minua siksi (ilkeyksissään) nimitellyt  ;D
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa cecilia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #18 : 29.03.07 - klo:08:44 »
Meillä on mietinnässä Karhu-pumppu, tai jokin muu maalämpösellainen. Vaikutatte tietäviltä, joten kysyn neuvoa. Talo on satavuotias hyvin tuulettuva, joten ilmastointia ei kaivata. Kalliota löytyy, mutta myös ns. käyttämätöntä peltoa, entistä puutarhaa aika reilusti. Ehkä hehtaari.
Neliöitä on n. 280 ja kuutioita vajaa 900. Mieheni laskee varmuuden vuoksi yläkanttiin... Huonekorkeus keskimäärin 270. Tässä on kaksi kylppäriä (toinen tulossa), eikä ammeita tms. Kolmehenkisenä perheenä vettä on kulunut 100 kuutiota, jos oikein muistan. Vähänlaisesti sanoi joku. Perhe tulee kasvamaan ja me miehen kanssa jäädään eläkeläisiksi.
Niin, että mitä konetta suosittelette? ::)

Poissa cecilia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #19 : 29.03.07 - klo:08:59 »
Jäi puuttumaan se, että pattereilla lämmitetään. Siirrytään öljystä pois. Kylppäreissä on lattialämmitys. Talo tuulettuu alta, kuten arvata voikin.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #20 : 29.03.07 - klo:09:18 »
Lainaus
Niin, että mitä konetta suosittelette? ::)
Voi nimimerkki "cecilia", olisi parempi laittaa laitesuosituspyynnöt mielummin yleiseen osaan kuin yhden lämpöpumppumerkin alle, ellette halua nimenomaan tiettyä pumppumerkkiä. Silloin valinnanvaraa ei usein juuri ole.

Paljonko öljyä kuluu vuodessa? Kun sen tietää, voi vähän paremmin arvioida, onko esimerkiksi 10-12 kW:n lämpöpumppu sopiva.

Ehdottomasti järkevintä on pyytää tarjouksia ja mitoituslaskelmaa mahdollisimman monelta mlp-myyjältä. Silloin laitteen mitoitus ja hintataso on ihan eri tavalla hanskassa.

Jos teillä on kosolti savista maata talon kupeessa, pintakeruuputki on hyvä ja edullinen vaihtoehto lämmönkeruussa.

Poissa cecilia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #21 : 29.03.07 - klo:12:29 »
Kiitos kauhiasti. Olemme juuri Karhusta kiinnostuneita, siksi täällä. Olemme kotimaisesta laitteesta kiinnostuneita. Kysytty on tarjouksia, mutta vain Karhusta tuli vastaus. Olen surffaillut sivuja, ja vaikuttaa tietämättömälle lisää harmaita...
Mieheni on sellainen varman päälle pelaaja ja luottaa tai olettaa kaivoputken olevan kestävämpi. Tiedämme peltoon laitetun olevan edullisemman, mutta kalliota voi olla edessä ja sen räjäyttämistä mieheni "pelkää". Talo on kumpareen kyljessä ja toisella puolella on se tyhjä pelto.
Ps. tuntui hyvälle, kun vastattiin kauniisti, kiitos siitä.

Poissa cecilia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #22 : 29.03.07 - klo:12:31 »
Öljyä menee 4000 litraa noin. Puita lisäksi saunassa, hellassa ja salissa takassa.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #23 : 29.03.07 - klo:14:10 »
Lainaus
Öljyä menee 4000 litraa noin. Puita lisäksi saunassa, hellassa ja salissa takassa.
Siinä tapauksessa 12 kW:n pumppu riittänee hyvin.

Poissa cecilia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #24 : 29.03.07 - klo:17:30 »
Täällä ei juuri hempeillä, mutta olen erittäin kiitollinen. Halaisin, jos voisin! ;)

Poissa opiskelija

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #25 : 29.04.07 - klo:09:32 »
Sailor jäähdytystehon laskelmasi 29.3

En ole vielä alan konkari, mutta jäähdytystehoksi sain eri luvun.
Käytin laskennassa mollierin käyrästöä josta saadaan (ilma +30/50%-patterin pintalämpö +8 entalpiaero 63-36=27). Ilmamäärä valmistajan ilmoittama 180 l/s.

Lähtöarvot:
Ilmamäärä 180 l/s
Sisälle puhallus +15
Ulkoilma +30/50%
Porakaivon lämpö +6
Jäähdytyspatterin pintalämpö +8

1,2 kg/m3 x 0,18 m3/s x (63-36) kj/kg =

5,83 kj/s = eli jäähdytysteho 5,83 kw

Poissa raxmies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #26 : 23.05.07 - klo:21:20 »
Onko kellään kokemusta uudesta KIVA-mallista? Näytti olevan pyöriväkennoinen ilmastointivärkki ja vissiin puuttuu IV-koneen tuloilmakanavassa oleva nerokas lämpöpumpun kylmäainepiirin alijäähdytin.
(Tämä on KIV-mallissa)


Käyttää erillistä 300-2000 litran tulistusvaraajaa
Team-Control ohjaus/ lämmönsäätöautomatiikka
Kahdelle erilliselle lämmityspiirille säätömoottorit vakiona
Copeland Scroll -kompressori
Pyöriväkennoinen lämmöntalteenotto, jossa hyötysuhde jopa 85 %
Tuloilman automaattinen jäähdytys maaliuoksella
Ilmanvaihdon ja jäähdytyksen ohjaus tapahtuu ACE-CG automatiikalla
IV-automatiikka sisältää mm. kahdeksan puhallinnopeutta, lämmönsiirtimen päälle-pois ulkotermostaatilla, viikkokello, kosteustehostus, takkatoiminto ja jäähdytyksen ohjaus, sekä lisävarusteena hiilidioksidiohjaus.
Suodattimet (vakio) EU5 Vaihtoehtoiset suodattimet EU7
Ilmavirta +-140 l/s
Kanavalähdöt 160 mm

KIVAn ovh on halvempi kuin vastaava KIV.

Mitäs tää meinaa, voiko uusi olla parempi ja halvempi.

Poissa Nörtti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #27 : 24.05.07 - klo:06:41 »
Kun Pohjolan Maalämmön sivuilla olevaa suunnittelu/käyttöohjetta lukee, huomaa että ilmastointikonehan on itse asiassa Enervent Pandion, joka on istutettu maalämpöpumpun sisään.

Idea on periaatteessa hyvä: keskitytään siihen mitä itse parhaiten osataan eli maalämpöön. "Alihankintana" saadaan sitten huippuluokan ilmanvaihtokone sieltä, missä sellaisia osataan tehdä.

Itse olen silti vielä ostamassa KIVen, koska: 1) Siinä on se alijäähdytin 2) Ilmavirrat ovat luokkaa 180l/s (jäähdytysteho on parempi)

Hintaa minäkin ihmettelen. Ehkä alijäähdytin ja isompi ilmanvaihtokone maksaa sen verran enemmän. Ehkäpä Enervent osaa tehdä ilmanvaihtokoneen halvemmalla.

-Markku-

Poissa raxmies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #28 : 30.05.07 - klo:21:35 »
Joo, soittelin tehtaalle ja kyselin KIVAn eroa KIViin. Enervent siellä pyörii ja tehoja on vähemmän. Sanoivat, että about 750 m3 taloon KIVAn tehot riittää, mutta isompaan pitäisi laittaa KIV. Ja tietty jäähdytysteho on parempi KIVillä. Hintaan kommenttina oli, että isompaan myllyyn menee enemmän materiaalia ja varsinkin kuparin ja hopean hinta on noussut reilusti. Taidan itsekin päätyä KIViin. Kuutipoita on 1010, vaikka niistä kellarivarastoa onkin 300 m3.

Poissa LVI-mies

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #29 : 21.10.07 - klo:08:12 »
Olen LVI-asentaja ja olen käynyt asentamassa muutamia KIV-mallin pumppuja. Paketti vaikuttaa fiksulle vehkeelle kun kaikki on samassa paketissa. Asiakkaat on ainakin tykänneet. Asentajan töitä helpottaa kun IV koneen jäähdytyspatteri ja kytkennät on pumpussa valmiina.

Poissa MikAero

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #30 : 24.10.07 - klo:07:28 »
Sinulla kun kokemusta KIV pumppujen asentamisista, niin pitääkö aina ostaa erikseen kolmitieventtiilit, sunttimoottorit tuli mukana mutta kolmitieventtiilit ei.
Ja tiedätkö milloin (vai aina?) alkoivat käyttämään Johnson Controlsin ohjausta?

Parin viikon päästä saadaan pumppu kiinni.

Kiitokset.

Poissa cecilia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #31 : 01.12.07 - klo:12:58 »
Nonni, nyt se hyrrää ahtaassa pannuhuoneessa. Meille tuli K 15kW 500l.n varaajalla. Putkea on maassa 800 metriä. Muuten kaikki hyvin, mutta asennus harmittaa.
Myyjä sanoi asennuksen kestävän 2-3 päivää. Karhulta ei saatu asentajaa. Meillä tuhtasi sähkömies ja putkimies 2 viikkoa!!! Arvatkaa hintaa..
Eli suosittaisin vaatimaan Karhulta asentajaa. Siellä kannattaisi satsata asentajien kouluttamiseen. Hyvää jälkeä putkimies teki, ei siinä mitään. Sähkäri lähinnä rahasti.
Vaikea hillitä harmiaan vieläkin.

Poissa MikAero

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #32 : 17.12.07 - klo:07:06 »
Osaatko sanoa mikä sähköasennuksessa kesti? Tiedän että putkimiehelle on hommaa ehkä normipumppua enemmän, mutta sähkömiehen homman kuvittelen olevan lähinnä syötön vetäminen, ei taida olla ihan niin helppo...

Poissa niko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #33 : 04.04.08 - klo:06:42 »
Cecilian asennuksessa on jotain mätää. Itselläni on KIV malli ja olen itse sähkömies. Pumpun sähkötöihin menee max 8 h. Eihän siinä ole kuin pumpulta piuhat varaajan vastuksille, syöttö päätaululta ja sunttimoottoreiden kytkentä. Niin ja tietysti IV nopeuskytkimen kytkentä. Tehtaan asentaja kävi kytkemässä pumpun ja varaajan väliset putket ja liuospiirin, sillä meni noin 8 h. Oma putkiurakoitsijani jatkoi varaajasta lämmitysverkkoon eli sunttiventtiilit ja kiertovesipumput sekä kytki käyttäveden. Hänen tunteja en tarkkaan tiedä koska hän laittoi tietysti kaikkea muutakin kuten jakotukkeja ym. Niin ja sen jälkeen tehtaan kaveri kävi käynnistämässä pumpun ja antoi pienen opastuksen jossa meni noin 1 h. Mutta tuota ihmettelen jos cecilialla putkari ja sähkäri on kytkenyt pumppua 2 viikkoa ??? Eihän se voi olla mahdollista, vai tekivätkö he muutakin kuin pumpun asennukseen liittyvää.

Poissa MikAero

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Onko kellään Karhu-maalämpöpumppua
« Vastaus #34 : 08.04.08 - klo:14:29 »
Vanha juttu jo sinänsä kohdallani mutta sähkötyöt kesti korkeintaan 8h, putkimies teki hommia useammassa osassa, ehkä luokkaa 16h meni koko hommaan, sis käyttöveden.