Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"  (Luettu 7426 kertaa)

Poissa MrTJH

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Meni alkuperäinen viesti väärään sektoriin niin laitan tänne tämän uudestaan.

Terve,

Meillä alkaisi olemaan maalämpöön siirtyminen ajankohtaista ja nyt itseäni hieman askarruttaa eri merkeillä tarjolla olevat järjestelmät. Onko jokin merkki ylivoimaisesti ylitse muiden ominaisuuksiltaan tai laadultaa?

Tällä hetkellä invertteritekniikka alkaa varmaan olemaan jo luotettavaa, joten valinta on maalämpöpumppu invertteritekniikalla ja integroidulla lämminvesivaraajalla, koska tila on hieman kortilla, johon pumppu olisi tulossa. Koneen teho olisi Bergheatin mukaan 9,4 kW ja kaivo 224 metriä.

Pikaisella etsinnällä löysin ainakin seuraavat merkit ja mallit, jotka perustuvat invertteritekniikkaan:
- Bosch Compress 7800i 3 - 12 LWM
- NIBE S1255-12R
- Oilon Cube Inverter+ 3-12
- Gebwell Aries 3 - 12 kW
- Thermia Atlas 3 - 12 Kw
- Vitocal 333-G invertteri 2,4 kW - 11,4 kW
- Jämä Star RST Inverter 12 kW
- CTC GSi 612

Onko noissa jotain radikaaleja eroja verrattuna toisiinsa?
Vai onko tilanne se, että käytännössä koneet ovat niin tasaväkisiä, että käytännössä se, jonka hintalappu on alhaisin, valitaan?

Käyttäjä "aksutre" hieman jo listasi mitä kokemuksia oli Boschin pumpusta:
"Boschin osalta voin kommentoida (sellaista jota muissa ei välttämättä ole)
vaikutti itsellä ostopäätökseen
-virtausmittaus, lattialämmityksen tarkka säätö
-maksuton etäohjaus mm.
hälytykset kännykkään vikakoodeista
lämpötilan ja käyttöveden säätö kännykästä
-pitkä takuu 6v, kompressori 10v
-hiljainen tila (rajoittaa kompressorin tehoa )
-itse konekkin on hiljainen
-kosketusnäyttö, monipuoliset valikot
-kulutuslukemat kWh suoraan pumpusta
-riittävästi käyttövettä XXL n. 270l, monessa vakiona XL alle 200l
-todella korkea käyttöveden lämpötila 66 astetta
-lisämaksusta husdata palvelu, valvonta ja yleiskuva netin kautta https://portal.husdata.se/userlist.asp
voit katsoa miltä näyttää online tiedot pumpusta
"
Oilin Cube Inverter+ 3-12, 250m kaivo aktiivisyvyys 230m, 45mm keruuputkisto. Rak.v. 1978 1,5 kerroksinen, lattialämmitys, 240 m2

Poissa MrTJH

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #1 : 10.03.22 - klo:07:43 »
Elikkäs mietin tätä ihan yleisesti kun moni varmastikin vertailee pumppuja keskenään, ei pelkästään omaan projektiin liittyen.

Tällä hetkellä esimerkiksi toisilla pumpuilla on useamman kuukauden toimitusaika ja jos jotain pumppua on saatavilla muutaman viikon toimitusajalla niin kannattaako jäädä odottamaan jotain toista pumppua?
Eli lähinnä se, että onko noissa käytännössä eroja miten paljon?
Oilin Cube Inverter+ 3-12, 250m kaivo aktiivisyvyys 230m, 45mm keruuputkisto. Rak.v. 1978 1,5 kerroksinen, lattialämmitys, 240 m2

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #2 : 10.03.22 - klo:09:09 »
Mitsu ja daikin invertterit menee vielä tuohon 9.4kW skaalaan, Thermia Calibra myös (taitaa olla peräti kahdella eri kylmäaineella) on kuitenkin eri kuin Atlas.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 940
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #3 : 10.03.22 - klo:12:52 »
Jämä ja Nibe ovat samoja, Jämä saattaa olla hiukan vanhempaa versiota. Sinulla taisi olla ainakin pian pelkkää lattialämmitystä, jolloin on turha maksaa lisää Atlaksesta, jonka suurin etu on HGW, joka ei toimi lattialämmityksen matalilla menolämmöillä. Thermialta "oikea" valinta on siis Calibra.

Erot noissa kaikissa on loppujen lopuksi pieniä. Riippuu mitä arvostaa. Sähkönkulutuksessa tuskin on niin oleellisia eroja, että se mitään ratkaisisi. Käyttöliittymässä, nettipalveluissa, säätömahdollisuuksissa, käyttöohjeissa jne. on suuriakin eroja. Niitä on kuitenkin ikävän vaikea selvittää etukäteen eikä ne lopulta vaikuta yleensä lämmitykseen käytännössä lainkaan.

Eroja on myös todellisissa maksimi- ja minimitehoissa. Nimellisesti 3-12 kW voikin olla käytännössä 4-15 kW tms. Noista ei tahdo saada etukäteistietoja ja homma riippuu myös keruun ja menoveden lämpötilasta. Mulla esim. tuo Bosch 7001i 3-12 kW (teknisesti identtinen 7800i:n kanssa) ei taivu alle 4 kW tehoon, kun keruusta tulee 7 C. Täyttä tehoa en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta se lienee ainakin 14 kW.

Tarpeista riippuen saattaisin harkita myös 8 kW malleja ko. tehontarpeella.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #4 : 10.03.22 - klo:13:47 »
Vähällä tarkastelulla Mitsun 1.5-11kW kone ja 3-vaiheisuus olis hyvä perus-skaala, mutta kuinka paljon tuon ympärille saa kertymään erilaisia muttia...?
Ehkä kannattaakin koneet laittaa samalle lähtöviivalle ja kerätä kaikkien kohdalle ne 'mutta' ominaisuudet vrt muihin (miinukset) ja kattoo mille tulee vähiten... :D

Pitäiskin kehitellä semmonen muistilista ominaisuuksista mitä jokaisen kohdalla joutuis punnitsemaan tyyliin:
-Hinta
-Takuu
-'Maahantuoja'
-Asennusfirma
-Huolto
-LV kyky
-LV säädöt
-Lämmityspiirit
-Huoneyksikkö
....
pitkä lista tulis

Poissa CLTtalo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #5 : 10.03.22 - klo:14:56 »
Nibe tuntuu parhaalta vaihtoehdolta ainakin ohjelmistokehityksen osalta, S-mallisarja ainakin lataa/asentaa uudet softaversiot netistä parilla painalluksella.
Myuplink kuuluu pakettiin (erinomainen säätö- ja seurantaohjelma).

Itse jättäisin kauppaan pumput joiden ohjelmistoja ei parannella/kehitetä aktiivisesti.
2021 CLTtalo 195m2, seinät 0.16U. Nibe S1255 3-12kW, 200m 40mm turbokaivo. Nibe Cool-In Comfort + FLY3 maakylmä.
2021 CLTtalli 106m2, seinät 0.16U. Bosch Climate 6100i 6.5kW ilmalämpöpumppu.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #6 : 10.03.22 - klo:16:03 »
Nibe tuntuu parhaalta vaihtoehdolta ainakin ohjelmistokehityksen osalta, S-mallisarja ainakin lataa/asentaa uudet softaversiot netistä parilla painalluksella.
Myuplink kuuluu pakettiin (erinomainen säätö- ja seurantaohjelma).

Itse jättäisin kauppaan pumput joiden ohjelmistoja ei parannella/kehitetä aktiivisesti.
Tuossa on puolensa ja puolensa, bugikorjaukset ja ehkä kehitykset helppo latailla ja sitten taas antaa mahdollisuuden tuupata keskeneräistä 'kenttätestiin'...

Seurantagrafiikat on tietty plussaa, sieltä ne viat näkyy käyristä helpoiten. Toisaalta taas Nibe ohjaamisäly omasta mielestä vähän ontuvaista kun näitä juttuja lueskelee.

Poissa Scoobydoo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 24
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #7 : 10.03.22 - klo:20:36 »
Nibe tuntuu parhaalta vaihtoehdolta ainakin ohjelmistokehityksen osalta, S-mallisarja ainakin lataa/asentaa uudet softaversiot netistä parilla painalluksella.
Myuplink kuuluu pakettiin (erinomainen säätö- ja seurantaohjelma).

Itse jättäisin kauppaan pumput joiden ohjelmistoja ei parannella/kehitetä aktiivisesti.
Kun ei ole näistä kokemusta, niin mitä tarkoitetaan ohjelmistojen parantelulla ja kehityksellä? Kuvittelisin kaikilla merkeillä lämmöntuotannon toimivan vakiosoftalla ja, jos softaan on jäänyt bugeja, niin ne sitten korjataan.

Nykyisessä öljypolttimessa on minulle tarpeeksi softaa :D Ainoa mitä ehkä luulen kaipaavani lisäksi on virheilmoitukset, jos laitteisto menee jumiin. Muuten se saisi alkusäätöjen jälkeen puksuttaa pannuhuoneessa yksikseen. Mitä muuta kivaa siis nämä Myuplinkit tarjoavat?

Softien osalta mietin lisäksi sitä kuinka kauan valmistaja jaksaa niitä ylläpitää. Onko se perus kaksi vuotta ja sitten tulee uusi malli vai tuleeko päivityksiä vielä 15 v. kohdalla. Pumppua on, kuitenkin ainakin itsellä, tarkoitus ajaa jopa parikymmentä vuotta.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 940
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #8 : 11.03.22 - klo:10:18 »
Nibelle tuntuu tulevan useampi päivitys vuodessa noihin F/S1255-sarjan laitteisiin, joista vanhimmat ovat kai jo lähes 10v. Ne voi itse asentaa nettiyhteyden kautta.

Boschille päivityksiä tulee n. kerran vuodessa ja nettiyhteydestä huolimatta päivitys onnistuu vain huollon kautta tietokoneella. Ei siis voi ainakaan 7001i:tä itse päivittää. Voiko 7800i:täkään?

Muista en tiedä.

Ei kai sinänsä toimiva laite päivityksiä kaipaa.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 888
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #9 : 11.03.22 - klo:10:52 »
7800i pumpussa on Junkersin softa EMS-2, vanhat IVT perua.
Uuteen saa vaikka mitä lisäpalikkaa.
https://www.haustechnik-der-zukunft.de/PDF/Bosch_Reglersysteme_ems-2.pdf
Näyttäis olevan pumpussa tuntikohtainen säätö lämpötiloille läpi viikon.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #10 : 30.03.22 - klo:07:58 »
Itse jättäisin kauppaan pumput joiden ohjelmistoja ei parannella/kehitetä aktiivisesti.
Muuttuko maalämmön toimintaympäristössä joku asia kokoajan, että tarvitaan softa-päivityksiä?
Minusta ammattilaisena tilanne on juuri päinvastoin. Esim. Thermian vanha ohjaus on kaikinpuolin ollut aivan loistava. Pari minuuttia ja säädöt just eikä melkein kohdallaan. Nyt uusiin Legend-pumppuihin tulee siitä uusi päivitetty versio. Muissa malleissa oleva Genesis on sekin varmasti laadukas, mutta vaatii asentajalta ja kiinnostuneelta käyttäjältä ihan eritason osaamista.
Monessa merkissä tuo ohjaus on sekamelska, johon ei kyllä kiinnosta alkaa tarkemmin perehtymään. Toimiva ja yksinkertainen on avainasia.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Heitspii

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #11 : 11.04.22 - klo:21:24 »
Koitin kanssa noihin pumppuihin perehtyä tekniikalta, että onko joku ylitse muiden tai miksi jotain ei pitäisi valita. Oli kyllä niin vaikea tehtävä, ettei siitä mitään oikein saanut irti...
Kaikissa taitaa lähtökohtaisesti olla twin rotary kompuraa tai vastaavaa. Käyttöliittymä on yksi kiva asia, mutta tuskin silläkään niin väliä on ensimmäisten kuukausia jälkeen, kun on aikansa sitä hiplannut.

Paikalliselta puljulta päädyin 3-12kW Gebwelliin lähinnä toimitusajan takia, kun sen saa varmuudella kesäksi. Nibellä oli toimitusaika joskus syksyllä, niin en oikein nykytilanteessa siihen luota.

Nyt kyllä kannattaa toimia nopsaan että saa kamppeet vielä tälle vuotta asennettua. Pari viikkoa sitten tilaus pystyyn ja porarilta vahvistettu vk41, eli syksy on jo pitkällä ennen kuin kattilasta eroon pääsee. Melkei siis vois sanoa että paras pumppu on se, minkä saa järkevästi paikalliselta toimialta missä sattuu asumaankaan...

Poissa MrTJH

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #12 : 11.04.22 - klo:22:37 »
Meillä päädyttiin Boschin uutukaiseen lämminvesivaraajalla varustettuun malliin. Hinta, pitkät takuut, paikallinen asentaja sekä iso kansainvälinen valmistaja ratkaisi meillä tuo valinnan. Sen verta tekniikan parissa tullut touhuttua, että jonkinlaisen laatuvaikutelman antaa se jos valmistaja lupaa pitkän takuun. Takuuhommat on kalliita valmistajalle, pienetkin ongelmat.
Oilin Cube Inverter+ 3-12, 250m kaivo aktiivisyvyys 230m, 45mm keruuputkisto. Rak.v. 1978 1,5 kerroksinen, lattialämmitys, 240 m2

Poissa Marius

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #13 : 03.08.22 - klo:11:22 »
Täältähän löytyi mielenkiintoinen ketju.

Aloituksessa mainituista pumpuista:
- Bosch Compress 7800i 3 - 12 LWM
- NIBE S1255-12R
- Oilon Cube Inverter+ 3-12
- Gebwell Aries 3 - 12 kW
- Thermia Atlas 3 - 12 Kw
- Vitocal 333-G invertteri 2,4 kW - 11,4 kW
- Jämä Star RST Inverter 12 kW
- CTC GSi 612

On tulossa tai käynyt edustaja muilta kuin Gebwelliltä ja CTC:ltä. Teholuokka tosin pykälää kahta pienempi, mutta mahtunee samaan ketjuun. Onko Gebwellissä / CTCssä jotain erityistä, että kannattaisi kutsua edustaja paikalle?

Kokonaiskuvaa eroista on hankala saada muodostettua arvioidussa omassa käytössä foorumia lukemalla. Ketjuja on kyllä luettu ja kaikissa on joissain käyttötapauksissa ollut ongelmia.

Arvostaisin hiljaisuutta ja kestävyyttä. Kiinteällä lattiakierrolla on keittiö, kodinhoitohuone, kylpyhuone ja sauna. Tarvitseeko tätä varten pienellä minimiteholla olevan pumpun entä auttaako puskurivaraaja?

Jos kaivoon haluaa ylimääräisiä metrejä, onko liuospumppujen välillä isoja eroja? Tomppelinin mitoitus (kiitos siitä!) antoi enimmillään 180 m. Vaakaveto voi olla luokkaa 15 metriä - rajaako tämä jonkun 6 (8) kW pumpun pois? Toki mahdollista ottaa 45 mm putki, mutta onko siitä etua / haittaa?

Hinta saattaa vaikuttaa valintaan, jos erot on suuria. Samoin laitteen koko / tilavaatimus voi vaikuttaa päätökseen.

Poissa Tipi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 437
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #14 : 03.08.22 - klo:16:20 »
Isommasta keruuputkesta ei ole muuta haittaa, kuin korkeampi hinta. Teidän kohteessa Tomppelin laskelman mukaan max. tehontarve on alle 6 kW ja näissä 40 mm putki on yleensä riittävä.

Esimerkiksi Niben oppaassa mainitaan, että max. maapiirin pituus yhdellä lenkillä (40x3,7) on 400 m. Kaivossa käytetään ohuempi seinämäistä putkea, eli painehäviö on vielä pienempi.

Mikäli tarkoituksena on porata syvempi kaivo, varmista nyt kuitenkin valitsemasi pumpun ohjeista max. keruun pituus.

Poissa Marius

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #15 : 20.08.22 - klo:12:57 »
Isommasta keruuputkesta ei ole muuta haittaa, kuin korkeampi hinta. Teidän kohteessa Tomppelin laskelman mukaan max. tehontarve on alle 6 kW ja näissä 40 mm putki on yleensä riittävä.

Esimerkiksi Niben oppaassa mainitaan, että max. maapiirin pituus yhdellä lenkillä (40x3,7) on 400 m. Kaivossa käytetään ohuempi seinämäistä putkea, eli painehäviö on vielä pienempi.

Mikäli tarkoituksena on porata syvempi kaivo, varmista nyt kuitenkin valitsemasi pumpun ohjeista max. keruun pituus.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä myyjien mitoittamana Thermia Calibra 7 (1,5-7 kW), Bosch 7800i (2-8 kW), Nibe S1255 (1,5-8 kW) sekä Viessmann Vitocal 333-g (1,7-8,6 kW). Yksikään ei ole vielä tarjonnut 6 kW laitetta. Kaivojen aktiivisyvyydet välillä 150-180. Osa luottanut E-todistuksen lukemaan, osa laskenut rakennuksen tiedoilla ja osan perusteista en tiedä.

Calibra 7 vaikuttaa sopivalta laitteelta. En keksi erityistä hyvää tai huonoa. Hieman syvempi kuin muut, mikä on asennustikassa pieni miinus. Luultavasti valinta, jos selvästi edullisin. Etä-/kännykkäohjaus kysymysmerkki?

Bosch 7800i sama kuin edellä. Ilmeisesti hyvin hiljainen ainakin pienillä tehoilla. Etä-/kännykkäohjaus sisältyy vakiona. Melko kompakti kone. Suhteellisen vahva ehdokas.

Nibe S1255 laitteena mielenkiintoinen ja liitettävyys/ohjattavuus ilmeisesti omaa luokkaansa ja sisältyy jonkintasoisena peruspakettiin. Vuosimaksullisten palveluiden sisältö / hyöty hieman kysymysmerkki. Hinnaltaan ei kilpailukykyisin.

Viessmann Vitocal 333-g houkutteleva vaihtoehto. Varaaja muita tilavampi (220;litraa). Pienellä lisäpanostuksella etä-/kännykkäohjaus. Mainittu hiljaiseksi. Hintaluokka ok.

Laitteiden tehojen tai hyötysuhteiden osalta vaikea löytää eroja. Thermia ja Nibe pienimmällä minimiteholla, mutta erot ei järin suuria. Hiljaisuudesta plussaa, mutta ilmoitettujen lukemien perusteella vaikea laittaa järjestykseen. Viessmann maksimiteho muita suurempi, mutta tälläkään ei taida meidän tapauksessa olla juuri merkitystä.

Tulevaisuuden varalta kiinnostaisi mahdollisuus ohjata halpojen tuntihintojen ajalle käyttöä. Onko muilla kuin Nibellä tähän jonkinlainen valmis ratkaisu? Onko muilla mahdollista millään tavalla?

Kaivosyvyys tulee olemaan pumppuvalinnasta riippumatta sama ja todennäköisesti lähempänä tuota tarjousten ylärajaa kuin alarajaa. Samoin IV-kone ja muu sisältö vakioidaan lopullisten tarjoajien välillä.

Liuospumppujen suorituskyvystä en ole osannut tehdä vertailua. Millä näistä laitteista on suositeltavin liuospumppu tuohon maks. 190 m kaivosyvyyteen? Vaakaputkea tulee lisäksi noin 10 m. Onko parempi, ettei liuospumppukaan kävisi ihan 100 % kierroksilla koko ajan? Nibe ilmeisesti juuri selviäisi tuosta 2x200 m putkesta.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 940
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #16 : 20.08.22 - klo:14:04 »
Boschin (ainakin 2021 hankitun 7001i) etäohjaus kännykkäappilla on umpisurkea. Juuri mitään ei näe eikä voi ohjata. Voi muuttaa sisälämpötilaa ja käyttövesiprofiilia. Tuokin aiheutti sen pari kertaa, että lopetti kokonaan lämmittämisen. Onneksi en tehnyt etänä, vaan pääsin korjaamaan paikanpäältä. Etänä ei lämmitystä saanut takaisin päälle.

No muuten on ihan OK peli. Teknisesti identtinen 7800:n kanssa. Ainoa ero tietääkseni ohjelmistossa ja WiFin tulo Ethernetin tilalle.

Mielestäni tuohon on ostettava Husdata, jos haluaa etäseurantaa. Se toimiikin hienosti eikä ole kovin kallis.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 888
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #17 : 20.08.22 - klo:15:07 »
Saa tosta Boschin sovelluksesta lämpötila- ja kulutustietojakin, mutta husdata on järkevä hankinta jatkuvaan seurailuun. Tossa 7800i pumpussa voi säätää lämpötilaa tunnin tarkkuudella 24/7 joten talviaikaan voi halpaa pörssisähköä hyödyntää pumpun viikko-ohjelmasta. Laittaa noston lämpötilaan 22-07 välille. Kulutus on niin pientä, itsellä lämmitys n. 3500kWh vuodessa että säätäminen on sitten lähinnä harrastus, taloudellinen hyöty on melko mitätön. Husdataa tulee käytettyä aktiivisesti.

Edit: Alta 200m kaivo ja max 8kW pumppu ei aiheuta 40mm putkella ongelmia. 40mm putket antaa 4-16 pumpulle max. 12.7 kW tehoon  riittävän energian ennen kuin alkaa kaivo jäähtymään. Pääosin liuospumppu käy 45-50% kun ei maksimitehoa juuri tarvi. Sama homma pienemmissäkin, pääosin mennään varmaan alta 50% liuospumpun tehoilla koko talvi.Muutamana kovana pakkaspäivänä saattaa liuospumppu käydä 80-100% teholla.
« Viimeksi muokattu: 21.08.22 - klo:06:51 kirjoittanut aksutre »
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa Marius

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #18 : 01.09.22 - klo:22:35 »
Saa tosta Boschin sovelluksesta lämpötila- ja kulutustietojakin, mutta husdata on järkevä hankinta jatkuvaan seurailuun. Tossa 7800i pumpussa voi säätää lämpötilaa tunnin tarkkuudella 24/7 joten talviaikaan voi halpaa pörssisähköä hyödyntää pumpun viikko-ohjelmasta. Laittaa noston lämpötilaan 22-07 välille. Kulutus on niin pientä, itsellä lämmitys n. 3500kWh vuodessa että säätäminen on sitten lähinnä harrastus, taloudellinen hyöty on melko mitätön. Husdataa tulee käytettyä aktiivisesti.

Edit: Alta 200m kaivo ja max 8kW pumppu ei aiheuta 40mm putkella ongelmia. 40mm putket antaa 4-16 pumpulle max. 12.7 kW tehoon  riittävän energian ennen kuin alkaa kaivo jäähtymään. Pääosin liuospumppu käy 45-50% kun ei maksimitehoa juuri tarvi. Sama homma pienemmissäkin, pääosin mennään varmaan alta 50% liuospumpun tehoilla koko talvi.Muutamana kovana pakkaspäivänä saattaa liuospumppu käydä 80-100% teholla.

Bosch 7800i 2-8 kW-versiona on kärkikahinoissa. Luultavasti porautan ylimittaisen kaivon ja vaakaputkien kanssa pituudeksi tulee aika tarkalleen 200 m. Bergheatilla katselin, että 8 kW teholla virtaus on 0,49 l/s ja painehäviöt 55 kPa. Ko. pumpun tiedoissa mainitaan, että nimellisvirtauksella 0,35 l/s maksimi ulkoinen jäännöskorkeus on 56 kPa. Näistä voinee päätellä, että maksimitehon kanssa liuospumppu jää pieneksi? 7 kW teholle Bergheat antaa virtaukseksi 0,43 l/s (1548 l/h) ja painehäviöksi 42 kPa. Keruupiirin pumpulle nostokorkeutta ko. virtauksella asennusohje antaa ehkä 5 metriä (ilman sisäisiä häviöitä?) eli tuon 7 kW pumppu saisi esimerkin kaivosta? Myyjän mukaan 190 m kaivo ei ole mikään ongelma.

Sinänsä tuolla ei ole merkitystä, kun Bergheatilla maksimitehon tarve on alle 6 kW. Yhdelläkään tarjoajalla mitoitusteho ei jäänyt alle kuuden vaan vaihteli 6,1-7,2 kW välillä, ka. 6,5 kW - eli kaukana 8 kW:sta siltikin.

Saako Boschissa muuten rajoitettua kompressorin tehoja? Pyrkiikö ohjaus pitämään pumppua mahdollisimman pitkiä aikoja käynnissä vai kuinka helposti pumppu käy maksimitehoilla? Onko lämmityksen ja käyttöveden tekemisen välillä eroja käytetyissä maksimitehoissa?

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 940
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #19 : 01.09.22 - klo:23:50 »
Mulla on 7001i 12 kW, joten ei aivan osu tuohon. Mutta Boschissa on todella vähän säätöjä. Se ajaa miten ajaa. Ei voi säätää maksimia. Voi valita hiljaisen käynnin ajan, jolloin välttää korkeampia kierroksia.

Käynnistyy 50-60% ja sitten tarpeen mukaan nostaa tai laskee kierroksia. Käyttövesi tehdään tuolla alueella myös normaalisti.

Jos keruussa tulee "liikaa" painehäviötä, ei se rajoita tehoa. Eli saa tuosta täydet 8 kW, vaikka virtaus olisi vaikkapa 0,4 l/s. Lämpötilaero vain jää suuremmaksi kuin Tomppelin laskenta haluaisi. Tuo on ihan tavallista ja varsinkaan invertterillä asialla ei ole juuri merkitystä, koska invertteri käy hyvin harvoin täydellä teholla
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa Teippa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #20 : 02.09.22 - klo:16:20 »
Sopiiko tähän väliin tulla ihmettelemään että invertteri vai on-off kone? On-offeissa yleensä vähemmän ylimääräisiä hienouksia eli vähemmän mahdollisesti vikaantuvaa/tilttaavaa tietotekniikkaa. Hinnassakin eroa tonni - kaks.

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 888
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Maalämpöpumpun valinta - "paras pumppu minulle"
« Vastaus #21 : 02.09.22 - klo:16:36 »
Taitaa nykyään pääosa myydyistä olla inverter pumppuja. Pääsyy lienee korkea lämpökerroin eikä niin tarkka mitoituksesta. Pääsääntöisesti ei tarvitse varaajaa, vaan tuottaa lämpöä tarpeen mukaan. Pitkät on koneissa takuut esim. Bosch 6 vuotta ja kompura kymmenen vuotta. On/offin plussa on halvempi hinta, mutta kannattaako säästää.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo